Gå til innhold

Enkelte har for mye fritid

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tonie

9

• morsan

8

• laban

3

• Holmes

3

Mest aktive i denne tråden

Ja, det har gått for langt for lenge siden. Denne degginga av barn fører ikke noe godt med seg. På tide at disse bleiesnifferne av noen foreldrene begynner å sette krav til lilleprinsene og prinsessene i stedet for å gjøre små monstre ut av dem.

Kanskje det bør ansettes noen på skolen som kan skjære opp brødskivene i passe biter, så ikke barna blir så slitne av denne tygginga...

Ja, det har gått for langt for lenge siden. Denne degginga av barn fører ikke noe godt med seg. På tide at disse bleiesnifferne av noen foreldrene begynner å sette krav til lilleprinsene og prinsessene i stedet for å gjøre små monstre ut av dem.

Kanskje det bør ansettes noen på skolen som kan skjære opp brødskivene i passe biter, så ikke barna blir så slitne av denne tygginga...

Det er virkelig på tide! Jeg lurer i mitt stille sinn litt på hvordan enkelte av de som er ungdommer nå skal klare seg selv. Jeg tror mamma og pappa har fått seg livslang jobb. Når de får barnebarn må de pensjonere seg så lille prinsesse ikke sliter seg ut med barnestell.

Annonse

Hehe, ja du morsan. Hva er det som er det store nå? Jeg gjetter noe med sushi. Figurformet sushi pent dandert i konfekteske av designerpapir?

Her i huset har brødskive med peanøttsmør mistet sin topplassering som det som er mest trendy - nå er det mer in med leverpostei og pepperoni.

Og så er det mest in med skiver delt i to og med matpapir på. Sammenklaskede skiver er definitivt ut!

Hehe,det der var bare latterlig :-)

Mat som ser ut som "vet ikke hva"..

Det hadde vært interessant om det viste seg at det finnes slike matpakkestylere her på dol, for jeg er ganske nysgjerrig på Hvorfor. Er det en ny kunstform? Jeg kunne forstå det dersom det var juryering og ære eller cash i vente for den beste, men....

Ja, la oss endelig sette i gang en matpakkekonkurranse mellom foreldrene.

''Et salatblad i bunn, litt paprika og kruspersille sørger for at maten ser mer fristenede ut''

Ikke for mine barn, nei.

''To halve druer til øyne og litt paprika til munn gjør at ostebrødskiven går ned på høykant.''

Stiller mor opp i barnehagen og dekker på også, eller? Mine barns matpakker ligger og slenger i sekken en halv dag før de skal spises, tror neppe at øynene og munnen ligger på plass da.

Det hadde vært interessant om det viste seg at det finnes slike matpakkestylere her på dol, for jeg er ganske nysgjerrig på Hvorfor. Er det en ny kunstform? Jeg kunne forstå det dersom det var juryering og ære eller cash i vente for den beste, men....

''matpakkestylere her på dol''

Jeg aner ikke, men har et vagt minne om at noen her sa at de stanset ut osteskiver el lignende med pepperkakeformer? Det er jo overkommelig, da, både tidsmessig og utstyrsmessig, men jeg liker ikke at man skjærer bort store deler av pålegget og derved lærer opp ungene til at ikke hele skiva skal spises.

Jeg husker at kusina mi ville ha forbokstaven sin skrevet med kaviar oppå gulostskiva, og det er noe annet - om kaviaren er en krusedull eller en bokstav spiller ingen rolle :-)

Gjest Elextra

''Et salatblad i bunn, litt paprika og kruspersille sørger for at maten ser mer fristenede ut''

Ikke for mine barn, nei.

''To halve druer til øyne og litt paprika til munn gjør at ostebrødskiven går ned på høykant.''

Stiller mor opp i barnehagen og dekker på også, eller? Mine barns matpakker ligger og slenger i sekken en halv dag før de skal spises, tror neppe at øynene og munnen ligger på plass da.

''Et salatblad i bunn, litt paprika og kruspersille sørger for at maten ser mer fristenede ut

Ikke for mine barn, nei.

''

Mine barn ville også effektivt plukket av slikt rusk.

Gjest Elextra

Noe sier meg at de som holder barna med slike matpakker er de samme som ser seg selv som den oppofrende mor som serverer boller og saft på terrassen/i hagen en hverdagsettermiddag, selvfølgelig på rødrutete duk under en parasoll, og med matchende mugge og glass. Barna antakelig kledd i blendahvitt.

Noe sier meg at de som holder barna med slike matpakker er de samme som ser seg selv som den oppofrende mor som serverer boller og saft på terrassen/i hagen en hverdagsettermiddag, selvfølgelig på rødrutete duk under en parasoll, og med matchende mugge og glass. Barna antakelig kledd i blendahvitt.

*S* Minner meg om Pernille Sørensens "Flink Pike"-forestilling, der hun bl a snakker om mødre som lider av flink pike-syndromet og baker boller til barnehagen, formet som bokstaver der det står "Velkommen til sommerfesten i Blåbærskogen barnehage", der "velkommen" er glutenfritt ;-)

(for ordens skyld understrekes det at dette er gjengitt etter en ganske sløv hukommelse, og ikke en ordrett gjengivelse *S*)

Annonse

Jeg smører matpakke til ungene 1 dag i uka, og da er det "overraskelsesmatpakke" (de andre dagene smører de selv kvelden før). Nå stanser jeg ikke ut bokstaver av gulrot og sånt, da, men det er litt mer spennende innhold enn de finner på selv.

Nå har jeg tid til denne ene matpakka i uka, og jeg synes det er gøy. Allikevel skjønner jeg ikke helt poenget med å klaske til med kunst&håndtverk hver eneste dag? Mat er i hovedsak drivstoff for kroppen, og det er da et poeng å skille mellom hverdag og fest også i matveien.

Jeg tror ikke dette matpakkehysteriet vil føre noe særlig godt med seg, og jeg tror det kun er første og eventuelt eneste barnet man orker å styre slik med.

Gjest prust

...har mer sans for denne (ikke mat-)bloggen jeg da:

http://www.piasverden.com/2011/03/et-spennende-prosjekt-del-10-svarene.html

dere kan jo lese hele føljetongen "et spennende prosjekt"

Leste litt av det, og det var jo kjempe moro at ungene virkelig var med og fikk det så bra til :-)

Jeg har selv en snart 12 åring som i dag skal stå for middagen. Han skal bake pitabrød og fylle dem med stekt laks og grønnsaker. Gleder meg veldig!!!!

''matpakkestylere her på dol''

Jeg aner ikke, men har et vagt minne om at noen her sa at de stanset ut osteskiver el lignende med pepperkakeformer? Det er jo overkommelig, da, både tidsmessig og utstyrsmessig, men jeg liker ikke at man skjærer bort store deler av pålegget og derved lærer opp ungene til at ikke hele skiva skal spises.

Jeg husker at kusina mi ville ha forbokstaven sin skrevet med kaviar oppå gulostskiva, og det er noe annet - om kaviaren er en krusedull eller en bokstav spiller ingen rolle :-)

Det var da en her som dampet brokkoli til matpakkene og ikke forsto helt hvorfor mannen måtte spørre henne til råds om morgenen hvis han en sjelden gang skulle ta over? Vil ikke lete den fram da hun fikk rikelig med pepper for den brokkolien.

Datteren min hadde ofte med en Litago-yoghurt i barnehagen. (Dette var tidlig 90-tall, før yoghurt fikk status som giftig sukkerlake.) Den måtte vi selvfølgelig sette navn på, fordi den skulle stå i felles kjøleskap. Hun husker fremdeles mine kunsteriske varianter med tusj på lokket - f.eks. en paraply festet til Litago-figurens hale, med navnet skrevet inni paraplyen.

Godt å vite at man har gjort noe riktig, så får det heller være at de ikke husker de hjemmebakte bollene. Jeg har bakt MYE boller, men grønnsakfigurer har jeg stått over. Men minstemann har spist en del "figurfisk", de var rikignok ferdig figurert fra produsenten...

Det var da en her som dampet brokkoli til matpakkene og ikke forsto helt hvorfor mannen måtte spørre henne til råds om morgenen hvis han en sjelden gang skulle ta over? Vil ikke lete den fram da hun fikk rikelig med pepper for den brokkolien.

Datteren min hadde ofte med en Litago-yoghurt i barnehagen. (Dette var tidlig 90-tall, før yoghurt fikk status som giftig sukkerlake.) Den måtte vi selvfølgelig sette navn på, fordi den skulle stå i felles kjøleskap. Hun husker fremdeles mine kunsteriske varianter med tusj på lokket - f.eks. en paraply festet til Litago-figurens hale, med navnet skrevet inni paraplyen.

Godt å vite at man har gjort noe riktig, så får det heller være at de ikke husker de hjemmebakte bollene. Jeg har bakt MYE boller, men grønnsakfigurer har jeg stått over. Men minstemann har spist en del "figurfisk", de var rikignok ferdig figurert fra produsenten...

'' og ikke forsto helt hvorfor mannen måtte spørre henne til råds om morgenen ''

Uff, ja, vi har vel alle menn som ikke skjønner alt vi gjør og hvordan (og hvorfor?) ;-)

''(Dette var tidlig 90-tall, før yoghurt fikk status som giftig sukkerlake.) ''

*S*

'' Hun husker fremdeles mine kunsteriske varianter med tusj på lokket - f.eks. en paraply festet til Litago-figurens hale, med navnet skrevet inni paraplyen.''

Så herlig at hun fortsatt husker det :-) Jeg klinte av og til til med smilefjes på matpapiret, men tror ikke sønnen husker det i dag.

'' og ikke forsto helt hvorfor mannen måtte spørre henne til råds om morgenen ''

Uff, ja, vi har vel alle menn som ikke skjønner alt vi gjør og hvordan (og hvorfor?) ;-)

''(Dette var tidlig 90-tall, før yoghurt fikk status som giftig sukkerlake.) ''

*S*

'' Hun husker fremdeles mine kunsteriske varianter med tusj på lokket - f.eks. en paraply festet til Litago-figurens hale, med navnet skrevet inni paraplyen.''

Så herlig at hun fortsatt husker det :-) Jeg klinte av og til til med smilefjes på matpapiret, men tror ikke sønnen husker det i dag.

''Jeg klinte av og til til med smilefjes på matpapiret''

WOW! Du la ikke inn lapper med enderim og tema hvor glad du er i ham?

Ikke jeg heller.

Ikke for mine barn, nei.

Akkurat det lurte jeg litt på også. Servelaten pleier gjerne å henge fast i lokket, og eventuelle druer har fått en klatt leverpostei her og der når det endelig er spisefri.

Jeg heller mot at mor møter opp og leverer matboksen fem minutter før det skal spises. Med et glass iskald juice med isbiter i:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...