Gå til innhold

NHD - mulig å trene opp hukommelse?

Anbefalte innlegg

Gjest hukommelse
Skrevet

Jeg har fått en hjerneskade som påvirker hukommelse, språk, logikk mm.

Hva er den mest hensiktsmessige måten å trene opp nevnte skader? Er grundig utredet og det er ikke reversibelt. Eneste jeg kan gjøre er å gjøre alt for å hindre forverring, og trene meg opp og finne måter å håndtere hverdagen på best mulig måte.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror en skal trene på det som en skal bli bedre på. Lesing, kryssord, humkommelsestrening, fornuftige samtaler med andre osv.

Personlig ville jeg i en slik situasjon tatt SSRI. Ikke pga depresjon, men fordi SSRI i mange studier har vist å fremme nyvekst av hjerneceller. Det er som gjødsel for hjernecelleveksten.

Skrevet

Jeg tror en skal trene på det som en skal bli bedre på. Lesing, kryssord, humkommelsestrening, fornuftige samtaler med andre osv.

Personlig ville jeg i en slik situasjon tatt SSRI. Ikke pga depresjon, men fordi SSRI i mange studier har vist å fremme nyvekst av hjerneceller. Det er som gjødsel for hjernecelleveksten.

snart så er vel møllers tran tilsatt ssri å finne på rema1000 tenker jeg.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja, og den kommer til å hete Møllers NHD's Super Boost Edition.

Gjest Gåten
Skrevet

Hadde ikke vært dumt det hvis det der stemmer,mange som trenger nye hjerneceller.

Gjest Høstløv
Skrevet

Hadde ikke vært dumt det hvis det der stemmer,mange som trenger nye hjerneceller.

Hjernecellene ligger i hjernen i overflod, det er forbindelsene mellom hjernecellene som må dannes og det blir hele tiden dannet nye ledningsveier.

''Uendeleg stor lagringsplass

Hjernen blir aldri full, så det er ikkje for seint å lære noko nytt. Det kan tvert i mot vere god hjernetrim å prøve seg på nye oppgåver, f.eks. lære framande språk, eller lære å spele eit instrument. Om ein utfører små, daglegdagse oppgåver på ein annan måte enn vanleg, kan til og med dét vere med på å trimme hjernen: Prøv å skrive med den andre handa, gå ein annan veg til jobben, gå baklengs opp trappa. I slike tilfelle må hjernen ”omprogrammerast” litt; signala går ein annan veg, og det blir danna nye koplingspunkt mellom nervecellene. Det er som med resten av kroppen: ein aktiv hjerne fungerer betre enn ein som får kvile seg for mykje.''

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/memo/1.6274595

Gjest Gåten
Skrevet

Hjernecellene ligger i hjernen i overflod, det er forbindelsene mellom hjernecellene som må dannes og det blir hele tiden dannet nye ledningsveier.

''Uendeleg stor lagringsplass

Hjernen blir aldri full, så det er ikkje for seint å lære noko nytt. Det kan tvert i mot vere god hjernetrim å prøve seg på nye oppgåver, f.eks. lære framande språk, eller lære å spele eit instrument. Om ein utfører små, daglegdagse oppgåver på ein annan måte enn vanleg, kan til og med dét vere med på å trimme hjernen: Prøv å skrive med den andre handa, gå ein annan veg til jobben, gå baklengs opp trappa. I slike tilfelle må hjernen ”omprogrammerast” litt; signala går ein annan veg, og det blir danna nye koplingspunkt mellom nervecellene. Det er som med resten av kroppen: ein aktiv hjerne fungerer betre enn ein som får kvile seg for mykje.''

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/memo/1.6274595

Det er jo spennende i grunn,skal jammen prøve å trimme hjernen min :)

Ei eldre dame som er klar i hode og sprek er hun også,hun er vel 86 år. Hun sa til meg at jeg måtte lese mye,hun mente alle burde det for å holde hjernen aktiv. Hun sa på eldrehjem/pleiehjem får de ikke stimulering av hjernen,derfor sitter de bare der og glor. Hun syns det var trist.

Skrevet

Ja, og den kommer til å hete Møllers NHD's Super Boost Edition.

Haha. Gleder meg til reklamen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...