Gjest hukommelse Skrevet 24. mars 2011 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har fått en hjerneskade som påvirker hukommelse, språk, logikk mm. Hva er den mest hensiktsmessige måten å trene opp nevnte skader? Er grundig utredet og det er ikke reversibelt. Eneste jeg kan gjøre er å gjøre alt for å hindre forverring, og trene meg opp og finne måter å håndtere hverdagen på best mulig måte. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Jeg tror en skal trene på det som en skal bli bedre på. Lesing, kryssord, humkommelsestrening, fornuftige samtaler med andre osv. Personlig ville jeg i en slik situasjon tatt SSRI. Ikke pga depresjon, men fordi SSRI i mange studier har vist å fremme nyvekst av hjerneceller. Det er som gjødsel for hjernecelleveksten. 0 Siter
beate1234 Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Jeg tror en skal trene på det som en skal bli bedre på. Lesing, kryssord, humkommelsestrening, fornuftige samtaler med andre osv. Personlig ville jeg i en slik situasjon tatt SSRI. Ikke pga depresjon, men fordi SSRI i mange studier har vist å fremme nyvekst av hjerneceller. Det er som gjødsel for hjernecelleveksten. snart så er vel møllers tran tilsatt ssri å finne på rema1000 tenker jeg. 0 Siter
Gjest SMIRnøff Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 snart så er vel møllers tran tilsatt ssri å finne på rema1000 tenker jeg. Ja, og den kommer til å hete Møllers NHD's Super Boost Edition. 0 Siter
Gjest Gåten Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 snart så er vel møllers tran tilsatt ssri å finne på rema1000 tenker jeg. Hadde ikke vært dumt det hvis det der stemmer,mange som trenger nye hjerneceller. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Hadde ikke vært dumt det hvis det der stemmer,mange som trenger nye hjerneceller. Hjernecellene ligger i hjernen i overflod, det er forbindelsene mellom hjernecellene som må dannes og det blir hele tiden dannet nye ledningsveier. ''Uendeleg stor lagringsplass Hjernen blir aldri full, så det er ikkje for seint å lære noko nytt. Det kan tvert i mot vere god hjernetrim å prøve seg på nye oppgåver, f.eks. lære framande språk, eller lære å spele eit instrument. Om ein utfører små, daglegdagse oppgåver på ein annan måte enn vanleg, kan til og med dét vere med på å trimme hjernen: Prøv å skrive med den andre handa, gå ein annan veg til jobben, gå baklengs opp trappa. I slike tilfelle må hjernen ”omprogrammerast” litt; signala går ein annan veg, og det blir danna nye koplingspunkt mellom nervecellene. Det er som med resten av kroppen: ein aktiv hjerne fungerer betre enn ein som får kvile seg for mykje.'' http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/memo/1.6274595 0 Siter
Gjest Gåten Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Hjernecellene ligger i hjernen i overflod, det er forbindelsene mellom hjernecellene som må dannes og det blir hele tiden dannet nye ledningsveier. ''Uendeleg stor lagringsplass Hjernen blir aldri full, så det er ikkje for seint å lære noko nytt. Det kan tvert i mot vere god hjernetrim å prøve seg på nye oppgåver, f.eks. lære framande språk, eller lære å spele eit instrument. Om ein utfører små, daglegdagse oppgåver på ein annan måte enn vanleg, kan til og med dét vere med på å trimme hjernen: Prøv å skrive med den andre handa, gå ein annan veg til jobben, gå baklengs opp trappa. I slike tilfelle må hjernen ”omprogrammerast” litt; signala går ein annan veg, og det blir danna nye koplingspunkt mellom nervecellene. Det er som med resten av kroppen: ein aktiv hjerne fungerer betre enn ein som får kvile seg for mykje.'' http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/memo/1.6274595 Det er jo spennende i grunn,skal jammen prøve å trimme hjernen min Ei eldre dame som er klar i hode og sprek er hun også,hun er vel 86 år. Hun sa til meg at jeg måtte lese mye,hun mente alle burde det for å holde hjernen aktiv. Hun sa på eldrehjem/pleiehjem får de ikke stimulering av hjernen,derfor sitter de bare der og glor. Hun syns det var trist. 0 Siter
beate1234 Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Ja, og den kommer til å hete Møllers NHD's Super Boost Edition. Haha. Gleder meg til reklamen. 0 Siter
frosken Skrevet 25. mars 2011 Skrevet 25. mars 2011 Sunnas sykehus har jobbet mye med denne problemstillingen, kanskje særlig gjennom det prosjektet de kalte KreSS. Jeg vil tro at de også har publisert litteratur hvor de metoder de har brukt er beskrevet. Kanskje du kan få noen tips ved å kontakte dem: http://www.sunnaas.no/omoss/avdelinger/klinikk-HS/Sider/enhet.aspx 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.