Gå til innhold

Hvor lenge bør man bruke barnesete?

Anbefalte innlegg

Gjest familiepappa

Kona er fanatisk opptatt av sikkerhet i bil og hvis det er opp til henne så kommer ungen til å sitte i barnesete frem til han fyller 18 ;) Guttungen fyller 8 år om noen uker, og han er 135 høy og veier 30 kg. Jeg mener at han bør slippe unna sete og heller bruke en puff, mens kona mener at han kan sitte i sete til han ikke passer lenger!

Hva er andres tanker rundt dette? Bør han fortsette å sitte i sete, eller holder det med puff nå?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362455-hvor-lenge-b%C3%B8r-man-bruke-barnesete/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Puff sitter han neppe på, men bilpute. :o) 10,5-åringen her sitter på pute ennå, men 12,5-åringen har nylig sluttet.

Hos meg gikk grensa på når de var såpass lange at bakkestøtta i baksetet passer + at selen ligger rikig over skulderen og ikke over halsen.

Puff?!? Du mener bilpute?

Mine eldste gikk over til bilpute når hodet stakk godt over nakkestøtten på bilsetet. De var vel rundt 7-8 tenker jeg.

Minstemann på 5 sitter på bilpute i min bil, men i sete i pappa'n sin bil. Min bil brukes kun til å kjøre til og fra barnehagen (2 minutter på vei så og si kun med barnehagetrafikk, da barnehagen ligger oppi skogen rett ovenfor huset vårt), og til og fra byen (2 minutter å komme seg dit, og liten by).

Pappa'n sin bil brukes til lengre turer. Ser ikke noe fare ved å ha ham på pute nå.

Vår sønn på 10 bruker fortsatt barnesete. Har er ikke så høy og det passer fortsatt. Han er vant med å sitte der og har aldri protestert på det. Han er faktisk ganske opptatt av sikkerhet selv så han ser vel poenget med å bruke det tror jeg.

Jeg er veldig glad for det. Slike seter beskytter jo kroppen og hodet ved en eventuell kollisjon fra siden. Det gjør ikke en bilpute.

Annonse

Gjest familiepappa

Puff?!? Du mener bilpute?

Mine eldste gikk over til bilpute når hodet stakk godt over nakkestøtten på bilsetet. De var vel rundt 7-8 tenker jeg.

Minstemann på 5 sitter på bilpute i min bil, men i sete i pappa'n sin bil. Min bil brukes kun til å kjøre til og fra barnehagen (2 minutter på vei så og si kun med barnehagetrafikk, da barnehagen ligger oppi skogen rett ovenfor huset vårt), og til og fra byen (2 minutter å komme seg dit, og liten by).

Pappa'n sin bil brukes til lengre turer. Ser ikke noe fare ved å ha ham på pute nå.

Har alltid kalt det puff, men andre bruker sikkert pute ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...