Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Blir vel ikke så mye formueskatt av det, eller?

For de fleste av oss så blir det ikke formueskatt nå, men de nye reglene er ikke laget av staten for å få dette mer rettferdig som de påstår. Dette er laget for å få inn mer skatt.

Formueskatten vil nå slå inn mye tidligere for de fleste av oss og totalt sett vil gi mer skatt for alle og ganske mye mer skatteinntekter for staten.

Gjest Høstløv

For de fleste av oss så blir det ikke formueskatt nå, men de nye reglene er ikke laget av staten for å få dette mer rettferdig som de påstår. Dette er laget for å få inn mer skatt.

Formueskatten vil nå slå inn mye tidligere for de fleste av oss og totalt sett vil gi mer skatt for alle og ganske mye mer skatteinntekter for staten.

''Formueskatten vil nå slå inn mye tidligere for de fleste av oss og totalt sett vil gi mer skatt for alle og ganske mye mer skatteinntekter for staten.''

Fribeløpet for formueskatt er øket vesentlig fra år 2010. Fribeløpet er nå kr 700.000 i klasse 1 og 2 og kr 1.400.000 for ektepar. Denne endringen ble innført for at folk flest ikke skal betale formueskatt på boligeiendom (såkalt primærbolig).

Ligningsverdien er økt veldig mye for hytter og andre fritidsboliger, såkalt sekundærbolig (til 60% av omsetningsverdi) og dette gir fort utslag i at hytteeiere må betale formueskatt.

Gjest Høstløv

Vær trygg på at det er riktig, staten har ikke gjort dette uten å tenke å at de vil gi mer skatt for oss alle på sikt.

Samtidig gir det en mer rettferdig ligningsverdi på bolig. Her i kommunen har jeg sett eksempler på at en villaeier med en større eldre villa hadde 25% i ligningsverdi i forhold til vår villa samt at en annen hadde høyere ligningsverdi på sin lille mindre villa.

Hvis du har målt riktig og sendt inn, er det antagelig riktig.

Takk for det. Og stem et annet parti ved neste stortingsvalg.

''Takk for det. Og stem et annet parti ved neste stortingsvalg.''

Jeg stemte ikke rødgrønt ved siste valg heller.

Annonse

Samtidig gir det en mer rettferdig ligningsverdi på bolig. Her i kommunen har jeg sett eksempler på at en villaeier med en større eldre villa hadde 25% i ligningsverdi i forhold til vår villa samt at en annen hadde høyere ligningsverdi på sin lille mindre villa.

''Samtidig gir det en mer rettferdig ligningsverdi på bolig''

Jeg mener også at den nye ordningen er bedre enn den gamle, selv om jeg er lite glad for en tredobling av ligningsverdien. Det er fortsatt en del skjevheter, men tidligere var det jo nærmest lottotilstander.

Jo, reglene er laget for å få det mer rettferdig. Tidligere var ligningsverdiene veldig tilfeldige og grunnlaget var endret i årenes løp. Eldre boliger hadde forholdsmessig mye lavere ligningsverdi enn nye boliger selv om markedsverdien kunne være nokså lik. I ligningsloven har grensen hele tiden vært opp mot 30 % av markedsverdi så dette er ikke noe nytt. Jeg synes det er flott at ligningsverdiene har blitt utjevnet på denne måten.

Så lenge verdien ikke overstiger 30 % av markedsverdi så er nok dette en riktig sum. Systemet for utregning av ligningsverdier har blitt endret fra og med inntektsåret 2010. Du kan jo selvfølgelig sjekke om opplysningene du ga inn i den forbindelse har blitt fulgt, det kan jo hende det har skjedd en feil.

''Samtidig gir det en mer rettferdig ligningsverdi på bolig''

Jeg mener også at den nye ordningen er bedre enn den gamle, selv om jeg er lite glad for en tredobling av ligningsverdien. Det er fortsatt en del skjevheter, men tidligere var det jo nærmest lottotilstander.

Enig.

Så lenge verdien ikke overstiger 30 % av markedsverdi så er nok dette en riktig sum. Systemet for utregning av ligningsverdier har blitt endret fra og med inntektsåret 2010. Du kan jo selvfølgelig sjekke om opplysningene du ga inn i den forbindelse har blitt fulgt, det kan jo hende det har skjedd en feil.

Det har neppe skjedd en feil gitt. :o(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...