Gå til innhold

har de fleste bipolare gjeldsproblemer?

Anbefalte innlegg

Gjest bipoklara
Skrevet

Jeg er bipolar og har begynt å forstå at det er mange forsikringsordninger som jeg antakelig ikke vil få pga min bipolaritet.

Jeg er bip 2. Jeg har aldri hatt gjeldsproblemer. Jeg har alltid hatt ryddig økonomi. Er det da sannsynlig at jeg vil pådra meg gjeld pga psykdommen?

Er det stor sannsynlighet for at jeg kan gjøre noe veldig ukritisk og starte brann et sted? Er det mere sannsynlig at jeg vil fyllekjøre enn andre ikke-bipolare?

Er det kun diagnosen som er avgjørende for hva slags forsikring en faller inn under, eller lar de også tvilen komme den tiltalte til gode. ?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva slags forsikring det er spiller vel en rolle?

Trodde ikke helsespørsmål hadde betydning for bilforsikring, f.eks... altså du kan jo nektes sertifikat, men...

Gjest Nerda
Skrevet

Mange har det, men det betyr ikke at alle har det. Selv har jeg ikke det. Jeg prøvde å ta opp et stort forbrukslån en gang jeg var hypoman og nesten på grensa til full mani... Men den bankfyren jeg snakket med skjønte at jeg var på bærtur og nektet meg noe som helst. I ettertid er jeg lykkelig for det når jeg ser hva enkelte banker kaster etter en av kredittkort og lån. Det som kan skje er jo at man mister kredittverdigheten.

Det går an å forsøke noen forholdsregler. Legg av noen kroner, ha lav grense på kredittkortet. Selv har jeg kun 10 000 - et beløp som holder for meg og allikevel ikke er så stort at jeg ikke vil kunne dekke en gjeld.

Ellers... Man blir ikke nødvendigvis sånn som du sier. Vi er svært forskjellige og må lære vår egen sykdom å kjenne. Jeg kjenner flere med gjeld som IKKE er psyke i det hele tatt.

Gjest bipoklara
Skrevet

Mange har det, men det betyr ikke at alle har det. Selv har jeg ikke det. Jeg prøvde å ta opp et stort forbrukslån en gang jeg var hypoman og nesten på grensa til full mani... Men den bankfyren jeg snakket med skjønte at jeg var på bærtur og nektet meg noe som helst. I ettertid er jeg lykkelig for det når jeg ser hva enkelte banker kaster etter en av kredittkort og lån. Det som kan skje er jo at man mister kredittverdigheten.

Det går an å forsøke noen forholdsregler. Legg av noen kroner, ha lav grense på kredittkortet. Selv har jeg kun 10 000 - et beløp som holder for meg og allikevel ikke er så stort at jeg ikke vil kunne dekke en gjeld.

Ellers... Man blir ikke nødvendigvis sånn som du sier. Vi er svært forskjellige og må lære vår egen sykdom å kjenne. Jeg kjenner flere med gjeld som IKKE er psyke i det hele tatt.

Jeg har et veldig ordet forhold hva økonomi anngår. Jeg har alltid noe på bok, er redd for å bli helt blakk.

men hvis jeg ikke får gjeldsforsikring fordi jeg er bipolar så synes jeg det er veldig urettferdig. Selv om jeg er bipolar så er det ikke typisk for meg å sløse bort penger.

Hadde jeg fått det om jeg heller var deprimert, eller hadde en annen psykisk lidelse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...