Gå til innhold

legene er blitt så unge....

Anbefalte innlegg

Gjest Gamlemor!

Ble litt oppgitt over min mor for ett drøyt år siden som på sykehuset ble litt oppgitt over den legen som aldri kom og ikke trodde meg da jeg fortalte at legen nettopp hadde vært der. Legen var kvinne! I dag møtte jeg meg sjøl i døra på legevakten. Legen var en "guttunge" som ikke så ut som om han var en dag over 20. Enten er det slik at legene blir yngre og yngre, eller så er det et tegn på at jeg blir eldre. Og det stemmer i hvertfall ikke, for jeg har vært 29 i mange år!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362511-legene-er-blitt-s%C3%A5-unge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

1

• jubalong70

1

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Annonse

Gjest SMIRnøff

Ja,ja, jo eldre en blir, jo fortere går tiden. Det er ubegripelig hvor den blir av.

Det er fordi man mister fler og fler hjerneceller det, og det betyr at færre ting lagres på minnet... dermed virker det som om tiden går raskere; altså fordi man får mindre hyppigere minnelagring.

Gjest Høstløv

Det er fordi man mister fler og fler hjerneceller det, og det betyr at færre ting lagres på minnet... dermed virker det som om tiden går raskere; altså fordi man får mindre hyppigere minnelagring.

Det er feil.

En har ubegrenset mengde med hjerneceller og det dannes hele tiden nye "veier" mellom hjernecellene, altså kan en huske mer og mer jo eldre en blir, det handler om å trene opp hjernen og holde den i aktivitet.

Det faktum at tiden går fortere jo eldre en blir, er relativt, fordi ett år for en tiåring er 10% av livet hans, mens ett år for en femtiåring er 2% av livet hans.

Gjest Høstløv

Det er feil.

En har ubegrenset mengde med hjerneceller og det dannes hele tiden nye "veier" mellom hjernecellene, altså kan en huske mer og mer jo eldre en blir, det handler om å trene opp hjernen og holde den i aktivitet.

Det faktum at tiden går fortere jo eldre en blir, er relativt, fordi ett år for en tiåring er 10% av livet hans, mens ett år for en femtiåring er 2% av livet hans.

Legger til dette:

''Uendeleg stor lagringsplass

Hjernen blir aldri full, så det er ikkje for seint å lære noko nytt. Det kan tvert i mot vere god hjernetrim å prøve seg på nye oppgåver, f.eks. lære framande språk, eller lære å spele eit instrument. Om ein utfører små, daglegdagse oppgåver på ein annan måte enn vanleg, kan til og med dét vere med på å trimme hjernen: Prøv å skrive med den andre handa, gå ein annan veg til jobben, gå baklengs opp trappa. I slike tilfelle må hjernen ”omprogrammerast” litt; signala går ein annan veg, og det blir danna nye koplingspunkt mellom nervecellene. Det er som med resten av kroppen: ein aktiv hjerne fungerer betre enn ein som får kvile seg for mykje.''

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/memo/1.6274595

Gjest Jacoba

Jeg tror det er fordi en lever mindre og mindre i nuet. Ungene mine tenker sjelden fremover eller bakover, de er i nuet. Derfor virker sommeren eller julaften uendelig lenge til. Mens vi har full oversikt, og så mye å gjøre, at tiden fylles helt opp. Noe sånt. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...