Gå til innhold

legene er blitt så unge....

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff

Det er feil.

En har ubegrenset mengde med hjerneceller og det dannes hele tiden nye "veier" mellom hjernecellene, altså kan en huske mer og mer jo eldre en blir, det handler om å trene opp hjernen og holde den i aktivitet.

Det faktum at tiden går fortere jo eldre en blir, er relativt, fordi ett år for en tiåring er 10% av livet hans, mens ett år for en femtiåring er 2% av livet hans.

''Det er feil.''

Nope.

''En har ubegrenset mengde med hjerneceller og det dannes hele tiden nye "veier" mellom hjernecellene, altså kan en huske mer og mer jo eldre en blir, det handler om å trene opp hjernen og holde den i aktivitet.''

I teorien kan en det ja, men folk svekkes som regel jo eldre de blir...

''Det faktum at tiden går fortere jo eldre en blir, er relativt, fordi ett år for en tiåring er 10% av livet hans, mens ett år for en femtiåring er 2% av livet hans.''

Ifølge denne logikken skulle en vel tro at tiden opplevdes å gå saktere, da? Fordi tilveksten (2% per år for en femtiåring) stagnerer...

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

1

• jubalong70

1

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest SMIRnøff

Jeg tror det er fordi en lever mindre og mindre i nuet. Ungene mine tenker sjelden fremover eller bakover, de er i nuet. Derfor virker sommeren eller julaften uendelig lenge til. Mens vi har full oversikt, og så mye å gjøre, at tiden fylles helt opp. Noe sånt. :-)

Deg om det. :-)

Gjest Høstløv

''Det er feil.''

Nope.

''En har ubegrenset mengde med hjerneceller og det dannes hele tiden nye "veier" mellom hjernecellene, altså kan en huske mer og mer jo eldre en blir, det handler om å trene opp hjernen og holde den i aktivitet.''

''Det faktum at tiden går fortere jo eldre en blir, er relativt, fordi ett år for en tiåring er 10% av livet hans, mens ett år for en femtiåring er 2% av livet hans.''

Ifølge denne logikken skulle en vel tro at tiden opplevdes å gå saktere, da? Fordi tilveksten (2% per år for en femtiåring) stagnerer...

''Ifølge denne logikken skulle en vel tro at tiden opplevdes å gå saktere, da? Fordi tilveksten (2% per år for en femtiåring) stagnerer...''

Jeg trodde at du var en kløpper i matte. Men jeg prøver igjen, jeg tror du forstår, når du har tenkt litt over det, 2% er mye mindre i tid enn 10%.

Gjest SMIRnøff

''Ifølge denne logikken skulle en vel tro at tiden opplevdes å gå saktere, da? Fordi tilveksten (2% per år for en femtiåring) stagnerer...''

Jeg trodde at du var en kløpper i matte. Men jeg prøver igjen, jeg tror du forstår, når du har tenkt litt over det, 2% er mye mindre i tid enn 10%.

Jeg er ganske god i logikk... jeg vet jo at 2% er mindre enn 10%, men jeg sier deg, for meg er det altså logisk at man dermed skulle oppfatte tiden saktere.

Annonse

Gjest Høstløv

''Det er feil.''

Nope.

Legger til dette da det virker som om du ikke leser andre innlegg enn svar på dine egne:

''Uendeleg stor lagringsplass

Hjernen blir aldri full, så det er ikkje for seint å lære noko nytt. Det kan tvert i mot vere god hjernetrim å prøve seg på nye oppgåver, f.eks. lære framande språk, eller lære å spele eit instrument. Om ein utfører små, daglegdagse oppgåver på ein annan måte enn vanleg, kan til og med dét vere med på å trimme hjernen: Prøv å skrive med den andre handa, gå ein annan veg til jobben, gå baklengs opp trappa. I slike tilfelle må hjernen ”omprogrammerast” litt; signala går ein annan veg, og det blir danna nye koplingspunkt mellom nervecellene. Det er som med resten av kroppen: ein aktiv hjerne fungerer betre enn ein som får kvile seg for mykje.''

http://www.nrk.no/programmer/tv/schrodingers_katt/memo/1.6274595

Gjest SMIRnøff

Legger til dette da det virker som om du ikke leser andre innlegg enn svar på dine egne:

Hjernen blir aldri full, så det er ikkje for seint å lære noko nytt. Det kan tvert i mot vere god hjernetrim å prøve seg på nye oppgåver, f.eks. lære framande språk, eller lære å spele eit instrument. Om ein utfører små, daglegdagse oppgåver på ein annan måte enn vanleg, kan til og med dét vere med på å trimme hjernen: Prøv å skrive med den andre handa, gå ein annan veg til jobben, gå baklengs opp trappa. I slike tilfelle må hjernen ”omprogrammerast” litt; signala går ein annan veg, og det blir danna nye koplingspunkt mellom nervecellene. Det er som med resten av kroppen: ein aktiv hjerne fungerer betre enn ein som får kvile seg for mykje.''

Jeg leste det selvsagt, og jeg har lest det tidligere og, for du har linket til det før...

Men jeg sier deg, folk reduseres kognitivt som regel når en eldes!

Gjest ....eller?

Men selv om hjernen ikke blir full, så kan det vel kanskje være slik at hjernen er tregere jo eldre man blir?

Signalene mellom cellene altså. Om man ikke trener den opp.

Og at man da bruker lengre tid på å utføre ting, og derved oppfatter at tiden går så mye fortere enn tidligere.

Annonse

Gjest Høstløv

Jeg leste det selvsagt, og jeg har lest det tidligere og, for du har linket til det før...

Men jeg sier deg, folk reduseres kognitivt som regel når en eldes!

Mange blir demente, det er riktig.

Det medfører ikke nødvendigvis at alle mister sine kognitive evner når de blir gamle, mange er klinkende klar i toppen når de er både 90 og 100 år, det kan bare ta litt mer tid å hente frem de lagrede dataene.

Gjest SMIRnøff

Mange blir demente, det er riktig.

Det medfører ikke nødvendigvis at alle mister sine kognitive evner når de blir gamle, mange er klinkende klar i toppen når de er både 90 og 100 år, det kan bare ta litt mer tid å hente frem de lagrede dataene.

Det er selvsagt store variasjoner, men jeg er rimelig sikker på at de som er klinkede klare som hundre var enda klinkere som 20.

Gjest Høstløv

Men selv om hjernen ikke blir full, så kan det vel kanskje være slik at hjernen er tregere jo eldre man blir?

Signalene mellom cellene altså. Om man ikke trener den opp.

Og at man da bruker lengre tid på å utføre ting, og derved oppfatter at tiden går så mye fortere enn tidligere.

Tiden går jo ikke fortere selv om en blir eldre, det oppfattes bare sådan fordi en måler tiden i forhold til de år en allerede har levd, derfor er et år veldig lenge for en ettåring og forholdsvis kort tid for en femtiåring.

Gjest SMIRnøff

Tiden går jo ikke fortere selv om en blir eldre, det oppfattes bare sådan fordi en måler tiden i forhold til de år en allerede har levd, derfor er et år veldig lenge for en ettåring og forholdsvis kort tid for en femtiåring.

Men hvis du derimot ser på rate of change, så stagnerer jo den... og dermed burde det oppleves saktere. ;-)

Det er ikke alltid så sort-hvitt som du vil ha det til... og det finnes neppe noe faktasvar på alt heller.

Gjest Høstløv

Men hvis du derimot ser på rate of change, så stagnerer jo den... og dermed burde det oppleves saktere. ;-)

Det er ikke alltid så sort-hvitt som du vil ha det til... og det finnes neppe noe faktasvar på alt heller.

Alt er relativt, jeg forsøkte bare å forklare hvorfor det føles slik.

Godnatt!

Gjest SMIRnøff

Alt er relativt, jeg forsøkte bare å forklare hvorfor det føles slik.

Godnatt!

Beklager at jeg ble litt sint da; hvis det er noe du _føler_ dette så stemmer det jo for deg... virket bare som du fremstilte det som den absolutte sannhet, eller noe...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...