Gå til innhold

Kommunikasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Om en har problemer med mellommenneskelig, ikke - språklig kommunikasjon, kan en bli bedre av dette? Hva kommer det av, hvis man har en lidelse som schizotyp / schizoaffektiv lidelse?

Kan det rett og slett være at det kommer av assosiasjonsrikdommen man kan slite med i disse tilfellene? I såfall kan man vel bli bedre?

Men hvis det er mer "autistisk" er det vel mindre håp...

I hvilken grad hjelper det med sosial trening?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

De sier at bare 10% av mellommenneneskelig kommunikasjon er språklig. Elns. Vel, jeg forstår bare de 10 prosentene.

Gjest Gåten
Skrevet

Kan være at man bare er et menneske uten diagnoser og :)

Finnes flere med kommunikasjonsproblemer,alt er ikke diagnoser smir. Ha en god søndag!

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Kan være at man bare er et menneske uten diagnoser og :)

Finnes flere med kommunikasjonsproblemer,alt er ikke diagnoser smir. Ha en god søndag!

Nå står dette faktisk i journalen min, da, at jeg sliter med kommunikasjonsproblemer.

Gjest Gåten
Skrevet

Nå står dette faktisk i journalen min, da, at jeg sliter med kommunikasjonsproblemer.

Ja,da er du jo unskyldt ;)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ja,da er du jo unskyldt ;)

Unnskyldt hva da?

Gjest Gåten
Skrevet

Unnskyldt hva da?

Vet ikke hva jeg tenkte. Tror det var at da har du svaret.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Vet ikke hva jeg tenkte. Tror det var at da har du svaret.

Svaret på hva? :-)

Føler ikke jeg har noe svar jeg. Jeg vet ingenting om hva det vil si å ikke klare å kommunisere skikkelig.

Dette henger sikkert sammen med at jeg virker rar / merkelig også, på andre. Det er noe ved meg som en "kunstig", som sammen med den dårlige kommunikasjonen gjør at folk undrer seg på meg.

Gjest Gåten
Skrevet

Føler ikke jeg har noe svar jeg. Jeg vet ingenting om hva det vil si å ikke klare å kommunisere skikkelig.

Dette henger sikkert sammen med at jeg virker rar / merkelig også, på andre. Det er noe ved meg som en "kunstig", som sammen med den dårlige kommunikasjonen gjør at folk undrer seg på meg.

Sikkert. Burde ikke svart deg,fean ikke god i dag.

Gjest Kayia
Skrevet

Ditt største problem er ikke andres forhold eller syn på deg, men DITT syn og forhold til deg :)

Dagens oppfordring er følgende: Slå av pc'en, ta på deg sko & jakke og ta deg en tur ut. Se deg rundt der ute, og du vil oppdage at verden består av annet enn deg og ditt navlelo :)

Gjest apropos kommunikasjon
Skrevet

Sikkert. Burde ikke svart deg,fean ikke god i dag.

Hvorfor har du begynt å banne i en haug med innlegg her inne? Kan da ikke være nødvendig å banne skriftlig?

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Ditt største problem er ikke andres forhold eller syn på deg, men DITT syn og forhold til deg :)

Dagens oppfordring er følgende: Slå av pc'en, ta på deg sko & jakke og ta deg en tur ut. Se deg rundt der ute, og du vil oppdage at verden består av annet enn deg og ditt navlelo :)

Hehe, jeg skal prøve å ta en tur. :-)

Men jeg trur ikke det er sånn det funker. :-) Jo mer jeg er "der ute" oppdager jeg at alt handler om meg. Det er her for meg selv jeg får roen til å slappe av og tenke ordentlig...

Men joda, er sunt å eksponere seg litt... :-)

Gjest Gåten
Skrevet

Hvorfor har du begynt å banne i en haug med innlegg her inne? Kan da ikke være nødvendig å banne skriftlig?

Uff,det har du rett i. Skal ta meg sammen ang det,liker i grunn ikke banning. Det er bare stygt. Håper skriveriet blir slettet bare,skriver bare tull likevel. Logger av :)

Gjest Kayia
Skrevet

Hehe, jeg skal prøve å ta en tur. :-)

Men jeg trur ikke det er sånn det funker. :-) Jo mer jeg er "der ute" oppdager jeg at alt handler om meg. Det er her for meg selv jeg får roen til å slappe av og tenke ordentlig...

Men joda, er sunt å eksponere seg litt... :-)

Ut og gå nå :)

Skrevet

''I hvilken grad hjelper det med sosial trening?''

Med forbehold om at jeg ikke er psykolog e.l., tror jeg nettopp sosial trening er vesentlig.

Jeg oppfatter deg som en svært så intelligent mann, og jeg tror du kan teorien, men sliter med praksisen. Du må utfordre egne grenser og øve og øve, men skynd deg langsomt.

Husker du nevnte ei jente / dame som smilte to ganger til deg på butikkken uten at du gjengjeldte smilet. Neste gang noe tilsvarende skjer, smiler du tilbake. Neste gang en fremmed sier noe til deg - uansett hvor irrasjonelt det kan virke - svarer du tilbake på en grei måte (sjøl om det holder med "Ja, huff det er kaldt i dag / bussen er forsinka / godt det snart er vår / her har de gode tomater / den forelesniga var bra pga..., osv, osv).

Din største utfordring er kanskje at du føler deg mindreverdig og ikke minst at du tror at andre kan se at du sliter. Med mindre du oppfører deg usedvanlig merkelig, kan ikke andre se det. Dessuten er du ikke aleine om å ha en psykisk diagnose, det er meget utbredt.

Går du rundt og setter diagnoser på tilfeldig forbipasserenede eller bekjente, da? Neppe. De færreste av oss har disse evnene (og langt mindre interessene), heldigvis :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''I hvilken grad hjelper det med sosial trening?''

Med forbehold om at jeg ikke er psykolog e.l., tror jeg nettopp sosial trening er vesentlig.

Jeg oppfatter deg som en svært så intelligent mann, og jeg tror du kan teorien, men sliter med praksisen. Du må utfordre egne grenser og øve og øve, men skynd deg langsomt.

Husker du nevnte ei jente / dame som smilte to ganger til deg på butikkken uten at du gjengjeldte smilet. Neste gang noe tilsvarende skjer, smiler du tilbake. Neste gang en fremmed sier noe til deg - uansett hvor irrasjonelt det kan virke - svarer du tilbake på en grei måte (sjøl om det holder med "Ja, huff det er kaldt i dag / bussen er forsinka / godt det snart er vår / her har de gode tomater / den forelesniga var bra pga..., osv, osv).

Din største utfordring er kanskje at du føler deg mindreverdig og ikke minst at du tror at andre kan se at du sliter. Med mindre du oppfører deg usedvanlig merkelig, kan ikke andre se det. Dessuten er du ikke aleine om å ha en psykisk diagnose, det er meget utbredt.

Går du rundt og setter diagnoser på tilfeldig forbipasserenede eller bekjente, da? Neppe. De færreste av oss har disse evnene (og langt mindre interessene), heldigvis :-)

Så det er sånne ting som utgjør kommunikasjonsproblemene mine? Drev og tenkte at det var så mye usagt det var meningen man skulle forstå, liksom "skjulte koder"...

Men det er vel paranoia igjen... liksom dette med at jeg tenker at andre kan se det på meg, hvilken diagnose jeg har.

Ja. Klarte å gruble meg inn i et nettverk av paranoide tanker igjen, selv om de ikke var så veldig alvorlige da...

Skrevet

Så det er sånne ting som utgjør kommunikasjonsproblemene mine? Drev og tenkte at det var så mye usagt det var meningen man skulle forstå, liksom "skjulte koder"...

Men det er vel paranoia igjen... liksom dette med at jeg tenker at andre kan se det på meg, hvilken diagnose jeg har.

Ja. Klarte å gruble meg inn i et nettverk av paranoide tanker igjen, selv om de ikke var så veldig alvorlige da...

''Så det er sånne ting som utgjør kommunikasjonsproblemene mine?''

Nei, nei; jeg er som sagt ingen fagperson, tenkte bare høyt. Men som sagt oppfatter jeg deg som en høyst oppegående person. Du har kanskje mista fotfestet for ei stund, men du kommer nok sterkt tilbake!

''Drev og tenkte at det var så mye usagt det var meningen man skulle forstå, liksom "skjulte koder"...''

Skjulte koder har jeg personlig ingen tro på. De som evt måtte velge en slik taktikk, må ordne opp i det sjøl - jeg velger å tro at folk er ærlige og direkte inntil det motsatte evt er bevist. Det sagt, har jeg aldri opplevd skjulte motiver, tror jeg.

Skjønner at det er lett for meg å skrive om mine erfaringer; men prøv å begynne med et gjengjeldende smil, da :-)

Gjest SMIRnøff
Skrevet

''Så det er sånne ting som utgjør kommunikasjonsproblemene mine?''

Nei, nei; jeg er som sagt ingen fagperson, tenkte bare høyt. Men som sagt oppfatter jeg deg som en høyst oppegående person. Du har kanskje mista fotfestet for ei stund, men du kommer nok sterkt tilbake!

''Drev og tenkte at det var så mye usagt det var meningen man skulle forstå, liksom "skjulte koder"...''

Skjulte koder har jeg personlig ingen tro på. De som evt måtte velge en slik taktikk, må ordne opp i det sjøl - jeg velger å tro at folk er ærlige og direkte inntil det motsatte evt er bevist. Det sagt, har jeg aldri opplevd skjulte motiver, tror jeg.

Skjønner at det er lett for meg å skrive om mine erfaringer; men prøv å begynne med et gjengjeldende smil, da :-)

:-)

Men hva er egentlig kommunikasjonsproblemer ved psykiatriske lidelser?

PS: Skal prøve å smile ja. :-)

Skrevet

:-)

Men hva er egentlig kommunikasjonsproblemer ved psykiatriske lidelser?

PS: Skal prøve å smile ja. :-)

''Men hva er egentlig kommunikasjonsproblemer ved psykiatriske lidelser?''

Dette veit nok du meir om enn meg.. Men jeg innbiller meg fortsatt at øvelse gjør mester, sjøl om du må jatte med på "vær og vind - stadiet" i første omgang. Det klarer du!

''PS: Skal prøve å smile ja. :-)''

Herlig, husk å avgi rapport :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...