Gå til innhold

Å være "hørende hørselshemmet"..

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Hørselshemmedes landsforbund har visst begynt å kalle oss CI-døve for "hørende hørselshemmede" ??!! Vet ikke om jeg skal legge meg ned og le rått eller grine i frustrasjon ;P

Synes ikke dere dette er et utrolig merkelig begrep??

Nå vet jeg hva jeg skal begynne å kalle de som sitter i toppen i HLF og selv er hørende, men som med alderen begynner å få litt nedsatt hørsel: Hørselshemmede hørende! Kult hva? :P

Fortsetter under...

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

28

• Spenol(1)

24

• frosken

10

• ekte nick

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Nei, jeg skjønner ikke at det skal være så utrolig merkelig. Jeg ville ikke tenkt over det.

Altså..enten er man hørende eller så er man hørselshemmet? Man kan jo ikke være begge deler? Like rart som å kalle en blind seende blind?

Men kan man forvente når de som sitter øverst i Døveforbundet hører, de som sitter i Blindeforbundet ser og de i NHF er funksjonsfriske?

Så mange som ikke har jobb i disse gruppene og med lang utdannelse og så ansetter de funksjonsfriske folk og har noen funksjonshemmede med som staffasje. Jeg blir helt matt ved tanken særlig siden jeg gang på gang ser at de ikke vet hva de snakker om.

Blindeforbundet, representert ved to seende, NHF møtte ikke engang opp, på en runde for å se på tilretteleggingen på Grünerløkka og de "glemte" å ta med meg fant ut at alt var helt i orden og alt var tilrettelagt som det skulle. Nå er ikke jeg ekspert på blindes problemer, men her er ingen matforretninger man kommer inn i, postkontoret er plassert så man ikke kommer inn lenger og de har stengt det eneste offentlige HC toalettet og det er et par trappetrinn inn til alle forretningene. Skilt ute på gata så de blinde går på samt klesstativ utenfor forretningene og kafeene har utebord oppa blindestripa som de blinde kan føle med hvit stokk.

Jeg blir helt matt av mye, togli

Gjest togli

Men kan man forvente når de som sitter øverst i Døveforbundet hører, de som sitter i Blindeforbundet ser og de i NHF er funksjonsfriske?

Så mange som ikke har jobb i disse gruppene og med lang utdannelse og så ansetter de funksjonsfriske folk og har noen funksjonshemmede med som staffasje. Jeg blir helt matt ved tanken særlig siden jeg gang på gang ser at de ikke vet hva de snakker om.

Blindeforbundet, representert ved to seende, NHF møtte ikke engang opp, på en runde for å se på tilretteleggingen på Grünerløkka og de "glemte" å ta med meg fant ut at alt var helt i orden og alt var tilrettelagt som det skulle. Nå er ikke jeg ekspert på blindes problemer, men her er ingen matforretninger man kommer inn i, postkontoret er plassert så man ikke kommer inn lenger og de har stengt det eneste offentlige HC toalettet og det er et par trappetrinn inn til alle forretningene. Skilt ute på gata så de blinde går på samt klesstativ utenfor forretningene og kafeene har utebord oppa blindestripa som de blinde kan føle med hvit stokk.

Kunne ikke vært mer enig!!!

Men i Norges Døveforbund er alle i ledelsen døve og sånn har det alltid vært - heldigvis! Sikkert derfor døveforbundet alltid har vært flinke til å jobbe for saker som engasjerer oss, og dermed fått igjennom mange saker som gagner døve. Men i HLF er de hørende alle som en...

Annonse

Gjest Hulderen

Det er forskjell på dere som har CI og de som ikke har det. Så det er vel ikke så merkelig at de prøver å lage et begrep for det?

Nettopp fordi dere ikke hører like bra som hørende, men samtidig har en annen posisjon enn døve.

Men i Norges Døveforbund er alle i ledelsen døve og sånn har det alltid vært - heldigvis! Sikkert derfor døveforbundet alltid har vært flinke til å jobbe for saker som engasjerer oss, og dermed fått igjennom mange saker som gagner døve. Men i HLF er de hørende alle som en...

Ledelsen i underforbundet jeg tilhører, LARS, der har alle ryggmargsskader. Men siden de er mest opptatt av stamcelleforskning er det lite som blir gjort med andre ting. Jeg er enig i at det er viktig, men jeg synes andre ting er viktige også.

Hyggelig å høre at du er "hørende" hørselshemmet da ;o), men jeg har vært gående ryggmargsskadet i 30 år så egentlig er ikke betegnelsen så ille. Antagelig mener de bare at du har noe hørsel med CL :o) Av en eller annen grunn minner det meg om da jeg mistet TT-kortet mitt fordi jeg kunne bruke trikk og buss med besvær. Det er til å le seg ihjel av.

Altså jeg fikk tilbake TT-kortet etter noen mnd da jeg ikke kunne gå lenger, men det var mange som mistet det den gangen.

Med fare for å høres ut som Siv Jensen: Jeg er rystet! Og det er både på dine og toglis vegne...

Står det virkelig så dårlig til? Jeg er så heldig at jeg er forskåna for dette i hverdagen.. Men jeg irriterer meg grønn hver gang jeg ser folk parkere på HC-plasser av bekvemmeiligshensyn, ikke pga rett / behov.

megler Smekk

Synes ikke det var så veldig rart, jeg. Om jeg hadde kommet over begrepet ville jeg tenkt at dette dreide seg om en person som var hørselshemmet, men kunne høre litt. I motsetning til noen som var 100% døv.

''Synes ikke det var så veldig rart, jeg. Om jeg hadde kommet over begrepet ville jeg tenkt at dette dreide seg om en person som var hørselshemmet, men kunne høre litt.''

Hvor ikke bare bruke betegnelsen "hørselshemmet"?

Med fare for å høres ut som Siv Jensen: Jeg er rystet! Og det er både på dine og toglis vegne...

Står det virkelig så dårlig til? Jeg er så heldig at jeg er forskåna for dette i hverdagen.. Men jeg irriterer meg grønn hver gang jeg ser folk parkere på HC-plasser av bekvemmeiligshensyn, ikke pga rett / behov.

Ja, det står skikkelig dårlig til her jeg bor. Og jeg er lynforbannet. Og ikke har jeg mulighet til å flytte heller. Nå har jeg egentlig ikke lyst heller, men det er mye jeg gjerne skulle ha rettet på. Når de pubene som har hcdo bruker det til lagerrom så blir jeg forbannet.

Og så vet jeg ikke om det er fordi folk ikke ser det eller fordi de ikke vil betale for tilrettelegging at det står så dårlig til.

Annonse

Gjest ....er jeg på bærtur?

Dette blir litt som neger-debatten.

Folk som overhodet ikke er involvert insisterer på å bruke betegnelsen, fordi det ikke er noe negativt for dem selv, og de kan ikke fatte at det skal gjøre noe forskjell for de med afrikansk opprinnelse om de sier neger til dem..

Her er det de hørselshemmede selv som reagerer, fordi de er midt oppi situasjonen og vet så mye mer enn oss andre hva som ligger i begrepene og tankene rundt bruken av dem.

De som rammes av begreper er de som best kan uttale seg om dem.

Gjest togli

Dette blir litt som neger-debatten.

Folk som overhodet ikke er involvert insisterer på å bruke betegnelsen, fordi det ikke er noe negativt for dem selv, og de kan ikke fatte at det skal gjøre noe forskjell for de med afrikansk opprinnelse om de sier neger til dem..

Her er det de hørselshemmede selv som reagerer, fordi de er midt oppi situasjonen og vet så mye mer enn oss andre hva som ligger i begrepene og tankene rundt bruken av dem.

De som rammes av begreper er de som best kan uttale seg om dem.

Men poenget er jo at man ikke kan være både hørende og hørselshemmet samtidig. Begrepene hver for seg er helt ok, men man kan ikke være både hørende og hørselshemmet. Har jeg på CI (høreimplantatet) kan jeg sikkert lure folk til å tro at jeg er "hørende" dersom jeg snakker med bare en eller to samtidig og det ikke er bakgrunnsstøy - men jeg er jo allikevel hørselshemmet ;)

Gjest togli

Synes ikke det var så veldig rart, jeg. Om jeg hadde kommet over begrepet ville jeg tenkt at dette dreide seg om en person som var hørselshemmet, men kunne høre litt. I motsetning til noen som var 100% døv.

Hørselshemmet favner alle fra lett tunghørte til døve, så enten er man hørselshemmet eller så er man det ikke...

Gjest togli

''Synes ikke det var så veldig rart, jeg. Om jeg hadde kommet over begrepet ville jeg tenkt at dette dreide seg om en person som var hørselshemmet, men kunne høre litt.''

Hvor ikke bare bruke betegnelsen "hørselshemmet"?

Akkurat! Eller evt tunghørt eller døv ...

Gjest togli

Det er forskjell på dere som har CI og de som ikke har det. Så det er vel ikke så merkelig at de prøver å lage et begrep for det?

Nettopp fordi dere ikke hører like bra som hørende, men samtidig har en annen posisjon enn døve.

Derfor kan man si hørselshemmet da det begrepet favner alle som har nedsatt hørsel. Har man behov for å kategorisere enda mer kan man bruke tunghørt (lett, moderat, sterkt) eller døv.

Gjest Høstløv

Men poenget er jo at man ikke kan være både hørende og hørselshemmet samtidig. Begrepene hver for seg er helt ok, men man kan ikke være både hørende og hørselshemmet. Har jeg på CI (høreimplantatet) kan jeg sikkert lure folk til å tro at jeg er "hørende" dersom jeg snakker med bare en eller to samtidig og det ikke er bakgrunnsstøy - men jeg er jo allikevel hørselshemmet ;)

Det vil igrunnen være det samme som å si "gående rullestolbruker", og hvilke assosiasjoner får man da? Jo, en tenker på en person som triller en rullestol, ikke på en rullestolbruker.

Selvfølgelig kan man være hørende og hørselshemmet samtidig. Hvorfor mener du det motsatte? De fleste funksjoner, inklusive hørsel, vil normalt kunne graderes på en skala fra null funksjon til optimal funksjon. Å være "hørende" trenger jo ikke innebære optimal hørselsfunksjon, akkurat som hørselshemmet jo vanligvis ikke vil bety null hørselsfunksjon.

En helt annen sak er at konstruksjonen "hørende hørselshemmet" hørtes lite egnet ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...