Gå til innhold

Å være "hørende hørselshemmet"..

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Ok. Jeg har ikke peiling.

Men CI er vel en slags kunstig hørsel? Isj. Dette burde jeg vite etter alt du har skrevet. ;) Og i så fall er man fortsatt hørselshemmet, men man hører likevel. På samme måte som en fyr som mangler en arm har fått kunstig arm. Den fungerer, men det er ikke det samme. Fyren mangler fortsatt et ben, men han kan gå.

Du er fortsatt hørselshemmet, men du kan høre.

Altså er du en hørende hørselshemmet?

Jeg synes ikke det høres så galt ut, men det er meget mulig det er noe jeg ikke forstår her.

''Men CI er vel en slags kunstig hørsel? Isj. Dette burde jeg vite etter alt du har skrevet. ;) Og i så fall er man fortsatt hørselshemmet, men man hører likevel.''

Ja, det er kunstig hørsel. Jeg hører ikke lydene via øregangen, men via det utvendige apparatet som oppfatter lydsignaler og sender de til coilen som er festet som en liten magnet til hodet (implantatet sitter rett over det ene øret). Mange med CI kan oppfatte alt som sies uten å munnavlese, men da MÅ det være fritt for bakgrunnsstøy. Det siste jeg hørte var at 1/3 av CI-opererte barn ble moderat tunghørte, 1/3 sterkt tunghørte og 1/3 døve. Hvis man er avhengig av et teknisk hjelpemiddel for å kunne høre ganske godt, så synes jeg det er unaturlig å si at denne personen er "hørende".

Fortsetter under...

• Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

28

• Spenol(1)

24

• frosken

10

• ekte nick

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Egentlig så har jeg nedsatt hørsel, ikke så mye at jeg får forbedret hørsel ved å bruke høreapparat, men jeg føler meg ikke hørselshemmet.

Nei, her er det helt klart glidende overganger... Man kan nesten ikke si at alle over 60 er "hørselshemmet" ;) Dette handler vel mer om man trenger tekniske hjelpemidler for å kunne høre på kunstig vis.. Se ellers mitt svar til SDD:)

Jeg blir lynforbanna på dine og andres vegne! Og nei, jeg tror ikke vi kan avskrive dette med synshemming. Snarere tvert imot tror jeg at de fleste synshemmede hadde tatt hensyn fordi de skjønner hva det går ut på.

Forstår at du ikke meinte det bokstavelig, da - men jeg lurer av og til på hvilke mekanismer som styrer noen mennesker til å ta seg til rette på andres bekostning :-(

Jeg sitter sammen med blinde i det rådet og de er veldig opptatt av at ting skal passe for meg også. Men jeg er fersk og har ikke helt fått med meg lover og regler og hva blinde trenger. Vet du f.eks at det skal være en ruglete stripete på fortauene slik at de blinde vet hvor de skal gå? Og 50cm med flate betongkuler der hvor fortauet slutter og gata begynner.

Det er omtrent det jeg vet bortsett fra at det ikke er lov å sette reklameplakater og klesstativ på gata

Gjest togli

Dette må ha med døvemiljø å gjøre? Jeg er hørende og hørselshemmet, tunghørt.

Hva har det med døvemiljø å gjøre?

Mener du at du er både hørende og hørselshemmet? Jeg begriper ikke at det er mulig å kalle seg hørende om man har nedsatt hørsel og evt er avhengig av tekniske hjelpemidler for å kunne høre rimelig greit?

Dessuten så er det ett skritt i feil retning å bli enda verre av sykdommen at en må innse at en ikke greier å gå mer. Jeg har lest at det blir sammenlignet med en sorgprosess, en sørger over tapet av helsen som blir verre og verre.

Klart det er en sorgprosess. Men det har jeg blitt forklart og det tar ca 5 år å komme over det. Enten det skjer fort eller langsomt og nå har jeg opplevd begge deler, men jeg tror ikke friske mennesker helt skjønner rekkevidden av det.

Gjest Hulderen

Hva har det med døvemiljø å gjøre?

Mener du at du er både hørende og hørselshemmet? Jeg begriper ikke at det er mulig å kalle seg hørende om man har nedsatt hørsel og evt er avhengig av tekniske hjelpemidler for å kunne høre rimelig greit?

'' Jeg begriper ikke at det er mulig å kalle seg hørende om man har nedsatt hørsel og evt er avhengig av tekniske hjelpemidler for å kunne høre rimelig greit?''

Hvorfor ikke? Jeg kaller meg seende selv om jeg er avhengig av veldig sterke briller. Uten det hjelpemidlene på nesen er jeg nærmest blind.

Annonse

Gjest togli

'' Jeg begriper ikke at det er mulig å kalle seg hørende om man har nedsatt hørsel og evt er avhengig av tekniske hjelpemidler for å kunne høre rimelig greit?''

Hvorfor ikke? Jeg kaller meg seende selv om jeg er avhengig av veldig sterke briller. Uten det hjelpemidlene på nesen er jeg nærmest blind.

Bruker du virkelig uttrykket "seende" om deg selv? Sier du ikke at du er nærsynt?

Dessuten kan man faktisk se helt normalt med riktige briller (dersom synet ikke er altfor mye skada). En som er hørselshemmet vil aldri høre normalt, selv med verdens beste høreapparater eller CI - så det er ikke helt sammenlignbart...

Jeg sitter sammen med blinde i det rådet og de er veldig opptatt av at ting skal passe for meg også. Men jeg er fersk og har ikke helt fått med meg lover og regler og hva blinde trenger. Vet du f.eks at det skal være en ruglete stripete på fortauene slik at de blinde vet hvor de skal gå? Og 50cm med flate betongkuler der hvor fortauet slutter og gata begynner.

Det er omtrent det jeg vet bortsett fra at det ikke er lov å sette reklameplakater og klesstativ på gata

''Vet du f.eks at det skal være en ruglete stripete på fortauene slik at de blinde vet hvor de skal gå? Og 50cm med flate betongkuler der hvor fortauet slutter og gata begynner.''

Nei, det ante jeg ikke - til tross for at jeg har en jobb der jeg burde vite det.... Skammelig :-(

Jeg har lært barna mine at de ikke skal klappe førerhunder uansett hvor søte de er, men der stopper kunnskapen min, føler jeg....

''Vet du f.eks at det skal være en ruglete stripete på fortauene slik at de blinde vet hvor de skal gå? Og 50cm med flate betongkuler der hvor fortauet slutter og gata begynner.''

Nei, det ante jeg ikke - til tross for at jeg har en jobb der jeg burde vite det.... Skammelig :-(

Jeg har lært barna mine at de ikke skal klappe førerhunder uansett hvor søte de er, men der stopper kunnskapen min, føler jeg....

Nå vet jeg ikke hvor du bor men hvis du er i Oslo sentrum så kan du se det. Akkurat som at fortauskanter er nedsenkede ved gatekryss slik at man ikke skal trenge å ta en "wheelie" for å komme opp kanten. Men den siste fortauskanten som er nedsenket er der jeg bor mot øst i hvert fall og så er det enkelte her og der hvor fortauene er reparert.

Nå vet jeg ikke hvor du bor men hvis du er i Oslo sentrum så kan du se det. Akkurat som at fortauskanter er nedsenkede ved gatekryss slik at man ikke skal trenge å ta en "wheelie" for å komme opp kanten. Men den siste fortauskanten som er nedsenket er der jeg bor mot øst i hvert fall og så er det enkelte her og der hvor fortauene er reparert.

De er fine de:-) Du burde teste Carl Berner nå.

De er fine de:-) Du burde teste Carl Berner nå.

Jeg skal det. Men jeg vet ikke datoen, men jeg har vært der på runde før og da var det masse feil så jeg håper det er rettet opp. Trikkeholdeplassen var bl.a så smal og bratt og dersom man har rullestol og folk ikke flytter seg så triller man i dem og barnevogner får ikke plass på holdeplassen oppover. Og det festlige var at blindetråden gikk rett inn på bingoen isteden for rundt hjørnet.

Det er lett å forstå... Jeg er utrolig glad for at jeg ble født døv, for det må være grusomt å plutselig miste all hørsel.... det samme er det nok for de som sitter i rullestol.

Jeg vet ikke helt jeg, hva som er verst.

Det vil alltid være en belastning å miste en sans. Men på den andre siden så har en person som har hatt alle sansene intakt før det skjedde også fått opparbeidet seg en del ting som h*n kanskje ikke ville fått gjort hvis h*n ble født med funksjonshemmingen.

En person som har blitt lam i voksen alder har kanskje opplevd å ha et aktivt liv, stiftet familie, tatt en utdanning. personen har da fått et forsprang som en person som var født med dette kanskje ikke ville fått.

For det er vel ikke til å stikke under en stol, at livet er mer upraktisk og tungvint når en er født, hørselshemmet, blind, uten ben osv. En del ting vil bli begrenset.

En venninne av meg har mistet mye av synet etter kreft. Det har selvfølgelig vært veldig tøft. Men jeg tror ikke at hun hadde ønsket å være født synshemmet for å unng å sjokket ved å miste det. Hun har også opplevd mye, og fått "utelling" for synet, mens hun hadde det. Det er upraktisk å skulle ta artium ved hjelp av punktskrift.

Så folk har forskjellige erfaringer, Jeg vil si at det viktigste er det støtteapparat og livssynet en har når slike ting skjer.

Jeg vet ikke helt jeg, hva som er verst.

Det vil alltid være en belastning å miste en sans. Men på den andre siden så har en person som har hatt alle sansene intakt før det skjedde også fått opparbeidet seg en del ting som h*n kanskje ikke ville fått gjort hvis h*n ble født med funksjonshemmingen.

En person som har blitt lam i voksen alder har kanskje opplevd å ha et aktivt liv, stiftet familie, tatt en utdanning. personen har da fått et forsprang som en person som var født med dette kanskje ikke ville fått.

For det er vel ikke til å stikke under en stol, at livet er mer upraktisk og tungvint når en er født, hørselshemmet, blind, uten ben osv. En del ting vil bli begrenset.

En venninne av meg har mistet mye av synet etter kreft. Det har selvfølgelig vært veldig tøft. Men jeg tror ikke at hun hadde ønsket å være født synshemmet for å unng å sjokket ved å miste det. Hun har også opplevd mye, og fått "utelling" for synet, mens hun hadde det. Det er upraktisk å skulle ta artium ved hjelp av punktskrift.

Så folk har forskjellige erfaringer, Jeg vil si at det viktigste er det støtteapparat og livssynet en har når slike ting skjer.

Det er en ganske heftig diskusjon akkurat det der. Og det har både fordeler og ulemper begge deler. Jeg tror jeg skulle ønske at det hadde skjedd etterat jeg var blitt voksen, tatt utdannelse og etablert meg og ikke da jeg var 15 år.

Hadde det vært i dag hadde det nok vært lettere, da hadde jeg nok både hatt utdannelse og treningsutstyr som er kjempedyrt og jeg ikke kan få fordi jeg er over 26 år. Og jeg kunne tenkt meg å oppleve et vanlig voksenliv.

Annonse

Det er en ganske heftig diskusjon akkurat det der. Og det har både fordeler og ulemper begge deler. Jeg tror jeg skulle ønske at det hadde skjedd etterat jeg var blitt voksen, tatt utdannelse og etablert meg og ikke da jeg var 15 år.

Hadde det vært i dag hadde det nok vært lettere, da hadde jeg nok både hatt utdannelse og treningsutstyr som er kjempedyrt og jeg ikke kan få fordi jeg er over 26 år. Og jeg kunne tenkt meg å oppleve et vanlig voksenliv.

jeg tror konklusjonen er at en må gripe dagen! jeg vet ikke om jeg vil bli påkjørt i morgen og få et lengre opphold på Sunnås. Jeg kan få kreft , miste bryst, livmor, ben og syn. Jeg kan bli hørselshemmet og få problemer med å delta i samtaler.

Så jeg får leve mens jeg kan det, og elske mens jeg tør det!

jeg tror konklusjonen er at en må gripe dagen! jeg vet ikke om jeg vil bli påkjørt i morgen og få et lengre opphold på Sunnås. Jeg kan få kreft , miste bryst, livmor, ben og syn. Jeg kan bli hørselshemmet og få problemer med å delta i samtaler.

Så jeg får leve mens jeg kan det, og elske mens jeg tør det!

Det er omtrent slik det er.

Jeg har igrunnen ikke lyst å bli kalt "hørende" siden ingen gidder å prate tydelig eller snu seg mot en som hører ;)

Det er utrolig mye merkelig som skjer rundt omkring og som er med på å diskriminere funksjonshemmede, men det skjer oftest i det "skjulte", så folk vet ikke hva som egentlig foregår...

Det er jo også mange som misliker å bli kalt hørselshemmet, tunghørt eller døv. De mener at de ikke hadde vært det om omgivelsene kunne prate tydeligere og høyere;)

ShitDiddelyDo

Hørselshemmet favner alle fra lett tunghørte til døve, så enten er man hørselshemmet eller så er man det ikke...

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. En hørende er ikke hørselhemmet. En hørselhemmet er hørselhemmet. Altså kan man ikke være en hørende hørselhemmet noe mer enn man kan være en gående ikke-gående eller en seende ikke-seende. :)

Sånn jeg forstår det på deg, så er "hørende" kanskje et begrep som døve/tunghørte legger en mer spesifikk mening i enn det ikke-"innvidde" gjør? For meg betyr "hørende" bare "en som kan høre" (uansett hvor godt eller dårlig vedkommende hører), mens for deg, om jeg forstår det rett, betyr det "en som har full hørselsfunksjon".

Altså, for meg dekker "hørende" alle bortsett fra helt døve, mens for deg dekker det alle som ikke har noen form for hørselshemming?

''Sånn jeg forstår det på deg, så er "hørende" kanskje et begrep som døve/tunghørte legger en mer spesifikk mening i enn det ikke-"innvidde" gjør? For meg betyr "hørende" bare "en som kan høre" (uansett hvor godt eller dårlig vedkommende hører), mens for deg, om jeg forstår det rett, betyr det "en som har full hørselsfunksjon".

Altså, for meg dekker "hørende" alle bortsett fra helt døve, mens for deg dekker det alle som ikke har noen form for hørselshemming?''

Før denne tråden ville nok jeg tenkt som deg her, men jeg skjønner nå at min 'definisjon' ikke stemmer overens med definisjonen som legges til grunn av hørselshemmede.

Så inntil jeg nå har fått dette forklart fra en "insider" som togli, var det langtfra opplagt for meg at 'hørende hørselshemmet' ikke bare er en kronglete betegnelse, men dertil en komisk/upresis en.

Det er godt mulig du er inne på noe der.... For meg handler det å være "hørende" om å ha hørselsfunksjonen intakt, altså slik det er "normalt" sett.

Vi satt en gjeng med alt fra litt nedsatt hørsel til helt døve og diskuterte dette her forleden. Alle syntes begrepet "hørende hørselshemmet" var direkte komisk, siden det jo ikke går an å høre normalt og samtidig være hørselshemmet...

''Vi satt en gjeng med alt fra litt nedsatt hørsel til helt døve og diskuterte dette her forleden. Alle syntes begrepet "hørende hørselshemmet" var direkte komisk''

;-) Jeg kann også oppleve at vi f eks sitter en gjeng på jobben og smiler av noe som bare vi innvidde forstår er rart og komisk. Det blir nesten litt sånn internhumor, som man noen ganger må forklare for andre for at de skal skjønne hvorfor det er så utrolig rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...