Gå til innhold

"Rasist" eller Mor Godhjerta...?

Anbefalte innlegg

Gjest Rødmende datter...
Skrevet

Min mor lar ikke en sjanse gå fra seg til å spørre allerledes utseende personer "Hvor kommer du fra?". Hvis de da svarer f. eks. Oslo, blir hun enda mer insisterende og spør hvor de EGENTLIG kommer fra?

Ut ifra hvilket svar hun får går hun virkelig nært på dem og kommenterer gjerne med noe som har med opprinnelseslandet å gjøre.

Senest i dag kommenterte hun på ufredligheten i Israel da en caféansatt måtte fortelle min mor at han var halvt israeler. Han ble, slik jeg tolket det, helt tydelig brydd. Han ville nok helst selge vafler og ikke utbasunere om sitt eget personlige opphav.

Min mor kan også finne på å fortelle adopterte at de har vært SÅ heldige som har kommet til Norge å fått muligheten til en utdannelse. Jeg har også hørt henne spørre om de har trivdes med å være adoptert. Hjelp, jeg rødmer her jeg sitter!

Men kanskje tar jeg feil. Kanskje er det ok å bli spurt om slike ting. Kanskje liker folk at noen legger merke til deres annerledeshet. At noen kaller en spade for en spade.

Hva tror dere? Er det for fintfølende av meg å krølle tærene i blyksel over min mors "pågåenhet"? Fra hennes ståsted handler det om renspikket interesse, det er jeg ganske overbevist om. Men det er etter mitt skjønn en veldig ukritisk type atferd.

Kan det tolkes som en form for rasisme å gjøre et nummer ut av for oss eksotiske andres utseende på den måten?

Gjest Rødmende datter...
Skrevet

Beklager, feil forum...

Gjest vil jeg kalle henne
Skrevet

Uten sosial antenner,

Skrevet

Hun har vel det en kollega av meg kaller "sosiale antenner som vokser innover i skallen"!

Skrevet

Beklager, feil forum...

Tatt i betraktning, så synes jeg forumvalget var helt ok jeg.

;0)

Kanskje du kan prøve samme taktikken på HENNE hver gang hun setter i med tullet sitt?

En dame sa en gang at hver gang svigermoren hennes satte i gang med å kakle og sladre. Så stilte hun samme spørsmål: Har du det bra mor? Er det noe som plager deg? Jeg synes det var et sabla lurt triks på sånne oppheng jeg!

Skrevet

Din mor ser ut til å mangle forståelse for andre mennesker. Selv om hun er interessert og gjerne vil vite hvilket land de måtte være adoptert fra, eller hvor deres besteforeldre bodde, så bør hun kunne være i stand til å forstå at det er lite morsomt å bli spurt om dette hele tiden av kjerringer som henne.

Hadde det vært moren min så hadde jeg sagt fra ekstremt tydelig hva jeg mente om hennes manglende folkeskikk.

Gjest usjarmerende trekk
Skrevet

Hun er som de andre her sier, helt uten sosiale antenner. Jeg vil si at det er manglende folkeskikk også, flere av eksemplene du nevner. Og slemt, selv om det ikke er slemt ment.

Jeg vet ikke om rasisme er riktig begrep, selv om noen av utsagnene sikkert vil være rasistiske. Men at nysgjerrigheten kun vekkes av folks utseende og hudfarge, er jo med på å sette alle i bås, enten "oss" (med nordisk utseende og uttale) eller "de andre".

Er hun like interessert i folks utdannelse, eller valg av bilmerke eller noe annet som ikke er knyttet til "opprinnelsesland"? Går hun bort til politimanen og spør hvorfor han valgte den utdannelsen, eller spør tannlegen hvorfor hun valgte å bli det, eller postbudet om hun er fornøyd med Renault Kangoo som postbil?

Hvis hun spurte om alt slik, hadde det vært lettere å forklatre det med generell nysgjerrighet. Men hvis det bare er hudfarge som trigger dette, er det ikke like hyggelig.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet ikke om din mor er rasist, men det høres ut som om hun har særdeles svekkede sosiale antenner.

trollemor;o)
Skrevet

Om du er tøff så forteller du henne at dette er upassende oppførsel. Å spørre noen om hvor de er er forsåvidt ok, men når de sier Oslo, så bør hun være fornøyd med det svaret.

Å si til adopterte at de er heldige som har kommet til Norge er helt på trynet! Alle som er født og oppvokst i Norge er heldige....

Ja, hun må roe seg mange hakk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette har ingenting med rasisme å gjøre.

Dette er "(over?)Sosial uten sosiale antenner".

Skrevet

Hun har vel det en kollega av meg kaller "sosiale antenner som vokser innover i skallen"!

LOL!

;-)

Uttrykket er herved adoptert. Og du så heldig det er som får leve i min munn!

mvh

Skrevet

Jeg ser ikke det rasistiske i dette. Men det er skrekkelig taktløst og tankeløst.

Utidig å fortsette og grave og spørre når hun alt har fått et svar. Utidig å i det hele tatt kreve svar på ting man ikke har noe med.

Du kan si din hjertens mening om denne adferden. Vær konkret og tydelig.

Du kan også forsøke å gjøre henne flau.

"Nå må du huske å spørre om truse og tampongstørrelse, slik du alltid gjør!" si det høyt, tydlige og entusiastisk.

"Skal jeg hente forhørsboka di eller vil du heller ha diktafonen?"

"Jeg går å finner negletrekkeren og kneknuseren vi brukte på den forrige som ikke ville svare ordentlig for seg!"

Ta fram iPhonen eller tilsvarende og opplys om at du sjekker om svarene stemmer på Facebook.

"Her har jeg nummeret til mora hans. Vi kan jo ringe henne å spørre hvordan h*n var som barn."

Du kan lage et id-kort for Statsautoriserte Kryssforhørere og dra det fram ved behov.

En eller annen skamgrense må hun ha. Overgå den en god gang. Kanskje kan du kan avlære henne en uvane og ha det gøy samtidig.

'Ofrene' for kryssforhørene vil enten skjønne dine edle intensjoner eller tenke at dere er skvær gærne begge to...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...