Gå til innhold

Min skyld?

Gjest er det sånn?

Anbefalte innlegg

Gjest er det sånn?
Skrevet

I kveld greier jeg nesten å tro på at det ikke var min skyld at jeg ble misbrukt og voldtatt da jeg var ganske liten. Er det virkelig sånn at det ikke er noe galt ved meg som førte til alt dette?

Gjest Kayia
Skrevet

Så bra, for det du tenker er helt riktig: Det IKKE din skyld at du ble misbrukt som liten. Alle har mulighet til å foreta valg, og det er derfor KUN overgriperens skyld at h*n valgte å forgripe seg på deg.

Gjest er det sånn?
Skrevet

Så bra, for det du tenker er helt riktig: Det IKKE din skyld at du ble misbrukt som liten. Alle har mulighet til å foreta valg, og det er derfor KUN overgriperens skyld at h*n valgte å forgripe seg på deg.

Skulle ønsket at jeg hele tiden kunne tro på det du sier. Det hadde vært veldig godt. Jeg tror det er noe galt ved meg som er synlig for alle. Dette gjør at endel mennesker vet de kan være slemme med meg og gjøre hva de vil.

Jeg skal prøve og heve meg over dette...igjen. Takk for støtten.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Misbruk av barn er alltid kun den voksnes ansvar og feil.

Gjest Kayia
Skrevet

Skulle ønsket at jeg hele tiden kunne tro på det du sier. Det hadde vært veldig godt. Jeg tror det er noe galt ved meg som er synlig for alle. Dette gjør at endel mennesker vet de kan være slemme med meg og gjøre hva de vil.

Man kan rett som det er se at en person er sårbar, usikker eller redd, men man ser IKKE se at en person er misbrukt. Du kan derfor være helt trygg på at det ikke syns på deg heller.

Fortsett og fortell deg selv at dette IKKE er din skyld du :)

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke din skyld. Det er aldri offeret skyld. Ingen har rett eller lov til å forgripe seg mot noen. Ingen.

Skrevet

Det er en følelse du har fordi du har blitt krenket. Hva med å tenke gode tanker om deg selv i stedenfor? Gå med hevet hode istedenfor å dukke deg selv ned?

Skrevet

Misbruk av barn er alltid kun den voksnes ansvar og feil.

Men hvorfor er det sånn at majoriteten av oss som ar opplevd overgrep, føler skyld og skam?

Når det er snakk om hvilken som helst annen sak enn min, ville jeg aldri funnet på å tenke på offeret som den skyldige.

Men for meg selv gjelder liksom ikke det, rare greier, hvorfor?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men hvorfor er det sånn at majoriteten av oss som ar opplevd overgrep, føler skyld og skam?

Når det er snakk om hvilken som helst annen sak enn min, ville jeg aldri funnet på å tenke på offeret som den skyldige.

Men for meg selv gjelder liksom ikke det, rare greier, hvorfor?

1. Fordi dere oftest var barn da det skjedde. Barn tar lett på seg ansvaret for alt som er galt som f.eks foreldres rusmisbruk eller skilsmisse.

2. Fordi overgriper nesten alltid forteller dere at det er deres skyld. a) Fordi dere er så lekre, forførende, deilige osv at dere er umulig å motstå, eller B) fordi dere er så elendige, jævelske, slemme, stygge osv at han er nødt til å straffe dere på denne måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...