Gå til innhold

Ikke ta fra oss deltidsstillingene

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10099618

Jeg skulle ønske at politikerne forstod, at mange mennesker faktisk ØNSKER deltid. Hva skal de gjøre, hvis alle deltidsstillinger forsvinner?

Jeg kjenner mennesker med halv (eller mer) uføretrygd, som ikke har mulighet til å søke nye stillinger, fordi alt er fulle stillinger. Jeg kjenner mennesker som ønsker deltidsstilling i faser av livet, feks pga barn eller andre krevende oppgaver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362578-ikke-ta-fra-oss-deltidsstillingene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet i mange år deltid uten å ville det. På det meste hadde jeg 6 arbeidsgivere tror jeg. Ingen samordna pensjon, og masse annet upraktisk.

Nå har jeg 3 stillinger i samme kommune (35+45+25%), men med forskjellig lønn.

Skulle ønske jeg bare kunne ansettes i 100% og ferdig med det.

- jeg antar at valgfrihet er det beste så lenge det er praktisk mulig?

Gjest Nickløsheletiden

Nå har du misforstått litt. Det heter "Fulltid et krav, deltid en mulighet"

Det som har vært problemet, er at kvinner blir sittende fast i deltidsstillinger mot sin vilje, noe som går ut over pensjon, lønn osv. Det blir fremdeles ikke forbudt å jobbe deltid for de som ønsker det.

Jeg synes det er ille at folk som ønsker å jobbe heltid ikke gis muligheten til det. I vår kommune spekuleres det i at det er billigere for kommunen å ha helsearbeidere ansatt i deltidsstillinger, så det eksisterer nesten ikke fulltidsstillinger på sykehjemmene. Folk får kun f.eks. 60 % stilling, og så må de ta det de får av ekstravakter for å tjene nok til å overleve. Dette er kjip personalpolitikk, og i tillegg medfører det også dårlig kvalitet på tilbudet som gis på sykehjemmen.

Annonse

Innenfor helsevesenet er det vanskeligere og vanskeligere å få deltidsstillinger (især jo høyere opp i stillinger man kommer) fordi det har vært slik en kampanje mot deltidsstillinger.

For den det gjelder, er det jo like ille uansett hvilken vei problemet går.

Gjest Kayia

Innenfor helsevesenet er det vanskeligere og vanskeligere å få deltidsstillinger (især jo høyere opp i stillinger man kommer) fordi det har vært slik en kampanje mot deltidsstillinger.

For den det gjelder, er det jo like ille uansett hvilken vei problemet går.

Da burde du applaudere dette initiativet. Det skal også tilrettelegges for dem som ønsker deltid.

Nå er det vel ikke akkurat slik at det ikke skal være mulig å jobbe deltid lenger, det er snakk om at de som ufrivillig har deltidsstillinger skal ha rett til fulltid _hvis de ønsker det_.

De som ønsker deltidsstillinger, vil fortsatt kunne ha det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...