Gå til innhold

Og bakom synger skogene...osv...

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Da jeg gikk på videregående kjøpte jeg trilogien av Tryge Gulbrandsen - http://no.wikipedia.org/wiki/Trygve_Gulbranssen

og leste alle tre bøkene omtrent i ett jafs, var veldig fascinert av dem.

Nå (etter over 20 år) har jeg satt i gang på nytt, og er faktisk like fengslet :-) Mannen min mener at bøkene har ry på seg for ikke å være særlig gode, med dårlig litterært språk osv. Men jeg er uenig. Språket er selsagt litt gammelmodig (skrevet på begynnelsen av 1930-tallet), men jeg liker beskrivelsene av gårdene, naturen og ikke minst de ulike menneskenes tanker og handlinger. Noe er veldig malende, andre ting er så minimalistisk fortalt at det er skikelig elegant!

Andre som har lest disse bøkene (Og bakom synger skogene, Det blåser fra Dauingfjell, og Ingen vei går utenom) i voksen alder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362618-og-bakom-synger-skogeneosv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest dem for ørten år siden og husker ikke egentlig hva de havner om. Foreldrene mine hadde dem hjemme så jeg var nok i tenårene da jeg leste dem, men jeg likte dem så godt at jeg kjøpte dem sjøl også så nå har jeg to sett.

Jeg klarer ikke å kaste gode bøker :o)

Gjest prust

Jeg har leste alle bøkene i voksen alder, og jeg deler din begeistring.

Ble vanvittig fascinert av skildringen av mordet en offiser utførte:

"Sabelen var ikke like skinnende da han kom tilbake. Han stakk den i jorda, og pusset den blank igjen før han gikk inn i huset"

(omtrent sånn, fritt fortalt etter husken fra i går kveld)

Gjest prust

Jeg har lest dem for ørten år siden og husker ikke egentlig hva de havner om. Foreldrene mine hadde dem hjemme så jeg var nok i tenårene da jeg leste dem, men jeg likte dem så godt at jeg kjøpte dem sjøl også så nå har jeg to sett.

Jeg klarer ikke å kaste gode bøker :o)

Jeg tror pappa har dem også, muligens at det var farfar sine opprinnelig.

Annonse

Gjest prust

Åh ja, de bøkene har jeg lest minst tre ganger og jeg fryder meg over historien hver gang. Jeg har bøkene i på dansk, men har lest de på norsk, det er klassikere som alle bør lese.

Jeg tenker også det at disse bøkene er lesverdige også for nåtidens mennesker. Det er ikke bare skildringer fra gamledager, det er også skildringer av menneskers indre liv, som er like aktuelt i dag som for 80 år siden og 150 år siden.

Har akkurat lest Frendeløs for sønnen min på 12 år - han ble fenglset av den historien, så nå skal jeg virkelig finne frem noen klassikere til ham ;-)

Har du noen tips? Jeg selv leste vel De elendige, De vergeløse, Onkel Toms Hytte, Greven på Monte Cristo osv i den alderen.

Gjest Høstløv

Jeg tenker også det at disse bøkene er lesverdige også for nåtidens mennesker. Det er ikke bare skildringer fra gamledager, det er også skildringer av menneskers indre liv, som er like aktuelt i dag som for 80 år siden og 150 år siden.

Har akkurat lest Frendeløs for sønnen min på 12 år - han ble fenglset av den historien, så nå skal jeg virkelig finne frem noen klassikere til ham ;-)

Har du noen tips? Jeg selv leste vel De elendige, De vergeløse, Onkel Toms Hytte, Greven på Monte Cristo osv i den alderen.

Forslag til bøker for sønnen din? Jeg husker ikke så nøye, men jeg var selv fasinert av bøkene til Laura Ingalls om nybyggerne i Amerika. Gullivers reiser er vel også en klassiker for barn i den alderen.

Her finner du en oversikt over udødelige klassikere, listen er på dansk, men du kjenner sikkert forfatterne og titlene igjen på norsk.

http://www.saxo.com/dk/series/gyldendals-udoedelige.aspx

Gjest prust

Forslag til bøker for sønnen din? Jeg husker ikke så nøye, men jeg var selv fasinert av bøkene til Laura Ingalls om nybyggerne i Amerika. Gullivers reiser er vel også en klassiker for barn i den alderen.

Her finner du en oversikt over udødelige klassikere, listen er på dansk, men du kjenner sikkert forfatterne og titlene igjen på norsk.

http://www.saxo.com/dk/series/gyldendals-udoedelige.aspx

Tror ikke Huset på prærien-bøkene er akkurat hans sjanger, men mange av de andre på lista der, tror jeg han ville like :-)

Jeg selv leste vel omtrent alle dem i 10-14 års alderen.

Må bare si at jeg blir mer og mer hekta på de Gubrandsen-bøkene. Hiver meg over boka når jeg kommer hjem, sitter på do og leser, og lser i senga ;-) Og klkukkler av gode beskrivelser, så mannen min nesten blir nysgjerrig!

Gjest prust

Jeg har leste alle bøkene i voksen alder, og jeg deler din begeistring.

Må bare si at jeg blir mer og mer hekta på de Gubrandsen-bøkene. Hiver meg over boka når jeg kommer hjem, sitter på do og leser, og lser i senga ;-) Og klukkler av gode beskrivelser, så mannen min nesten blir nysgjerrig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...