Gå til innhold

forbrytelser og straff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan det ha seg at forbrytelser uten offer gjennomgående straffes mye strengere enn forbrytelser mot enkeltmennesker?

En skulle tro at mye av poenget ved politi, justisvesen og straff var at alle skulle kunne ha et sterkest mulig vern og trygghet mot andre menneskers ugjerninger.

Skrevet

Og hvilke forbrytelser er det du mener ikke har noe offer?

Skrevet

Og hvilke forbrytelser er det du mener ikke har noe offer?

Enhver forbrytelse som ikke fører til at et annet menneske føler seg forulempet. Jeg sier ikke at forbrytelser uten offer ikke eksisterer, bare undrer meg over hvorfor de ofte har så strenge straffer.

Skrevet

Enhver forbrytelse som ikke fører til at et annet menneske føler seg forulempet. Jeg sier ikke at forbrytelser uten offer ikke eksisterer, bare undrer meg over hvorfor de ofte har så strenge straffer.

Jeg skjønner ikke hva slags forbrytelser du mener...?Slik jeg ser det, finnes det ikke forbrytelser uten offer, om enn ikke direkte... Men det finnes bestandig offer for en forbrytelse, og det er vel nettopp derfor det blir straffet...

Skrevet

mener du korrupsjon og denslags?

For å få et samfunn til å fungere må man slå ned på forbrytelser mot samfunn/stat/system for å unngå anarki og korrupsjon. Se bare i land hvor f.eks politiet er gjennomkorrupt, det er ikke noe ok sted å bo.

De færreste har samme moralske sperrer mot å stjele fra systemet som de har mot å stjele fra gamle tanter - da må straffen være strengere for å virke avskrekkende

-trur eg...

megler Smekk
Skrevet

''Hvordan kan det ha seg at forbrytelser uten offer gjennomgående straffes mye strengere enn forbrytelser mot enkeltmennesker? ''

Har du noen konkrete eksempler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...