Gå til innhold

Virus: alltid 14 dager?

Anbefalte innlegg

Gjest Stinemormor

Dert står - også i legespalter - at forkjølelser og slikt tar en fire dagers tid, eller ei uke. Varer det lenger, er "blitt bakterielt". Med fire barn og til nå tre barnebarn må jeg si at jeg aldri noen gang har opplevd en skikkelig virusinfeksjon av forkjølelsestypen som har vart mindre enn 14 dager. Ei uke med skikkelig elendighet, så ei uke hvor det sakte går bedre. Vi sa jo at "Uten medisin tar det 14 dager, med medisin tar det 2 uker" for å understreke at her var det bare å gi seg over og ta den tida det tok.

Har dere samme erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362628-virus-alltid-14-dager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg og mine har svært sjelden vært syke/dårlige så mye som to uker.

Typisk er man "uggen" et par dager før man er noe mer syk et par dager, så er man frisk.

Selv kan jeg nesten ikke huske sist jeg var syk mer enn to-tre dager i strekk *banker i bordet*, og det har barna også kun vært når det gjelder vannkopper, tror jeg.

Gjest sykkkkkkkk

Spørs hva slags virus, finnes jo hundreogørten forskjellige typer forkjølelses- og influensaviruser.

Av og til er vi syke bare et par tre dager, andre ganger kan vi være temmelig sylta i 2-3 uker. Jeg tror det har litt med om det "sprer" seg nedover i systemet.

En vanlig forkjølelse er jo ofte en såkalt øvre luftveisinfeksjon, og den pleier gå over ganske fort (innen en uke), men av og til får man bihulebetennelse, halsbetennelse, bronkitt,lungebetennelse osv... da har virus gått lenger ned i systemet, og da er det ikke lenger viruset som gjør en syk, men bakterier ofte! Det går som regel over av seg selv det og i løpet av 1-2 uker... men av og til må en ty til antibiotika, det kan forkorte sykdomsforløpet med noen dager.

Det viktigste når en er syk er å ta vare på seg selv,

unngå stress, hard trening osv,

slapp av mest mulig, få i deg masse drikke, varm drikke er godt for kroppen.

Hold deg varm på hals og føtter og unngå kald trekk. (slår aldri feil hos meg hvis jeg er småforkjøla og blir utsatt for trekk, da blir det halsbetennelse eller bihulebetennelse!).

Jeg pleier gå med skjerf og tykkesokker inne når jeg er syk :-)

Og tar Sambucol Active Defense (inneholder svarthyll, sink, propolis og solhatt) kjøpt på helsekost, drikker masse appelsinjuice og tar det med ro...

enkelte er mer disponert for å bli sykere enn andre, det har vel med immunforsvaret.

Gjest prust

Jeg og mine har svært sjelden vært syke/dårlige så mye som to uker.

Typisk er man "uggen" et par dager før man er noe mer syk et par dager, så er man frisk.

Selv kan jeg nesten ikke huske sist jeg var syk mer enn to-tre dager i strekk *banker i bordet*, og det har barna også kun vært når det gjelder vannkopper, tror jeg.

Slik er det hos oss også. Bare vannkoppene som har krevd noe lenger tid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...