Gå til innhold

hvor mye hensyn skal vise overvektige på tog?

Anbefalte innlegg

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/forbruker/nsb-skviser-overvektige-jeg-er-redd-for-at-vi-blir-staaende-paa-perrongen-3455382.html

Blir det snart et krav om at flysetene må være tilpasset overvektige så de slipper å betale for et sete ekstra?

Med fare for å virke ufølsom: trenger de å sitte, eller kan de stå når de er på toget? Med mindre de skal på langtur så kan de vel stå en times tid? Det er vel en bedre løsning enn å ikke komme på toget fordi de ikke får sitteplass?.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

12

• Spenol(1)

11

• morsan

7

• EnolaGay

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickname is reserved by another user

Jeg er ikke overvektig, men om man skal sitte tre i bredden på tog, altså at man kan bli sittende midt i mellom to andre brukere uten midtgang eller noe mellom, så kan jeg garantere at jeg heller vil ta buss en tog. - Selv om jeg skal reise langt.

Oi, 40 cm var smalt! Håper NSB bare setter inn disse togene på "nærtogene" og ikke dem som sskal over lange strekninger. Skal man sitte noen timer på toget er 40 cm smalt også for de mer gjennomsnittlige, og man kommer litt for tett på personen i nabosetet.

Ja, det var ikke svar på det du spurte om, men mine generelle betraktninger om emnet. Foss ber da ikke om spesialseter - bare at man beholder dagens norm med seter på 47 cm bredde.

Oi, 40 cm var smalt! Håper NSB bare setter inn disse togene på "nærtogene" og ikke dem som sskal over lange strekninger. Skal man sitte noen timer på toget er 40 cm smalt også for de mer gjennomsnittlige, og man kommer litt for tett på personen i nabosetet.

Ja, det var ikke svar på det du spurte om, men mine generelle betraktninger om emnet. Foss ber da ikke om spesialseter - bare at man beholder dagens norm med seter på 47 cm bredde.

Kan ikke helt forstå at han kan passe inn på et vanlig sete heller jeg da...

Annonse

Merkelig. De sa nettopp idag på et program på nrk at i Norge i dag er 25 prosent overvektige. Da er det underlig at statsbanene lager sitteplassene smalere!

kanskje det er en bevisst strategi? det er ikke så lett å merke at en har lagt på seg når setene bare blir større?;)

På samme måte som slankere ønsker å komme seg inn i en trang bukse så kanskje målet også er å få sitte på toget?

Mrs. Wallace

kanskje det er en bevisst strategi? det er ikke så lett å merke at en har lagt på seg når setene bare blir større?;)

På samme måte som slankere ønsker å komme seg inn i en trang bukse så kanskje målet også er å få sitte på toget?

Ja, det er nok idealisme som står bak dette, det er som regel det som driver selskapene - og ikke penger.

Jeg synes det er spesielt at man sier at universell utforming har stått i fokus, samtidig som man tydeligvis synes det er greit å ekskludere enkelte grupper.

Hvor står det med at universell utforming har vært i fokus? Ser det ikke i avislinken, men det står kanskje et annet sted.

Annonse

Det er smalt, en gjennomsnittelig rullestol er 43 i bredde og jeg har en barnebredde 35 cm. Det ser faktisk ut at togsetet er regnet for unger.

Så alle de som bruker større størrelse enn 38 får ikke plass og menn får antagelig ikke plass i det hele tatt hvis de er over 18 år...

Gjest Nickname is reserved by another user

Hvor står det med at universell utforming har vært i fokus? Ser det ikke i avislinken, men det står kanskje et annet sted.

''Han understreker at universell utforming har vært høyt heiset i prosjektet med de nye togene. ''

Det står i artikkelen det er linket til, ja ;-)

''Han understreker at universell utforming har vært høyt heiset i prosjektet med de nye togene. ''

Det står i artikkelen det er linket til, ja ;-)

Ah, det var en setning som forsvant for meg. Nå ser jeg det.

Det står i en annen link hva som er universellt utformet.

''UNIVERSELL UTFORMING: Over 60 prosent av toget har lavgulv og alle inngangspartiene er tilpasset vedtatt standard for plattformhøyde i Norge''

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/her-er-nsbs-nye-tog-3454026.html

Skikkelig tabbeaktig av dem å lage så smale seter.

''UNIVERSELL UTFORMING: Over 60 prosent av toget har lavgulv og alle inngangspartiene er tilpasset vedtatt standard for plattformhøyde i Norge''

Universell? Da tenker jeg på dette her jeg ------> http://4.bp.blogspot.com/_KcFkeN0I6po/RmXUntKSGXI/AAAAAAAAAcY/SNdAhjPeqGs/s400/men_in_black.jpg

*knegg*

Gjest Tatjana

''Med fare for å virke ufølsom: trenger de å sitte, eller kan de stå når de er på toget? Med mindre de skal på langtur så kan de vel stå en times tid? Det er vel en bedre løsning enn å ikke komme på toget fordi de ikke får sitteplass?.''

Det er vel ikke lov å stå på toget lenger? Jeg skulle ta toget, for noen år siden riktignok, og fikk ikke sitteplass. Dette var på et tog uten setereservering. Jeg fikk da beskjed av konduktøren at egentlig burde jeg ikke fått være med i det hele tatt, men fordi han var grei skulle han ikke kaste meg av på neste stasjon... Det var ikke lov å ha med passasjerer som ikke hadde sitteplass.

Og for øvrig, selv om jeg ikke er overvektig, syns jeg 40 cm seter høres _veldig_ smalt ut. Og skal det være tre i bredden kommer man ubehagelig nær de ved siden av. Mulig jeg er pinglete, men er det fremmede, evt litt kraftige fremmede, ser jeg for meg en ubehagelig togreise.

Hvordan er det i andre land? hva baserer de seg på der?

''Med fare for å virke ufølsom: trenger de å sitte, eller kan de stå når de er på toget? Med mindre de skal på langtur så kan de vel stå en times tid? Det er vel en bedre løsning enn å ikke komme på toget fordi de ikke får sitteplass?.''

Det er vel ikke lov å stå på toget lenger? Jeg skulle ta toget, for noen år siden riktignok, og fikk ikke sitteplass. Dette var på et tog uten setereservering. Jeg fikk da beskjed av konduktøren at egentlig burde jeg ikke fått være med i det hele tatt, men fordi han var grei skulle han ikke kaste meg av på neste stasjon... Det var ikke lov å ha med passasjerer som ikke hadde sitteplass.

Og for øvrig, selv om jeg ikke er overvektig, syns jeg 40 cm seter høres _veldig_ smalt ut. Og skal det være tre i bredden kommer man ubehagelig nær de ved siden av. Mulig jeg er pinglete, men er det fremmede, evt litt kraftige fremmede, ser jeg for meg en ubehagelig togreise.

Jeg liker heller ikke å sitte tett eller å komme borti noen når jeg sitter på tog eller buss, hvis vi er to tynne med litt berøringsangst for fremmede så går det greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...