Gå til innhold

hvor mye hensyn skal vise overvektige på tog?

Anbefalte innlegg

'' De måtte hatt seter for ting med åtte armer, to hoder, krypende ting og ting med beina i vann..

''

Du kjenner tydeligvis til former for menneskelig variasjon som ikke er så kjent for de fleste av oss. Det er kanskje derfor du også omtaler dem som _ting_ ?

Jeg kan forøvrig opplyse deg om at de fleste av de du omtaler som "krypende ting" har medbragte stoler.

Tja, definisjonen av "menneske" innbilder jeg meg har noen begrensninger. Følgelig antar jeg at en person (?) fra planeten Zhowarg muligens har andre ord og uttrykk. :0)

Ting aktig skapning... Man ville neppe umiddelbart skjønt at dette var intelligent og hadde språk. Sånn med det samme. Med mindre den..det.. it kjørte bil. Muligens.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

12

• Spenol(1)

11

• morsan

7

• EnolaGay

6

Mest aktive i denne tråden

Men, bare så det er sagt så innebærer innbefatter universell uforming bare planlegging for mennesker, tilgjengelighet for alle -mennesker- etc.

Men, bare så det er sagt så innebærer innbefatter universell uforming bare planlegging for mennesker, tilgjengelighet for alle -mennesker- etc.

Jup. Det er bare at standarden liksom har endret seg de siste 50 år.

Ikke noe nytt det. Har du sett kjolene til Dronning Maud? Biiiiittesmått. Og vi synes liksom modellene blir mindre og mindre!

Med forbehold om at jeg ikke har lest heile tråden (som vanlig) - kun linken og innlegget ditt - syns jeg dette vitner om stigmatisering og diskriminering.

Og for ordens skyld er jeg ikke overvektig, så jeg går ikke i forsvar for meg sjøl.

Nei, jeg tar ikke mye tog. Det har du rett i. Sist jeg gjorde det holdt jeg på å bli kastet av fordi jeg ikke hadde sitteplass. Det sa i hvert fall konduktøren.

''Sist jeg gjorde det holdt jeg på å bli kastet av fordi jeg ikke hadde sitteplass. Det sa i hvert fall konduktøren.''

Antar at det er forskjelll på "pendlertog" og "langistansetog". Mine to eldste barn tar det sistnevnte med jevne mellomrom for å besøke sin far, og har samme erfaring som deg. Tenåringen min har fleire ganger kjøpt et smørbrød i spisevogna og bevisst brukt en og en halv time på å fortære det for å ha en "sitteplass" - dette til tross for at billetten koster det samme.

Urk, jeg kunne skrevet en roman om servicen på NSB, men innser at det er i min egen interesse å la være ;)

Annonse

Ja, det er nok idealisme som står bak dette, det er som regel det som driver selskapene - og ikke penger.

Når det gjelder norsk jernbane, tror jeg idealet deres er å gjøre det så vanskelig å kjøpe billett og komme seg med toget, at antall kunder blir minimalt. Det er mange institusjoner som ville hatt det mye enklere uten kunder / brukere / studenter / pasienter eller hva de nå har å slite med.

Gjest prust

Når det gjelder norsk jernbane, tror jeg idealet deres er å gjøre det så vanskelig å kjøpe billett og komme seg med toget, at antall kunder blir minimalt. Det er mange institusjoner som ville hatt det mye enklere uten kunder / brukere / studenter / pasienter eller hva de nå har å slite med.

'' Det er mange institusjoner som ville hatt det mye enklere uten kunder / brukere / studenter / pasienter eller hva de nå har å slite med.''

Uff, vi var på et leirsted i vinter der kjøkkenpersonalet helt tydelig syntes det var et ork at 70 personer skulle ha mat :-(

Ork at de måtte sette frem mer brød, et ork at vi spurte om mer juice, et ork å fylle i termoser, et ork at vi spiste så mye at det ble for lite middag...

:-(

'' Det er mange institusjoner som ville hatt det mye enklere uten kunder / brukere / studenter / pasienter eller hva de nå har å slite med.''

Uff, vi var på et leirsted i vinter der kjøkkenpersonalet helt tydelig syntes det var et ork at 70 personer skulle ha mat :-(

Ork at de måtte sette frem mer brød, et ork at vi spurte om mer juice, et ork å fylle i termoser, et ork at vi spiste så mye at det ble for lite middag...

:-(

Nettopp. Folk bare krever og krever. De vil ha mat i spisesalen, sitteplass på toget og hjelp når de ringer kundesupport. Hvor skal det ende?

Gjest prust

Nettopp. Folk bare krever og krever. De vil ha mat i spisesalen, sitteplass på toget og hjelp når de ringer kundesupport. Hvor skal det ende?

Nei, det hadde selvfølgelig vært mye enklere om vi hadde latt være å komme, så kunne de bare kost seg på kjøkkenet i fred og ro uten masete gjester ;-)

Blir skikkelig oppgitt over sånne personer. At de ikke forstår at en sånn behandling av gjestene fører til et dårlig rykte for stedet og dermed dårlig inntjening?!

Gjest Tatjana

Viktig poeng. Tenåringen min skulle besøke mormor og reiste med tog i vinter. Vi kjøpte billett på Internett, for stasjonen er nedlagt og det finnes ingen Narvesen eller noe slikt i mils omkrets. H*n fikk kjempekjeft av konduktøren for å ha billet kjøpt på Internett, for på dette toget skulle man kjøpe billetten på toget!

Jeg ringte kundeservice etterpå, og fikk snakke med en dame som med påklistret tålmodighet forklarte meg systemet: På noen tog kjøper man billett på internett, ellers får man straffegebyr for å kjøpe på toget. På andre tog må man kjøpe det på toget.

Enkelt og greit...

Viktig poeng. Tenåringen min skulle besøke mormor og reiste med tog i vinter. Vi kjøpte billett på Internett, for stasjonen er nedlagt og det finnes ingen Narvesen eller noe slikt i mils omkrets. H*n fikk kjempekjeft av konduktøren for å ha billet kjøpt på Internett, for på dette toget skulle man kjøpe billetten på toget!

Jeg ringte kundeservice etterpå, og fikk snakke med en dame som med påklistret tålmodighet forklarte meg systemet: På noen tog kjøper man billett på internett, ellers får man straffegebyr for å kjøpe på toget. På andre tog må man kjøpe det på toget.

Enkelt og greit...

Hvor mange transportselskap finnes det i verden som skjeller deg ut fordi du har forhåndskjøpt billett?

Når de gir folk valget mellom en særdeles lite brukervennlig automat og å stå i samme kø som de som skal kjøpe pølse og ikke reise med toget i det hele tatt, er det ikke så rart om man velger å kjøpe på nett. Som en begynnelse kunne de jo fjerne nettbilletten fra de stasjonsvalg / strekninger der de ikke ønsker at folk skal kjøpe dem?

En trenger ikke dra lenger enn til Danmark for oppleve tog som et langt mer kundevennlig og rimelig alternativ.

Annonse

Gjest Tatjana

Hvor mange transportselskap finnes det i verden som skjeller deg ut fordi du har forhåndskjøpt billett?

Når de gir folk valget mellom en særdeles lite brukervennlig automat og å stå i samme kø som de som skal kjøpe pølse og ikke reise med toget i det hele tatt, er det ikke så rart om man velger å kjøpe på nett. Som en begynnelse kunne de jo fjerne nettbilletten fra de stasjonsvalg / strekninger der de ikke ønsker at folk skal kjøpe dem?

En trenger ikke dra lenger enn til Danmark for oppleve tog som et langt mer kundevennlig og rimelig alternativ.

Det er jo helt utrolig egentlig. Og for å gjøre det verre: Det finnes jo ingen automat i nærheten - da må vi helt til mormor for å finne den nærmeste ;-). Litt bak mål å kjøre dit og kjøpe billett, for så å kjøre hjem igjen og sette tenåringen på toget for å besøke mormor, liksom...

Det var forresten det som var konduktørens problem: At vi hadde kjøpt og betalt billett på nett, og så var det ikke automat på stasjonen. Noen ganger går det helt fint å velge "billett utlevert på toget", men denne gangen gikk ikke det. Og egentlig skjønte jeg ikke systemet for når man kan kjøpe på forhånd, og ikke.

Neste gang tror jeg jeg bare kjører tenåringen de tre timene. Enklere og hyggeligere. Sikkert billigere også, når jeg tenker meg om.

ShitDiddelyDo

Det er jo helt utrolig egentlig. Og for å gjøre det verre: Det finnes jo ingen automat i nærheten - da må vi helt til mormor for å finne den nærmeste ;-). Litt bak mål å kjøre dit og kjøpe billett, for så å kjøre hjem igjen og sette tenåringen på toget for å besøke mormor, liksom...

Det var forresten det som var konduktørens problem: At vi hadde kjøpt og betalt billett på nett, og så var det ikke automat på stasjonen. Noen ganger går det helt fint å velge "billett utlevert på toget", men denne gangen gikk ikke det. Og egentlig skjønte jeg ikke systemet for når man kan kjøpe på forhånd, og ikke.

Neste gang tror jeg jeg bare kjører tenåringen de tre timene. Enklere og hyggeligere. Sikkert billigere også, når jeg tenker meg om.

NSB og moderne teknologi er egentlig ganske håpløst. Min lokale stasjon har heller ingen automat, og det resulterer i at jeg, hvis jeg skal en sone lengre enn månedskortet mitt, må betale mer enn jeg egentlig skulle gjort. Jeg har f.eks. månedskort fra sone 5 til sone 2. Hvis jeg skal videre til sone 1 kan jeg da på automat kjøpe billett videre til 26 kroner.

Men på toget koster denne billetten nesten 50 kroner. Det er flisespikkeri, men jeg pleier å krangle litt på den, for det er da for helvete ikke min feil at det ikke er automat på stasjonen min.

Konduktøren pleier da på sin side og argumentere med at det ikke er NSB sin skyld, men Ruter. Akkurat som om det hjelper meg.

Med forbehold om at jeg ikke har lest heile tråden (som vanlig) - kun linken og innlegget ditt - syns jeg dette vitner om stigmatisering og diskriminering.

Og for ordens skyld er jeg ikke overvektig, så jeg går ikke i forsvar for meg sjøl.

ok, forstår det, bare feilberegning fra min side ;) Så for meg at det var større plass en det egentlig var .)

Når jeg skrev innlegget så var det mest fedme jeg hadde i tankene. Det er en stor forskjell på være i godt hold og sykelig overvekt, som denne lederen her er. Jeg går ut i fra at han snakker for de som "bare" er overvektige og ikke de som uansett må ha to seter? For hvis de ikke klarer å sette seg i et vanlig sete så har det vel ikke den nye universelle utformingen noe å si.

''Folk bare krever og krever. De vil ha mat i spisesalen, sitteplass på toget og hjelp når de ringer kundesupport. Hvor skal det ende?''

*hehe* Jeg utbrøt en gang, bare på tull, foran en låner noe sånt som:"Nei, hadde det ikke vært for alle disse lånerne som går rundt og roter i hyllene og lager uorden så hadde det ikke vært noe problem å drive bibliotek!" Heldigvis var det en gammel kjenning, men sjefen jeg hadde da holdt på å gå i golvet. *hehe*

Gjest Elextra

''Folk bare krever og krever. De vil ha mat i spisesalen, sitteplass på toget og hjelp når de ringer kundesupport. Hvor skal det ende?''

*hehe* Jeg utbrøt en gang, bare på tull, foran en låner noe sånt som:"Nei, hadde det ikke vært for alle disse lånerne som går rundt og roter i hyllene og lager uorden så hadde det ikke vært noe problem å drive bibliotek!" Heldigvis var det en gammel kjenning, men sjefen jeg hadde da holdt på å gå i golvet. *hehe*

''Jeg utbrøt en gang, bare på tull, foran en låner noe sånt som:"Nei, hadde det ikke vært for alle disse lånerne som går rundt og roter i hyllene og lager uorden så hadde det ikke vært noe problem''

Lurte et øyeblikk på om du hadde søkt nytt banklån (hos en "låner"... et nytt uttrykk for meg).....

Forøvrig er det en gammel fleip også der jeg jobber at jobben hadde vært interessant om det ikke var for de masete kundene!

Oi, 40 cm var smalt! Håper NSB bare setter inn disse togene på "nærtogene" og ikke dem som sskal over lange strekninger. Skal man sitte noen timer på toget er 40 cm smalt også for de mer gjennomsnittlige, og man kommer litt for tett på personen i nabosetet.

Ja, det var ikke svar på det du spurte om, men mine generelle betraktninger om emnet. Foss ber da ikke om spesialseter - bare at man beholder dagens norm med seter på 47 cm bredde.

''Ja, det var ikke svar på det du spurte om, men mine generelle betraktninger om emnet. Foss ber da ikke om spesialseter - bare at man beholder dagens norm med seter på 47 cm bredde.

''

Det gikk litt vel fort når jeg la inn innlegget, hadde egentlig noen andre tanker i hodet som jeg ikke fikk formulert;=).

Med tanke på denne lederen , så får han neppe plass på et vanlig sete ( har tatt bussen sammen med han noen ganger så jeg vet det). I hans tilfelle ville jeg kalt det fedme. For dem vil et vanlig sete uten universell utforming være uaktuelt.

Så jeg vet faktisk ikke om han omtaler sine medlemmer som folk som "bare" har noen ekstra kilo på kroppen eller hvor grensa går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...