Gå til innhold

hvor mye hensyn skal vise overvektige på tog?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke overvektig, men om man skal sitte tre i bredden på tog, altså at man kan bli sittende midt i mellom to andre brukere uten midtgang eller noe mellom, så kan jeg garantere at jeg heller vil ta buss en tog. - Selv om jeg skal reise langt.

Er en stund siden jeg har kjørt tog, men er det virkelig _så_ trangt på togene? Er utformingen lik på alle togene eller er det indiviuelt`? Har for det meste tatt tog til Lillestrøm.

Fortsetter under...

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • cathlin

    12

  • Spenol(1)

    11

  • morsan

    7

  • EnolaGay

    6

Mest aktive i denne tråden

''Folk bare krever og krever. De vil ha mat i spisesalen, sitteplass på toget og hjelp når de ringer kundesupport. Hvor skal det ende?''

*hehe* Jeg utbrøt en gang, bare på tull, foran en låner noe sånt som:"Nei, hadde det ikke vært for alle disse lånerne som går rundt og roter i hyllene og lager uorden så hadde det ikke vært noe problem å drive bibliotek!" Heldigvis var det en gammel kjenning, men sjefen jeg hadde da holdt på å gå i golvet. *hehe*

Ja vi snakker også om det på jobben, at hadde det ikke vært for alle elevene hadde vært helt nydelig stille og rolig på jobb...(hadde muligens blitt litt kjedelig etterhvert )

For ordens skyld: fleip!

Gjest Nickname is reserved by another user

Er en stund siden jeg har kjørt tog, men er det virkelig _så_ trangt på togene? Er utformingen lik på alle togene eller er det indiviuelt`? Har for det meste tatt tog til Lillestrøm.

Nei, det er ikke så trangt på togene nå, og man sitter heller ikke tre i bredden nå. Men hvis det _blir_ slik vil jeg heller ta buss (hvor man i det minste sitter bare to i bredden)

Nei, det er ikke så trangt på togene nå, og man sitter heller ikke tre i bredden nå. Men hvis det _blir_ slik vil jeg heller ta buss (hvor man i det minste sitter bare to i bredden)

Er det ikke gjort noen justeringer der også? Det er noen seter som er plass til 1,5 personer.

''Sist jeg gjorde det holdt jeg på å bli kastet av fordi jeg ikke hadde sitteplass. Det sa i hvert fall konduktøren.''

Antar at det er forskjelll på "pendlertog" og "langistansetog". Mine to eldste barn tar det sistnevnte med jevne mellomrom for å besøke sin far, og har samme erfaring som deg. Tenåringen min har fleire ganger kjøpt et smørbrød i spisevogna og bevisst brukt en og en halv time på å fortære det for å ha en "sitteplass" - dette til tross for at billetten koster det samme.

Urk, jeg kunne skrevet en roman om servicen på NSB, men innser at det er i min egen interesse å la være ;)

Leste faktisk om en forfatter som skrev roman når hun pendlet fra lillehammer til oslo flere ganger i uka. Da er man produktiv! Hun har i hvertfall fått sitterplass!

Annonse

NSB og moderne teknologi er egentlig ganske håpløst. Min lokale stasjon har heller ingen automat, og det resulterer i at jeg, hvis jeg skal en sone lengre enn månedskortet mitt, må betale mer enn jeg egentlig skulle gjort. Jeg har f.eks. månedskort fra sone 5 til sone 2. Hvis jeg skal videre til sone 1 kan jeg da på automat kjøpe billett videre til 26 kroner.

Men på toget koster denne billetten nesten 50 kroner. Det er flisespikkeri, men jeg pleier å krangle litt på den, for det er da for helvete ikke min feil at det ikke er automat på stasjonen min.

Konduktøren pleier da på sin side og argumentere med at det ikke er NSB sin skyld, men Ruter. Akkurat som om det hjelper meg.

jeg merket også det problemet når jeg skulle fra Oslo til lillestrøm og tilbake med tog. Jeg hadde månedskort, så da skal jeg bare betale for de ekstra sonene. Men på automaten trykket jeg på "månedskort" og fikk en annen pris. De i kiosken i Lillestrøm forsto ikke helt problemet. Det endre med at jeg måtte betale 10 kroner ekstra for billetten. De forsøkte å forklare meg det, men jeg var ikke helt mottakelig for det da.

Hvis jeg må betale for de ekstra sonene ombord så må jeg vel betale 20kroner ekstra pga det også?

ShitDiddelyDo

jeg merket også det problemet når jeg skulle fra Oslo til lillestrøm og tilbake med tog. Jeg hadde månedskort, så da skal jeg bare betale for de ekstra sonene. Men på automaten trykket jeg på "månedskort" og fikk en annen pris. De i kiosken i Lillestrøm forsto ikke helt problemet. Det endre med at jeg måtte betale 10 kroner ekstra for billetten. De forsøkte å forklare meg det, men jeg var ikke helt mottakelig for det da.

Hvis jeg må betale for de ekstra sonene ombord så må jeg vel betale 20kroner ekstra pga det også?

Hvis det ikke er automat på stasjonen du reiser fra slipper du de ekstra 20 kronene, men her har det hendt jeg har måtte si fra. Jeg går ofte på toget på en stasjon uten automat, og hvis konduktøren f.eks. kommer til meg etter neste stasjon (kun 2 minutter unna - med automat), må jeg forklare at jeg kom på på stasjon uten automat.

Det hender også at automatene ikke fungerer, og da ligger du dårlig an. De tror deg ikke, og du som kunde må betale de 20 kronene ekstra, for så å gå gjennom et byråkratisk helvete for å få dem igjen (og det er det jo mange som gidder ...).

Men fra i høst skal det gå an å ta alt av bestillinger via mobiltelefonen. Det blir enklere. Dvs - hvis det fungerer. De var ikke helt heldige med Flexus-kortet de innførte for noen år siden. ;)

Hvis det ikke er automat på stasjonen du reiser fra slipper du de ekstra 20 kronene, men her har det hendt jeg har måtte si fra. Jeg går ofte på toget på en stasjon uten automat, og hvis konduktøren f.eks. kommer til meg etter neste stasjon (kun 2 minutter unna - med automat), må jeg forklare at jeg kom på på stasjon uten automat.

Det hender også at automatene ikke fungerer, og da ligger du dårlig an. De tror deg ikke, og du som kunde må betale de 20 kronene ekstra, for så å gå gjennom et byråkratisk helvete for å få dem igjen (og det er det jo mange som gidder ...).

Men fra i høst skal det gå an å ta alt av bestillinger via mobiltelefonen. Det blir enklere. Dvs - hvis det fungerer. De var ikke helt heldige med Flexus-kortet de innførte for noen år siden. ;)

''Men fra i høst skal det gå an å ta alt av bestillinger via mobiltelefonen. Det blir enklere. Dvs - hvis det fungerer. De var ikke helt heldige med Flexus-kortet de innførte for noen år siden. ;)''

Det neste de burde gjøre, er å tvangsinnoperere en microchip i rumpa på oss alle, som trekker pengene rett fra bankkontoen vår når vi setter oss på setet ;-) Så kan det være billigere for dem med bare ståplass.

''Jeg utbrøt en gang, bare på tull, foran en låner noe sånt som:"Nei, hadde det ikke vært for alle disse lånerne som går rundt og roter i hyllene og lager uorden så hadde det ikke vært noe problem''

Lurte et øyeblikk på om du hadde søkt nytt banklån (hos en "låner"... et nytt uttrykk for meg).....

Forøvrig er det en gammel fleip også der jeg jobber at jobben hadde vært interessant om det ikke var for de masete kundene!

''Forøvrig er det en gammel fleip også der jeg jobber at jobben hadde vært interessant om det ikke var for de masete kundene!''

Ja, den er temmelig klassisk :-)

''Men fra i høst skal det gå an å ta alt av bestillinger via mobiltelefonen. Det blir enklere. Dvs - hvis det fungerer. De var ikke helt heldige med Flexus-kortet de innførte for noen år siden. ;)''

Det neste de burde gjøre, er å tvangsinnoperere en microchip i rumpa på oss alle, som trekker pengene rett fra bankkontoen vår når vi setter oss på setet ;-) Så kan det være billigere for dem med bare ståplass.

*Skrattler* Der åpner du for en rekke muligheter...

Er en stund siden jeg har kjørt tog, men er det virkelig _så_ trangt på togene? Er utformingen lik på alle togene eller er det indiviuelt`? Har for det meste tatt tog til Lillestrøm.

''Har for det meste tatt tog til Lillestrøm''

Vet ikke om du mener å si at du har tatt toget "fra Trondheim til Lillestrøm" eller "fra Oslo til Lillestrøm", men jeg tipper det er det siste :-)

Og smalheten på setene betyr ikke så mye på en liten togtur som på en lang en :-)

Annonse

''Sist jeg gjorde det holdt jeg på å bli kastet av fordi jeg ikke hadde sitteplass. Det sa i hvert fall konduktøren.''

Antar at det er forskjelll på "pendlertog" og "langistansetog". Mine to eldste barn tar det sistnevnte med jevne mellomrom for å besøke sin far, og har samme erfaring som deg. Tenåringen min har fleire ganger kjøpt et smørbrød i spisevogna og bevisst brukt en og en halv time på å fortære det for å ha en "sitteplass" - dette til tross for at billetten koster det samme.

Urk, jeg kunne skrevet en roman om servicen på NSB, men innser at det er i min egen interesse å la være ;)

''Urk, jeg kunne skrevet en roman om servicen på NSB''

Jeg kunne bidratt med noen interessante kapitler.

Det skulle vært egne tog-episoder i TV-serien Undercover boss Norge. Skulle gjerne sett toppsjefene forsøke å f.eks. pendle t/r Oslo på en dag med snøfall, kjøpe en litt utradisjonell billett (f.eks. med problemstillingen "jeg skal ha med en tvillingvogn") fra en nedlagt stasjon til en annen, eller ta med seg en gruppe barn på helgetur med avreise fredag og et ønske om å holde dem samlet underveis (nei, det er ikke lov å reservere plass når du undersøker leeenge i forveien, men når du kommer på toget blir konduktøren sur allerede før dere går ombord, fordi du ikke har bestilt plasser).

Jeg synes de skulle holde seg til gods. Og jeg reiser _mye_ kollektivt, så jeg er ingen surpomp som helst vil kjøre selv. De har bare ikke forstått at jeg er en kunde som kun er interessert i å få kjøpt en billett og deretter bli fraktet dit jeg skal, ikke å bli med i et slags realitykonsept inspirert av Kafkas "Prosessen".

''Urk, jeg kunne skrevet en roman om servicen på NSB''

Jeg kunne bidratt med noen interessante kapitler.

Det skulle vært egne tog-episoder i TV-serien Undercover boss Norge. Skulle gjerne sett toppsjefene forsøke å f.eks. pendle t/r Oslo på en dag med snøfall, kjøpe en litt utradisjonell billett (f.eks. med problemstillingen "jeg skal ha med en tvillingvogn") fra en nedlagt stasjon til en annen, eller ta med seg en gruppe barn på helgetur med avreise fredag og et ønske om å holde dem samlet underveis (nei, det er ikke lov å reservere plass når du undersøker leeenge i forveien, men når du kommer på toget blir konduktøren sur allerede før dere går ombord, fordi du ikke har bestilt plasser).

Jeg synes de skulle holde seg til gods. Og jeg reiser _mye_ kollektivt, så jeg er ingen surpomp som helst vil kjøre selv. De har bare ikke forstått at jeg er en kunde som kun er interessert i å få kjøpt en billett og deretter bli fraktet dit jeg skal, ikke å bli med i et slags realitykonsept inspirert av Kafkas "Prosessen".

''Det skulle vært egne tog-episoder i TV-serien Undercover boss Norge.''

Haha, det hadde vært stoff nok til en egen serie, og den serien burde vi egentlig ta patent på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...