Gå til innhold

Angst-blir jeg gal??

Gjest Ei som er veldig fortvilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på en skikelig smell.Har fått konstatert moderat depresjon og har hatt en del angst. I dag har ikke angsten sluppet taket. Jeg er helt fortvilet og føler jeg skal bli gal!Jeg er redd for at jeg aldri skal bli normal igjen.Redd for at jeg ikke skal klare og være med barna mine. Jeg er livredd. Er det noen der ute som kan gi meg noen råd? Jeg prøver å si til meg selv at dette går bra og dette klarer jeg, men det hjelper ikke. Hva gjør jeg.

Jeg har begynt med cipralex(tror det er det) og har gått på det i 9 dager.

Skrevet

Du blir neppe gal. Kom deg en tur ut. Er du sykemeldt lenge?

Gjest Har vært der selv
Skrevet

Kjenner meg igjen... har sånne perioder, følte som deg de første gangene...men nå vet jeg det går over om en liten stund... men det er noe dritt når det står på. Snart begynner cipralexen å funke, og da vil nok dagene bli lettere for deg. Tror det viktigste er å ikke bare være hjemme, få nye inntrykk, da går tankene over på noe annet enn angste din. Gå deg en tur... selv om du ikke har lyst.

Det går snart over

Skrevet

Du blir neppe gal. Kom deg en tur ut. Er du sykemeldt lenge?

Takk for svar.Dette er helt nytt for meg så jeg blir så redd.Nå har jeg roet meg litt og skal gå og hente ungene i barnehagen. Det jeg lurte på også er om jeg skal prøve å gjøre ting når jeg har de anfallene selv om jeg ikke har lyst eller skal jeg bare slappe av og vente på at det stopper opp?

Jeg er sykemeldt til midten av april, men blir det nok lenger tror jeg.

Skrevet

Takk for svar.Dette er helt nytt for meg så jeg blir så redd.Nå har jeg roet meg litt og skal gå og hente ungene i barnehagen. Det jeg lurte på også er om jeg skal prøve å gjøre ting når jeg har de anfallene selv om jeg ikke har lyst eller skal jeg bare slappe av og vente på at det stopper opp?

Ganske vanlig reaksjon når en starter på cipralex. Jeg fikk sobril da jeg begynte på cipralex fordi hjertebank og angst var vanlig. Er 100 prosent sikker på at dette vil ha roet seg om 1-3 uker. Hold ut :-) Og be gjerne om sobril i overgangsfasen.

-På Dol av og til
Skrevet

Ganske vanlig reaksjon når en starter på cipralex. Jeg fikk sobril da jeg begynte på cipralex fordi hjertebank og angst var vanlig. Er 100 prosent sikker på at dette vil ha roet seg om 1-3 uker. Hold ut :-) Og be gjerne om sobril i overgangsfasen.

Kjære deg.....føler sånn med deg. Ønsker deg en bedre morgendag og en fin vår. Klem

Skrevet

Tja, det kommer jo an på om angsten kommer anfallsvis eller om det er en mer konstant angst. Du kan jo godt slappe av, legge deg ned og puste med magen hvis det roer deg. Hvis angsten varer og varer syns jeg det er like greit å gjøre noe annet.

Gjest prust
Skrevet

Panikkangst er skremmende, både for den det gjelder og for de som er rundt. Det tar litt tid før Cipralex'en virker. Inntil da er det fint om du klarer å få sove en del om natta, være ute litt hver dag, klare et minimum av hverdagsting (som å lage mat og bringe/hente barn i bhg). Er du alene med barna?

Mannen min hadde dette for 2,5 år siden, og det var fælt mens det stod på som verst. Etterhvert kjente han igjen angsten når den kom, og lærte seg teknikker for å takle den - og etterhvert ble den mye mye svakere og sjeldnere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. En blir aldri gal av angst.

2. Cipralex og tilsvarende medisiner gir alltid mer angst de første ukene.

Gjest Ei som ikke er fult så fortvilet lenger
Skrevet

Panikkangst er skremmende, både for den det gjelder og for de som er rundt. Det tar litt tid før Cipralex'en virker. Inntil da er det fint om du klarer å få sove en del om natta, være ute litt hver dag, klare et minimum av hverdagsting (som å lage mat og bringe/hente barn i bhg). Er du alene med barna?

Mannen min hadde dette for 2,5 år siden, og det var fælt mens det stod på som verst. Etterhvert kjente han igjen angsten når den kom, og lærte seg teknikker for å takle den - og etterhvert ble den mye mye svakere og sjeldnere.

Takk for mange svar :-) Det hjelper å høre litt om det og at jeg ikke blir gal selvom det føles sånn.Nå har jeg klart å spise litt, hentet barna og kost meg med dem.Ting går bedre nå og jeg har fått sobril som jeg kan ta hvis det går helt på styr igjen, men jeg vil drøye så lenge som mulig med å ta det. Jeg skal bli frisk og dette skal jeg klare selv om det kommer til å ta tid. Nå vet jeg at angsten går over selv om det er fryktelig tøft mens det står på.Jeg har klart å være åpen om hva som feiler meg og mange støtter meg.Har også en fantastisk kjæreste som hjelper meg så jeg er ikke alene om barna.

Det blir nok mange opp og nedturer, men jeg skal klare det.

Gjest Jomfruland
Skrevet

Be om den minste forpakningen av Sobril. Det har jeg fått to ganger ved oppstart av SSRI.

Gjest lekkys
Skrevet

1. En blir aldri gal av angst.

2. Cipralex og tilsvarende medisiner gir alltid mer angst de første ukene.

''2. Cipralex og tilsvarende medisiner gir alltid mer angst de første ukene.''

Alltid? På meg har ingen av de SSRI jeg har prøvd gitt _mer_ angst de første ukene.

Gjest alomo
Skrevet

Jeg har levd med angst ulike former siden jeg var 18 år, er i dag 47. Det er tøffe tak til tider, men du blir ikke gal av angst.

Skrevet

Hei!

Kjenner meg godt igjen i din frustrasjon!!

For meg har Cipralex fungert svært godt ved to anledninger.

God virkning har kommet etter et par måneder og virkningen har så øket ytterligere.

Jeg startet for fire måneder siden på 10 mg. og er nå angstfri.

Jeg legger til at jeg trener mye også, noe som virker svært positivt i forhold til angst! Treningen har en god akutt virkning på meg. I starten fikk jeg økt angst av trening, men etterhvert ble det en fantastisk "beroligende" medisin å trene hardt.

Du vil oppleve tilbakefall de neste månedene, men du blir bedre og bedre.

Lykke til. Jeg er helt sikker på at du vil ha det mye bedre om noen måneder!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''2. Cipralex og tilsvarende medisiner gir alltid mer angst de første ukene.''

Alltid? På meg har ingen av de SSRI jeg har prøvd gitt _mer_ angst de første ukene.

Nei, ikke alltid, men svært ofte - hos de som har angstlidelse. Ikke når en gir dem til personer med depresjon eller ocd.

Gjest prust
Skrevet

Takk for mange svar :-) Det hjelper å høre litt om det og at jeg ikke blir gal selvom det føles sånn.Nå har jeg klart å spise litt, hentet barna og kost meg med dem.Ting går bedre nå og jeg har fått sobril som jeg kan ta hvis det går helt på styr igjen, men jeg vil drøye så lenge som mulig med å ta det. Jeg skal bli frisk og dette skal jeg klare selv om det kommer til å ta tid. Nå vet jeg at angsten går over selv om det er fryktelig tøft mens det står på.Jeg har klart å være åpen om hva som feiler meg og mange støtter meg.Har også en fantastisk kjæreste som hjelper meg så jeg er ikke alene om barna.

Det blir nok mange opp og nedturer, men jeg skal klare det.

Godt å høre at alt ikke kjennes så svart og tungt nå. Mannen min valgte også å være åpen overfor venner om hvordan han hadde det. og han fikk veldig mye positiv respons tilbake, og andre åpnet seg tilbake for ham. Det viste seg at mange flere enn det vi visste om hadde hatt noe liknende (eller "møtt veggen").

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...