Gå til innhold

bunad i begravelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I de siste begravelsene jeg har vært i har folk, bortsett fra de nærmeste brukt helt vanlige klær, jeg skjønner ikke at bunad er verre en dongry og boblejakke jeg altså.

Er det noen som bryr seg om slikt lenger da? Kan ikke bare folk ha på seg det de ønsker, det er mange måter å vise respekt på, bare det å møte opp er jo det. Jeg går bare i begravelser hvis jeg har hatt en forhold til vedkommende som er død eller til ektefelle og barn. Jeg går ikke til naboen og tanta til onkelen osv. Når jeg jobbet i tre år og jentene døde som fluer så var jeg i tre begravelser. Den ene kjente jeg som barn og de to andre hadde jeg hatt et veldig godt forhold til.

Annonse

Gjest Jacoba

Erik Werenskiold - En Bondebegravelse

Bildet er malt av Werenskiold, er fra omkring 1885 og heter "En bondebegravelse". Legg merke til mennenes klær. Dobbeltspent vest, tørkle i halsen, linskjorte. Deler av mannsbunaden fra Telemark.

Bunaden ble brukt til alt, men man hadde forskjellig "pynt" til forskjellige anledninger. For eksempel byttet man ut hodetørklet og beltet i gilde farger med enkelt sort når det passet bedre. ;0)

Helt sikker på at du har rett i det, men nå til dags har folk stort sett noe å velge i. :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...