Gå til innhold

Tilbakevendene depresjon eller bipolar 2?

Anbefalte innlegg

Gjest reddjente_23
Skrevet

Hei jeg er ei jente på 23 år som hadde en forferdelig tøff angst og depresjon episode for første gang for to år siden etter ett samlivsbrudd! Kom meg gjennom det da på ca 3-4 mnd uten medisiner bare sobril innimellom men det var helt forferdelig med daglige turer på legevakten for å snakke! Så var jeg frisk frem til nyttår nå og da kom det som en storm og jeg har nå gått 8 uker på zoloft og har målt at jeg har riktig dose men jeg har like store svingninger alt fra en ok dag med litt angst så en dag hvor jeg bare vil dø og en annen dag griner jeg hele dagen pga depresjonen og andre dager klarer jeg nesten ikke snakke men er bare helt flat og er vondt å ikke være seg selv. Har kun diagnosen tilbakevendene depresjon men fikk i dag lamictal av legen min og skal starte på 25mg nå! Kjæresten taklet ikke at jeg ble syk så jeg har en vond kjærlighetssorg i tilegg men den takler jeg fordiom det gjorde ting verre! Jeg føler kanskje jeg har bipolar 2 fordiom jeg ikke har hatt noen oppstemte faser! Men er ikke noen jeg vet om som har det i familien, men kanskje noen lenger bak siden var en bestefar til mamma som hadde nerveproblemer som de kalte det og en fetter av mamma som tok selvmord pga mobbing! Og har ei yngre kusine som svinger veldig men som de ikke har funnet noen diagnose på! Hun kan en periode bare grine uten at hun vet hvorfor og så er hun litt hyper og rar i andre perioder! Hun er bare 12 år! Men jeg har hatt en fin oppvekst og alltid vært ei blid solstråle siden jeg var liten og vært flink på skolen og veldig sosial. Jeg har hatt litt dårlig selvtillitt når jeg var liten pga utseende men jeg har alltid vært godt likt av alle så det veide opp for det! Jeg har fagbrev og god jobb og leilighet. Hvis jeg skal komme med en grunn for hvorfor jeg ble syk denne gangen er det at mamma fikk brystkreft og jeg begynte å stresse og jobbe mye og slet med dårlig samvittighet for at jeg tilbragte mye tid med kjæresten og ikke med henne. Og følte meg ikke sikker på kjæresten så var litt lei meg og jobbet veldig mye overtid i November /desember pga ei verkstedregning og fikk så influensa og var skikkelig dårlig og så plutselig kom angsten og dagene begynte å svinge og jeg måtte sykemelde meg men det ble bare verre og verre Men alle tåler jo sånn så føler kanskje ikke det er grunn nok og det er da jeg føler det er en endogen depresjon og da tenker jeg bipolar 2 kanskje? Og jeg har jobbet alle slags skift inkludert natt siste to årene og er redd for at jeg ikke kan fortsette med dette siden bipolare bør ha en stabil døgnrytme? Går til samtale men vet ikke hvor mye det hjelper men er godt å snakke men er redd for å bli for sykeligjort å få diagnoser osv! For er jo ikke meg selv når jeg er angstfull og depremert! Og blir forvirret hvis jeg sier at jeg hadde en ok dag i går så spør hun hvorfor det! Og det kan jo ikke jeg svare på for jeg gjorde ikke noe spesielt liksom, bare våknet uten angsten var så sterk og tankene ikke var så mørke! Og hun kan si at alle nedturene har en grunn men for meg flyr de på meg føler jeg! Kan være på jobb og plutselig få selvmordstanker og da blir jeg lei meg og må gå hjem og opp til mamma og de for jeg kunne aldri ødelagt livet til alle rundt meg så blir så redd når disse tankene kommer men jeg vet det er depresjonen!! Er det vanlig med en vanlig depresjon med disse svingningene? Og at jeg kun har angst når depresjonen er der mens ikke til vanlig i den graden! Er egentlig ganske selvsikker og har kun små tilfeller med angst som går fort over hvis det er noe som er skjedd som jeg må fordøye! Men dette minner mere om en normal følelse med vonde beskjeder osv! Og vil dette ødelegge hele livet mitt at jeg får depresjon som varer så lenge med at det kommer tilbake bare noe litt trist skjer eller kan jeg lære meg å mestre dette? Er så oppgitt over disse svingningene med noen ganger bare timers mellomrom! Og somregel føler jeg meg litt lettere på kvelden men ikke alltid! Og savner meg selv og vil gjerne holde meg frisk for alltid. Kan man bruke lamictal som forebygging av ny depresjon fordiom man ikke er bipolar? Takker for svar :-) og vet det ble rotete og langt! Og håper dette går over snart!!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du er inne på noe her. Jeg støtter din tanke om at dette sannsynligvis er BP2. Når du har fått trappet opp Lamictal til riktig dose, vil du sannsynligvis få et langt bedre liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...