Gå til innhold

å skulle gjøre fornavnet til et etternavn

Anbefalte innlegg

Gjest navnetull

jeg har vært i kontakt med en utenlandsk lege som har gjort noen utradisjonelle navneendringer. Han byttet om slik at fornavnet ble etternavn. jeg har alltid vært flink med navn men etter en stund så ble jeg veldig forvirret over hva han het. Jeg lurte en stund på om han bare ble omtalt med fornavn, men så var visst det blitt etternavnet. Jeg trodde også en periode at jeg måtte forholde meg til en ekstra kirurg, traff dog bare den ene hver gang,).

Kan en norsk person få tillatelse til å gjøre det? kan en person som heter Lars pettersen, kalle seg "Petter Lars"?

Fortsetter under...

Hvor var han fra da? Det er jo mange land hvor man skriver etternavnet først og det gjøres da her også på off.papirer, bl.a selvangivelsen.

Han er i fra Kabul (egentlig bokhandler, men har arbeidspraksis på sykehuset;). Nei da bare tuller.

Opprinnelig het han A. B, noen år senere så byttet han det til B.A

Han er i fra Kabul (egentlig bokhandler, men har arbeidspraksis på sykehuset;). Nei da bare tuller.

Opprinnelig het han A. B, noen år senere så byttet han det til B.A

Men han er utlending ikke sant. Når ungene heter Muhammad Ali så vet ikke jeg hva som er fornavn og hva som er etternavn. Begge deler blir brukt som fornavn og som etternavn.

Kanskje det var noe navnetull fra før han nå har rettet opp i? Jeg opplever stadig at det byttes om på fornavn, mellomnavn og etternavn. Det finnes alle mulige rare utgaver av meg rundt omkring.

Jeg tror det er mulig å bytte både fornavn og etternavn.

Gjest navnetull

Kanskje det var noe navnetull fra før han nå har rettet opp i? Jeg opplever stadig at det byttes om på fornavn, mellomnavn og etternavn. Det finnes alle mulige rare utgaver av meg rundt omkring.

Jeg tror det er mulig å bytte både fornavn og etternavn.

greia er at han endret rekkefølgen på navnene. Etternavnet ble fornavn, og fornavet ble etternavn. Er ikke det ganske sært?

Annonse

Det finnes mange forskjellige navnetradisjoner i verden, det kan tenkes at det ble gjort fordi han oppdaget at han her i Norge oftere tiltales med det navnet som blir riktig for ham, hvis han bytter rekkefølgen. I mange land brukes f.eks. fornavnet _mye_ mindre enn vi gjør her.

Det finnes til og med kulturer der det er normalt med bare ett navn, husker jeg leste om en utenlandsk student som måtte registreres med samme navn som både for- og etternavn, fordi han hadde bare ett.

Vi har jo også navn som kan være begge deler, f.eks. Boye, Aase, Hilde, Werner osv. F.eks. hvis skihopperen Tom Hilde flyttet til et land der han automatisk ble kalt for Hilde "hele tiden", kan det vel tenkes at han hadde byttet rekkefølge han også.

Jeg vet om en som hadde et slikt "kombinavn" som mellomnavn, og et langt og komplisert etternavn. Han overveide å snu på det, slik at han i stedet for å hete "Werner Andreas Rotebakkdokken" skulle hete "Andreas Werner". Det ville nok blitt godkjent, men jeg tror ikke han gjorde alvor av det.

Det finnes mange forskjellige navnetradisjoner i verden, det kan tenkes at det ble gjort fordi han oppdaget at han her i Norge oftere tiltales med det navnet som blir riktig for ham, hvis han bytter rekkefølgen. I mange land brukes f.eks. fornavnet _mye_ mindre enn vi gjør her.

Det finnes til og med kulturer der det er normalt med bare ett navn, husker jeg leste om en utenlandsk student som måtte registreres med samme navn som både for- og etternavn, fordi han hadde bare ett.

Vi har jo også navn som kan være begge deler, f.eks. Boye, Aase, Hilde, Werner osv. F.eks. hvis skihopperen Tom Hilde flyttet til et land der han automatisk ble kalt for Hilde "hele tiden", kan det vel tenkes at han hadde byttet rekkefølge han også.

Jeg vet om en som hadde et slikt "kombinavn" som mellomnavn, og et langt og komplisert etternavn. Han overveide å snu på det, slik at han i stedet for å hete "Werner Andreas Rotebakkdokken" skulle hete "Andreas Werner". Det ville nok blitt godkjent, men jeg tror ikke han gjorde alvor av det.

Tom Hilde burde snu navnet SELV om han bor i Norge. For på sporten omtaler de ham konsekvent som "Hilde" og jeg tror alltid at det er en langrennsjente de snakker om.

Tom Hilde burde snu navnet SELV om han bor i Norge. For på sporten omtaler de ham konsekvent som "Hilde" og jeg tror alltid at det er en langrennsjente de snakker om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...