Gå til innhold

hvor mye betaler dere i strøm?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri levert inn noe som helst - kun skrevet opp hva som koster ekstra når man er døv og oppgitt navn på fastlegen min slik at de kan snakke med ham hvis de trenger bekreftelse. Inntil nå har det gått autmatisk hvert år, og jeg har ikke blitt bedt om å framlegge kvitteringer (da hadde jeg slitt...gidder ikke kaste bort tid på å samle kvitteringer!)

Her i Oslo har vi måttet levere kvitteringer helt til i forifjor, men da døde mora mi sammen dagen og jeg fikset ikke å ordne selvangivelsen og lot både hennes og min være. I fjor så var jeg heller ikke hjemme så jeg rakk ikke å skrive den og så forsvant det automatiske særfradraget. Så i år har jeg ikke fått det og naboen min hadde gjennomgang i fjor og måtte levere alle kvitteringer og jeg fikk gjennomgang året før mora mi døde og alt ble virkelig gått i sømmene og det jeg ikke hadde kvitteringer for fikk jeg ikke trukket fra slik som bensin, medisiner uten resept osv.

Men jeg samler i år da. Har en bærepose bak kjøkkendøra og så sender jeg med hele posen til neste år og så kan de enten stole på meg eller gå gjennom alle kvitteringene. Jeg gidder ikke å snyte. Bare garasjen i kjelleren koster meg 4800 kr så det blir fort summer ut av det.

Gjest togli

Her i Oslo har vi måttet levere kvitteringer helt til i forifjor, men da døde mora mi sammen dagen og jeg fikset ikke å ordne selvangivelsen og lot både hennes og min være. I fjor så var jeg heller ikke hjemme så jeg rakk ikke å skrive den og så forsvant det automatiske særfradraget. Så i år har jeg ikke fått det og naboen min hadde gjennomgang i fjor og måtte levere alle kvitteringer og jeg fikk gjennomgang året før mora mi døde og alt ble virkelig gått i sømmene og det jeg ikke hadde kvitteringer for fikk jeg ikke trukket fra slik som bensin, medisiner uten resept osv.

Men jeg samler i år da. Har en bærepose bak kjøkkendøra og så sender jeg med hele posen til neste år og så kan de enten stole på meg eller gå gjennom alle kvitteringene. Jeg gidder ikke å snyte. Bare garasjen i kjelleren koster meg 4800 kr så det blir fort summer ut av det.

I Oslo kommune har de visst stor kapasitet til å sjekke slike saker :P

Annonse

Gjest togli

Men de har vært hekta på sykdomsutgifter bestandig og kvitteringer. Jeg har sendt inn hele mitt voksne liv og det har vel du også. Dritkjip jobb å skrive.

Jeg skrev en gang..ramsa bare opp hva som kosta ekstra fordi jeg er døv og i årene etter har jeg bare henvist til fjorårets selvangivelse...

Jeg skrev en gang..ramsa bare opp hva som kosta ekstra fordi jeg er døv og i årene etter har jeg bare henvist til fjorårets selvangivelse...

Nei, det er et helvete å skrive den. Jeg går heller glipp av noen tusen kroner bare for å slippe. Vet du, jeg blir kvalm bare ved tanken på å skrive den nå.

Heng på en legeerklæring en gang om at sykdommen din fører til økte sykdomsutgifter og dette er løst for all fremtid. Da er det bare som togli sier og henvise til tidligere erklæring, ingen endring i sykdom og ta et ca. beløp tilsvarende fjoråret med en liten oppjustering. Alt blir jo dyrere for hvert år ;)

Heng på en legeerklæring en gang om at sykdommen din fører til økte sykdomsutgifter og dette er løst for all fremtid. Da er det bare som togli sier og henvise til tidligere erklæring, ingen endring i sykdom og ta et ca. beløp tilsvarende fjoråret med en liten oppjustering. Alt blir jo dyrere for hvert år ;)

Det går ikke, jeg skrev det i fjor og det hjalp ikke et øyeblikk. Jeg fikk ikke engang standardfradraget på sykdomsutgifter, klagde på det og fikk avslag og beskjed om å sette opp regnskap over hva jeg hadde brukt som jeg hadde kvittering for.

Enda jeg har skrev at jeg ønsket standardfradraget fordi jeg hadde fått trukket av alle utgiftene alle årene før og de visste omtrent hvor mye det var.

Ny legeattest må jeg ha vært år. Jeg pleier å sende epikrisen jeg har fått på sykehuset siste gangen jeg var der.

Gjest togli

Nei, det er et helvete å skrive den. Jeg går heller glipp av noen tusen kroner bare for å slippe. Vet du, jeg blir kvalm bare ved tanken på å skrive den nå.

Jeg forstår deg godt! Jeg er sånn når det gjelder tekniske hjelpemidler som omhandler "lyd"...Orker ikke alt peset med å skjønne teknikken og blir rett og slett kvalm bare jeg tenker på det..miljøskada ;)

''Heng på en legeerklæring en gang om at sykdommen din fører til økte sykdomsutgifter og dette er løst for all fremtid. Da er det bare som togli sier og henvise til tidligere erklæring, ingen endring i sykdom og ta et ca. beløp tilsvarende fjoråret med en liten oppjustering. Alt blir jo dyrere for hvert år ;)

''

Skatteetaten har varslet både strengere praksis og mer kontroll av denne typen fradrag. I deler av Akershus har de vært svært strenge de siste to årene, og avvist den typen løsning som du skisserer.

''Heng på en legeerklæring en gang om at sykdommen din fører til økte sykdomsutgifter og dette er løst for all fremtid. Da er det bare som togli sier og henvise til tidligere erklæring, ingen endring i sykdom og ta et ca. beløp tilsvarende fjoråret med en liten oppjustering. Alt blir jo dyrere for hvert år ;)

''

Skatteetaten har varslet både strengere praksis og mer kontroll av denne typen fradrag. I deler av Akershus har de vært svært strenge de siste to årene, og avvist den typen løsning som du skisserer.

Skatteetaten må gjerne varsle både det ene og det andre for min del. Jeg har en kronisk sykdom som fører til økte sykdomsutgifter som jeg har dokumentert i åresvis og lagt ved legeerklæring. De siste årene har jeg levert selvangivelse elektronisk og derfor bare gjort som jeg foreslo for Dorthe. Det har vært helt uproblematisk.

Og skulle det bli problematisk for dem, så skal de da sannelig får enda en legeerklæring sammen med en bunke kvitteringer :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...