Gå til innhold

Hva gjør dere hvis dere har driti på draget?

Anbefalte innlegg

Gjest driti på draget

La oss si at du har sagt noe som kunne tolkes som litt fordomsfullt men som ikke var ment som det. Du vet heller hvordan personen oppfattet det. Ville du oppklart det, eller latt være å si noe og håpe at personen ikke oppfattet det sånn, eller bare glemte hele greia?

Jeg skulle gjenfortelle en historie om min min lille nevø som sa at han _aldri_ i livet skulle jobbe på bensinstasjon for det syntes han var skikkelig teit. Han ville heller bli advokat. Det var en morsomhet som nok ble vanskelig for folk utenom familien å forstå. Så ser jeg at en av de som hørte på dette her jobbet på bensinstasjon, og hun lo ikke.

Føler meg skikkelig dum nå. Hvordan ville dere sagt det for å vise at dere ikke har noe i mot folk som jobber på bensinstasjon? Siden jeg har en lengre utdanning enn denne personen, så kan kanskje den personen tolke det slik at jeg også syntes der var teit å jobbe der.

Fortsetter under...

Gjest prust

Uff, jeg har gjort det der en gang. Noen begynte å snakke om å ta Kiel-ferja, og jeg klarte å lire av meg hvor teit jeg syntes det var og hvor kjedelig det hørtes ut å bruke tid på å ta en sånn stor båt, og ikke ha noe særlig tid i det landet en skulle til (altså at hovedpoenget med turen var å ta båt).

Kona til han som fortalte det, snudde seg mot meg og sa: "Jeg fikk faktisk en sånn tur i 40 års gave av mannen min, og vi gleder oss veldig til å reise!"

Jeg kunne ha sunket gjennom golvet....

Jenta mi har sagt i flere år at hennes største ønske er å bli bussjåfør. Jeg synes nå ikke det er så himla ambisiøst, og ønsker vel ærlig talt at jenta mi skal velge et annet yrke. Det betyr jo ikke at jeg ikke anser bussjåfører for å ha en viktig jobb. Men jeg må passe meg for når jeg snakker om dette, fordi en kamerat av oss er nettopp bussjåfør.... Tror ikke jeg har driti på draget akkurat med dette, men det er fort gjort å forsnakke seg.

Nei, jeg tror ikke jeg ville ha gjort noe med det du forteller. Du tabbet deg jo litt ut - og sånn er det av og til.

Gjest driti på draget

Uff, jeg har gjort det der en gang. Noen begynte å snakke om å ta Kiel-ferja, og jeg klarte å lire av meg hvor teit jeg syntes det var og hvor kjedelig det hørtes ut å bruke tid på å ta en sånn stor båt, og ikke ha noe særlig tid i det landet en skulle til (altså at hovedpoenget med turen var å ta båt).

Kona til han som fortalte det, snudde seg mot meg og sa: "Jeg fikk faktisk en sånn tur i 40 års gave av mannen min, og vi gleder oss veldig til å reise!"

Jenta mi har sagt i flere år at hennes største ønske er å bli bussjåfør. Jeg synes nå ikke det er så himla ambisiøst, og ønsker vel ærlig talt at jenta mi skal velge et annet yrke. Det betyr jo ikke at jeg ikke anser bussjåfører for å ha en viktig jobb. Men jeg må passe meg for når jeg snakker om dette, fordi en kamerat av oss er nettopp bussjåfør.... Tror ikke jeg har driti på draget akkurat med dette, men det er fort gjort å forsnakke seg.

Nei, jeg tror ikke jeg ville ha gjort noe med det du forteller. Du tabbet deg jo litt ut - og sånn er det av og til.

Husker at en person med et dobbelt navn, feks Jan Georg, opplevde å bli kalt jan -Roger noe han syntes var litt pussig, og rart.

Han fortalte det til en ungdomsklasse, og de lo. Men så var det en gutt på første rad, han lo ikke og bare så skeptisk på han. Så slo det han at han sikkert het Roger. Da måtte han forsøke å ro seg i land på en måte. Det ble ganske pinlig. så sånn kan det gå!.

Det hadde vært lettere om denne personen, hvis hun følte seg veldig truffet var en tilfeldig person som jeg ikke trengte å forholde meg til senere.

Gjest Elextra

Nei, her tror jeg faren for at du gjør vondt verre ved å forklare er vel så stor som sjansen for at du oppklarer og glatter over. Det beste er derved antakelig å gjøre gode miner til slett spill og bare smile og late som ingen ting.

Forøvrig synes jeg ikke det går an å gi noe generelt svar på spørsmålet, det er veldig situasjonsavhengig hva jeg ville gjøre.

Annonse

Gjest Modern77

Hva som er teit og ikke er jo opptil den enkelte, og barn og unge sier jo mye...

de syns f.eks. at å være lærer er teit,

men så blir de i midten av 20 åra og finner ut at det ikke er så ille likevel og utdanner seg til det, så det trenger absolutt ikke være et yrke med lavere utdanning som er teit. Har flere klassekamerater som absolutt ikke ville bli lege når de ble store, for det var jo verdens teiteste yrke nest etter bosstømmer (renovasjonsarbeidere...),

men nå har faktisk flere av de blitt lærer og syns det er helt greit :)

Gjest Nista

Der jeg kommer fra virket det som om det var status å være busssjåfør. Vanskelig å få jobb, og hadde inntrykk av at jobbene gikk i arv.

Jeg tror at _jeg_ ville tatt det opp neste gang jeg snakket med henne, evt. ringt henne (hvis det var naturlig), og beklaget dersom hun ble lei seg/tok seg nær av det.

Rett og slett sagt noe sånt som at at det ikke var meningen å såre henne med denne historien, at du ikke tenkte over at noen evt. kunne bli lei seg og at du føler deg dum som i det hele tatt fortalte den. At poenget var den lille nevøen som hadde så klare ambisjoner så tidlig... Ser at mange sier at du skal gjøre gode miner til slett spill, men _jeg_ hadde følt meg ekkel hver gang jeg møtte henne dersom jeg ikke hadde fått "skværet opp" på et eller annet vis....

Gjest driti på draget

Jeg tror at _jeg_ ville tatt det opp neste gang jeg snakket med henne, evt. ringt henne (hvis det var naturlig), og beklaget dersom hun ble lei seg/tok seg nær av det.

Rett og slett sagt noe sånt som at at det ikke var meningen å såre henne med denne historien, at du ikke tenkte over at noen evt. kunne bli lei seg og at du føler deg dum som i det hele tatt fortalte den. At poenget var den lille nevøen som hadde så klare ambisjoner så tidlig... Ser at mange sier at du skal gjøre gode miner til slett spill, men _jeg_ hadde følt meg ekkel hver gang jeg møtte henne dersom jeg ikke hadde fått "skværet opp" på et eller annet vis....

Problemet med å skulle skvære opp på den måten er at jeg da går ut ifra at personen ble lei seg. Det vet jeg jo ingenting om. Kanskje personen bare ikke syntes historien var så morsom? kanskje personen bare ble litt irritert eller oppgitt?

Ved å skulle anta at personen ble lei seg så har jeg nesten tillagt denne personen følelser som jeg ikke aner om vedkommende har . Og hvorfor skulle personen bli lei seg? Vi har forskjellige ambisjoner i livet. Jeg innbiller meg at jeg ville kjedet meg veldig om jeg skulle jobbe på et slikt sted over tid,men andre trives med det. Folk har det nødvendigvis ikke noe bedre ved ha høyere utdanning. Vi er bare forskjellige.

Au....Jeg får ikke bestemt meg for om det er best å holde kjeft og være ekstra hyggelig i lang tid framover, eller om det er best å komme med en beklagelse. Jeg har tråkka minst like kraftig i det flere ganger, og jeg tror vel det som avgjør hva som er riktig framgangsmåte er hvor såret vedkommende er, og hvor mye han eller hun kan skade meg;)

Annonse

Problemet med å skulle skvære opp på den måten er at jeg da går ut ifra at personen ble lei seg. Det vet jeg jo ingenting om. Kanskje personen bare ikke syntes historien var så morsom? kanskje personen bare ble litt irritert eller oppgitt?

Ved å skulle anta at personen ble lei seg så har jeg nesten tillagt denne personen følelser som jeg ikke aner om vedkommende har . Og hvorfor skulle personen bli lei seg? Vi har forskjellige ambisjoner i livet. Jeg innbiller meg at jeg ville kjedet meg veldig om jeg skulle jobbe på et slikt sted over tid,men andre trives med det. Folk har det nødvendigvis ikke noe bedre ved ha høyere utdanning. Vi er bare forskjellige.

Uansett om vedkommende ble lei seg, irritert, eller forulempet på en eller annen måte over historien, så ville jeg, ut fra det du forteller, ha tatt det opp. I og med at du selv føler at du har driti på draget såpass at du skriver inn her, så må situasjonen ha vært ganske ubehagelig. Nei, du vet ikke hva slags følelser som ble satt i sving hos henne. Kanskje ingen i det hele tatt. Men uansett, så ville jeg tatt det opp, siden jeg "føler på situasjonen".

Er det ikke noe, så vil hun bare feie det vekk - "næsj, DET? Det tenkte jeg ikke på i det hele tatt!" Eller kanskje omvendt - at hun følte at hennes yrke ble sett på som "enklere" og lavere stilt på rangsstigen, siden en liten unge til og med kunne se ned på den og I HVERTFALL ikke skulle jobbe DER! ;) Da vil det kanskje være på sin plass å si noen avvæpnende ord, så hun ikke går såret, lei seg eller irritert videre?

Koster meg veldig lite å ta opp ting jeg føler på, heller en gang for mye (i slike situasjoner) enn en gang for lite. Har ikke lyst å såre noen, eller få de til å føle seg mindreverdig.

Gjest holaa

Han nevøen din er forøvrig ikke det minste morsom. Og burde i stedet for å bli ledd av når han forteller dumheter heller få en liten preken om viktigheten av at yrker (selv de teite i hans øyne). Bortsett fra det, gå videre. Vedkommende som jobbet på bensinstasjonen satt sikkert bare å tenkte for en j' drittunge/snørrvalp og hadde sikkert også noen mindre fine tanker om familiemedlemmer/foreldre som ler av slike snørrvalper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...