Gå til innhold

sover aldri seks timer sammenhendende

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

sovner rundt halv elleve, våkner ca et og tre fire, seks hver enseste natt. uansett hvor sliten jeg er i løpet av dagen. går på humør og blir stiv i skuldra og irriatbel. noe jeg kan ghjøre så jeg sover ihvertfall seks timer sammengenende. oppe 0700 hver dag. prøvd valerina forte. hjelper ikke.. forslag? :)

Gjest Nerda
Skrevet

Tja, det hørtes slitsomt ut! Noe som stresser deg eller slikt? I så fall ville det være lurt å ta tak i det. Få deg litt fysisk aktivitet og frisk luft i løpet av dagen, men ikke rett før du legger deg. Kutt kaffe etter seks. Det er de klassiske rådene.

Man kan bruke sovemedisin i kortere perioder, slike som Imovane og Stilnoct. Om problemet viser seg kronisk må man vurdere andre alternativer. Noen preparater uten tilvenningsrisiko kan brukes til sovemedisin. Jeg er ikke for en rent kjemisk løsning av problemer, men om man ikke finner annen måte å løse det på er muligheten der.

Å lære seg avslappingsøvelser, yoga, autogen trening ... En del har funnet det nyttig. Noen får hjelp av akupunktur. Melatonin er jo en harmløs ting som kan forsøkes.

Anbefaler deg å ta det opp med fastlegen din. Søvnproblemer er ikke noen bagatell, og legen din får mange henvendelser om det.

Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg sover bedre i perioder med dårlig søvn, hvis jeg har ullundertøy som pysjamas og sokker på. Er vel fordi jeg ellers blir litt småfrysen, alternativt småsvett, uten å våkne skikkelig, tror jeg. Det hjelper også hvis jeg passer på hva jeg spiser. Mye karbohydrater gir meg urolig nattesøvn, virker det som.

Skrevet

Har akkurat samme problem. Sovner rundt 23, ingen problemer med å sovne inn. Men våkner konsekvent halv tre og ligger deretter og snurrer.

Mary Poppins
Skrevet

Jeg synes det virker som du legger deg litt for tidlig. Hadde jeg lagt meg såpass tidlig og skullet opp kl 7 hadde jeg definitivt ikke sovet sammenhengende. Jeg står selv opp kl 7 og legger meg som regel mellom 12 og 01.

Mitt råd er altså å prøve å vente med å legge deg til halv tolv -tolv tiden og se om det hjelper.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes mange sider på nettet om god søvnhygiene. Om ingenting av dette er tilstrekkelig, kan f.eks Tolvon 10 mg være til god hjelp.

JackieKennedy
Skrevet

Jeg synes det virker som du legger deg litt for tidlig. Hadde jeg lagt meg såpass tidlig og skullet opp kl 7 hadde jeg definitivt ikke sovet sammenhengende. Jeg står selv opp kl 7 og legger meg som regel mellom 12 og 01.

Mitt råd er altså å prøve å vente med å legge deg til halv tolv -tolv tiden og se om det hjelper.

er mamma til en på 16 måneder trener, og har egentlig en hektisk hverdag og jeg er faktisk utslitt og kje om kvelden :o jeg våknet ikke slik før jeg fikk barn............

JackieKennedy
Skrevet

Det finnes mange sider på nettet om god søvnhygiene. Om ingenting av dette er tilstrekkelig, kan f.eks Tolvon 10 mg være til god hjelp.

jeg bruker 100mg seroquel om kvelden gjør meg trøtt og trener, har til tider en hektisk hverdag og en vilter sønn på 16 måneder . så i jeg er jo sliten kje og trøtt når jeg legger meg. men alikevel våkner jeg flere ganger. før sov jeg gjerne 12 timer sammhengende hadde jeg mulighet til det. så hvor skal dette begynne nå? =(

JackieKennedy
Skrevet

Har akkurat samme problem. Sovner rundt 23, ingen problemer med å sovne inn. Men våkner konsekvent halv tre og ligger deretter og snurrer.

utrolig irritrende. =( var ikke slik før. som noen slo på en bryter. enda tar jeg en tablett om kvelden som jeg blir enda trøttere av men neida. argh. støtt blå under øya samme hva slags krem jeg bruker osv. liksom gi meg en natt ihvertfall med sammenhengende søvn.. men neida.

JackieKennedy
Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg sover bedre i perioder med dårlig søvn, hvis jeg har ullundertøy som pysjamas og sokker på. Er vel fordi jeg ellers blir litt småfrysen, alternativt småsvett, uten å våkne skikkelig, tror jeg. Det hjelper også hvis jeg passer på hva jeg spiser. Mye karbohydrater gir meg urolig nattesøvn, virker det som.

hmm.. vettu da skal jeg drikke en shaker med karbo før jeg legge meg. verdt forsøket =) takk

JackieKennedy
Skrevet

Tja, det hørtes slitsomt ut! Noe som stresser deg eller slikt? I så fall ville det være lurt å ta tak i det. Få deg litt fysisk aktivitet og frisk luft i løpet av dagen, men ikke rett før du legger deg. Kutt kaffe etter seks. Det er de klassiske rådene.

Man kan bruke sovemedisin i kortere perioder, slike som Imovane og Stilnoct. Om problemet viser seg kronisk må man vurdere andre alternativer. Noen preparater uten tilvenningsrisiko kan brukes til sovemedisin. Jeg er ikke for en rent kjemisk løsning av problemer, men om man ikke finner annen måte å løse det på er muligheten der.

Å lære seg avslappingsøvelser, yoga, autogen trening ... En del har funnet det nyttig. Noen får hjelp av akupunktur. Melatonin er jo en harmløs ting som kan forsøkes.

Anbefaler deg å ta det opp med fastlegen din. Søvnproblemer er ikke noen bagatell, og legen din får mange henvendelser om det.

jeg trener, sønn¨på 16 måneder hund og går tur osv med husarbeid osv. begynte for to år siden . kaffe drikker jeg ikke.=) ja får ta en prat med legen, lei av å være blå under øya støtt og sliten. men du har noe i det med stress. prøvd toga men får ikke slappe av. men skal fortsette prøve =)

Skrevet

hmm.. vettu da skal jeg drikke en shaker med karbo før jeg legge meg. verdt forsøket =) takk

''hmm.. vettu da skal jeg drikke en shaker med karbo før jeg legge meg. verdt forsøket =) takk''

Nå sier hun akkurat det motsatte da, at mye karbohydrater gir henne dårlig nattesøvn.

Når jeg tenker meg stemmer det litt på meg også. I går spiste jeg drittmat (=masse karbohydrater) hele dagen og ble liggende våken til langt på natt med magesyra boblende oppunder drøvelen. Skikkelig pyton.

Trapp heller ned på sukker og andre raske karbohydrater, da sover jeg mye bedre i alle fall. :o)

JackieKennedy
Skrevet

samme situasjon, selv om jeg tar noe som menes at jeg skal få en god natt søvn er jeg alkivel opp hver andre til tredje time. blir gal. prat med fastlegen din. kanke ha det slik. blå under øya og null motivsjon

JackieKennedy
Skrevet

''hmm.. vettu da skal jeg drikke en shaker med karbo før jeg legge meg. verdt forsøket =) takk''

Nå sier hun akkurat det motsatte da, at mye karbohydrater gir henne dårlig nattesøvn.

Når jeg tenker meg stemmer det litt på meg også. I går spiste jeg drittmat (=masse karbohydrater) hele dagen og ble liggende våken til langt på natt med magesyra boblende oppunder drøvelen. Skikkelig pyton.

Trapp heller ned på sukker og andre raske karbohydrater, da sover jeg mye bedre i alle fall. :o)

åhh hehe leste litt fort.. bra du sa i fra. da prøver jeg ditt råd =) bare en natt hadde gitt meg sååå mye :)

Skrevet

Kjenner meg så godt igjen. Legger meg ca 23 + - , sovner, men våkner igjen ved tre-fire tida og får ikke sove igjen. Eller så sovner jeg, nesten, og ligger og drømmer lange idiotdrømmer som jeg blit helt utslitt av. Men nå har jeg vært hos legen og fått noe Cicadine. Det er et melatonin, naturlig søvnhormon, og ikke vanedannende. Sover egentlig ikke noe mer, men søvnkvaliteten er bedre. Det virker som om jeg sover dypere når jeg sover, og når jeg drømmer er det drømmer med "mening" og ikke bare rot. Er fortsatt ikke helt i hundre om dagene men føler meg mye mer uthvilt.

JackieKennedy
Skrevet

urettferdig :S

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...