Gå til innhold

Hjelp med å fungere sosialt

Anbefalte innlegg

Gjest Jente som sliter
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 18 år som sliter med ulike problemer. Jeg vokste opp med en ganske sjenert far og en veldig streng og kontrollerende mor. Hun sjeftet på meg veldig mye som barn og tok alle avgjørelser for meg. Hun er fortsatt ganske overbeskyttende og er veldig bestemt og kontrollerende. Når jeg gikk på barneskolen husker jeg at jeg hadde med meg venninner hjem innimellom som var litt frampå og utadvendte. Etter de hadde gått, kritiserte hun dem for å være altfor frampå. Det endte med at jeg heller startet å være med de mest stilleste elevene i klassen, og har siden gjort det. Jeg føler moren min har mye av skylden for at jeg sliter i dag. Jeg får problemer med å snakke hvis jeg er i selskaper eller snakke i store grupper. Ofte blir jeg bare stående å høre på alle andre snakke. Jeg tenker mye på hva andre tenker om meg og når jeg har en samtale med andre er jeg redd for at det skal oppstå en klein stillhet og at den andre personen skal tro at jeg er en kjedelig person. Under en samtale tenker jeg mye på hva jeg skal si og hva som er teit å si. Dette bruker jeg mye energi på og det sliter meg helt ut. Jeg har vanskeligheter med å ta egne avgjørelser. Jeg må ofte få bekreftelse fra andre om at det er riktig, så jeg ikke gjør noe feil. Jeg er redd for å gjøre feil, og sliter med prestasjonsangst. Det kan føre til at jeg for eksempel ikke klarer å ta en prøve på skolen osv. Jeg føler at hver gang jeg tenker på mamma eller er med henne, så synker selvtilliten min. Hun har alltid tatt avgjørelsene for meg og ordner alt for meg hele tiden (noe hun fortsatt gjør). Jeg har mest lyst til at hun skal forsvinne, elleratjeg reiser bort så jeg kan bryte kontakten med henne og starte et nytt liv et annet sted. Jeg orker ikke å ha det sånn lenger. Har du noen forslag til hva jeg burde gjøre? Om det hjelper å gå til en psykolog eller healer eller noe annet? Eller om du har noen andre tips jeg kan gjøre for å få opp selvtilliten min og bli mer utadvendt og få flere venner?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...