Gjest starte, clutch giring osv Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Pinlig spørsmål. Mitt barn ønsker at jeg skal øvelseskjøre, men jeg er litt usikker på hvordan man forklarer ting teoretisk. *jeg bare kjører jeg * Er det noen som har en god forklaring på start av bil, når man girer(når turtallet er rundt 3000?). Hvordan man bremser litt, hvordan man bremser opp helt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest starte, clutch giring osv Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Denne hjalp ikke så mye for å si det sånn: http://www.youtube.com/watch?v=KrLbwx9GMiA 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3142964 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Les litt i teoribok, da kan du forklare grundigere. Ofte når man har kjørt en del år glemmer man en del regler og ting og tang, så oppfriskning i teorien er ikke så dumt. Det med giret kan du jo forklare med et sykkelgir. Det er tyngre å trå på høyt gir i oppoverbakke, derfor velger man et lavt gir... Samme skjer jo med bilen, den trenger mer kraft... dertil mer drivstoff. Når bilen har stor fart trenger den ikke så lavt gir og man velger høyere etter hvilken fart man har ( i teoriboken står det ideelle girnivåer for hver fartssone). F.eks. på en strak vei i 80 sone funker det bra med både 4. og 5. gir, men man velger det høyeste ofte pga det sparer drivstoff samt motoren jobber lettere da. Man kan også høre det litt på motorlyden når motoren må jobbe mer og tilpasse girbruken etter det. På parkeringsplasser er 1. giret ofte å foretrekke på kortere strekninger når man skal ha lav fart, og 2. giret i 30 sone, 3. giret i 50 sone, 4. giret i 70 sone, 5. giret i 80 sone og mer, evt. 6. giret om bilen har det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Les litt i teoribok, da kan du forklare grundigere. Ofte når man har kjørt en del år glemmer man en del regler og ting og tang, så oppfriskning i teorien er ikke så dumt. Det med giret kan du jo forklare med et sykkelgir. Det er tyngre å trå på høyt gir i oppoverbakke, derfor velger man et lavt gir... Samme skjer jo med bilen, den trenger mer kraft... dertil mer drivstoff. Når bilen har stor fart trenger den ikke så lavt gir og man velger høyere etter hvilken fart man har ( i teoriboken står det ideelle girnivåer for hver fartssone). F.eks. på en strak vei i 80 sone funker det bra med både 4. og 5. gir, men man velger det høyeste ofte pga det sparer drivstoff samt motoren jobber lettere da. Man kan også høre det litt på motorlyden når motoren må jobbe mer og tilpasse girbruken etter det. På parkeringsplasser er 1. giret ofte å foretrekke på kortere strekninger når man skal ha lav fart, og 2. giret i 30 sone, 3. giret i 50 sone, 4. giret i 70 sone, 5. giret i 80 sone og mer, evt. 6. giret om bilen har det. ''og 2. giret i 30 sone, 3. giret i 50 sone, 4. giret i 70 sone, 5. giret i 80 sone og mer, evt. 6. giret om bilen har det.'' Det der blir alt for generelt etter min mening. Her er hvordan jeg bruker girene i alle fall: 1. gir - oppstartsgir 2. gir - ved sakte køkjøring og evt. 30-sone med mye motbakke 3. gir - 30- og 40-sone 4. gir - 50- og 60-sone 5. gir - 60-sone om det ikke er for mye motbakke eller svinger og høyere soner Som du ser kjører jeg tydeligvis i høyere gir enn deg ved lavere hastigheter. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Modern77 Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 ''og 2. giret i 30 sone, 3. giret i 50 sone, 4. giret i 70 sone, 5. giret i 80 sone og mer, evt. 6. giret om bilen har det.'' Det der blir alt for generelt etter min mening. Her er hvordan jeg bruker girene i alle fall: 1. gir - oppstartsgir 2. gir - ved sakte køkjøring og evt. 30-sone med mye motbakke 3. gir - 30- og 40-sone 4. gir - 50- og 60-sone 5. gir - 60-sone om det ikke er for mye motbakke eller svinger og høyere soner Som du ser kjører jeg tydeligvis i høyere gir enn deg ved lavere hastigheter. ) Det er sånn humpetittenteia der jeg bor i 30 sonen, så holder 2. giret, men der det er fin vei og ikke mange gående tar jeg 3. giret da Uff jeg er forferdelig pysete på 5. giret, vet ikke hvorfor altså.... men kjører stort sett på 4. giret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 ''og 2. giret i 30 sone, 3. giret i 50 sone, 4. giret i 70 sone, 5. giret i 80 sone og mer, evt. 6. giret om bilen har det.'' Det der blir alt for generelt etter min mening. Her er hvordan jeg bruker girene i alle fall: 1. gir - oppstartsgir 2. gir - ved sakte køkjøring og evt. 30-sone med mye motbakke 3. gir - 30- og 40-sone 4. gir - 50- og 60-sone 5. gir - 60-sone om det ikke er for mye motbakke eller svinger og høyere soner Som du ser kjører jeg tydeligvis i høyere gir enn deg ved lavere hastigheter. ) Kommer an på bil har jeg funnet ut. Jeg kjører som deg, men det er fordi dieselen min ikke godtar noe annet. 1 gear er bare for å få den til å rulle, den vil ha 2 nesten momentant. Og går helt fin i 40km/t på 5 gear. Hadde en gang en Opel som gikk som en klokke i 80 på 2 gear.. og en automat som hang seg i 3 gear hele tida og var lykkelig med det.. ;0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Det er sånn humpetittenteia der jeg bor i 30 sonen, så holder 2. giret, men der det er fin vei og ikke mange gående tar jeg 3. giret da Uff jeg er forferdelig pysete på 5. giret, vet ikke hvorfor altså.... men kjører stort sett på 4. giret. ''Uff jeg er forferdelig pysete på 5. giret, vet ikke hvorfor altså.... men kjører stort sett på 4. giret.'' Det er mye bedre for motoren i bilen din om du bruker 5-giret om du ligger i 70 eller mer. ) For drivstofforbruket også. Jeg ønsker meg et 6. gir, men bilen min har bare fem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Kommer an på bil har jeg funnet ut. Jeg kjører som deg, men det er fordi dieselen min ikke godtar noe annet. 1 gear er bare for å få den til å rulle, den vil ha 2 nesten momentant. Og går helt fin i 40km/t på 5 gear. Hadde en gang en Opel som gikk som en klokke i 80 på 2 gear.. og en automat som hang seg i 3 gear hele tida og var lykkelig med det.. ;0) Det kommer også an på om man har diesel eller bensinbil. Dieselbilen vår har 6 gir, og vi bruker bare 1. gir de første 10 meterne eller no' før den gjerne vil ha 2.gir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Det kommer også an på om man har diesel eller bensinbil. Dieselbilen vår har 6 gir, og vi bruker bare 1. gir de første 10 meterne eller no' før den gjerne vil ha 2.gir. Ja, akkurat. Sånn er min og. Litt irriterende synes jeg, når den er kald og treg og det er glatt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143407 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Det kommer også an på om man har diesel eller bensinbil. Dieselbilen vår har 6 gir, og vi bruker bare 1. gir de første 10 meterne eller no' før den gjerne vil ha 2.gir. Jeg har bensinbil og 1. gir er bare oppstartsgir hos meg også, en sjelden gang i svært saktegående kø bruker jeg 1. giret under kjøring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Kommer an på bil har jeg funnet ut. Jeg kjører som deg, men det er fordi dieselen min ikke godtar noe annet. 1 gear er bare for å få den til å rulle, den vil ha 2 nesten momentant. Og går helt fin i 40km/t på 5 gear. Hadde en gang en Opel som gikk som en klokke i 80 på 2 gear.. og en automat som hang seg i 3 gear hele tida og var lykkelig med det.. ;0) '' 1 gear er bare for å få den til å rulle, den vil ha 2 nesten momentant'' Min mors gamle bil har dessverre blitt vant med å bli kjørt i førstegir inntil hun har passert alle småkryss osv i 30-sona før hun er ute på en vei med 50-sone, for da slipper man å gire om så mange ganger...;-) Så når jeg låner bilen hennes, hoster og harker den fælt i andregir i 30-sona. Jeg føler meg nesten forpliktet til å la den få det slik den er vant til, selv om det høres ut som en strikkmotor. *he he* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 '' 1 gear er bare for å få den til å rulle, den vil ha 2 nesten momentant'' Min mors gamle bil har dessverre blitt vant med å bli kjørt i førstegir inntil hun har passert alle småkryss osv i 30-sona før hun er ute på en vei med 50-sone, for da slipper man å gire om så mange ganger...;-) Så når jeg låner bilen hennes, hoster og harker den fælt i andregir i 30-sona. Jeg føler meg nesten forpliktet til å la den få det slik den er vant til, selv om det høres ut som en strikkmotor. *he he* Stikk motsatt av min svigerfar da som kjøpte seg en bil med 5 gir og masse hester "for det er så morsomt å gire" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Stikk motsatt av min svigerfar da som kjøpte seg en bil med 5 gir og masse hester "for det er så morsomt å gire" *S* Jeg kjenner igjen min mor litt i den vitsen om "konsentrer deg om kjøringa, du, så skal jeg røre rundt i bensinen" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143423 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Hvis du har en 16-åring skal du få tilbud om gratis kurs, jeg husker ikke hva det heter, men altså et kurs for foreldre som skal øvelseskjøre med sine barn. Jeg anbefaler det virkelig, der får du svar på alt du lurer på og mer til. Det er gratis og selv om det ikke er obligatorisk syntes jeg det var veldig nyttig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/362803-hvordan-l%C3%A6re-bort-%C3%A5-kj%C3%B8re-bil/#findComment-3143565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.