Gå til innhold

Innsikt ved mani/hypomani

Anbefalte innlegg

Gjest Libera
Skrevet

Jeg lurer på om det er sånn at når man er i mani/hypomani, at man egentlig har en forståelse for at det man gjør ikke er bare og kan ha fatale konsekvenser, men så gjør man det likevel fordi man tenker "det ordner seg nok - jeg kan styre det til å ordne seg til slutt"?

Jeg tror jeg for første gang innser at jeg trenger medisiner for å ikke ødelegge livet mitt.

Jeg har ikke fått diagnosen bipolar, men etter 3 måneder med dyp depresjon og mye angst, så er jeg plutselig hyper og gjør dumme ting, jeg reier bare ikke å innse HVOR dumt. Så er dette et tegn på bipolar?

Gjest Nerda
Skrevet

Slik du beskriver det høres det slik ut ja. Det er klassisk å ha redsert til manglende innsikt i manitilstander. Siden du selv ser at du har problemer: Om du klarer det. Søk hjelp OMGÅENDE i morgen. Det kan forverre seg. Kontakt behandler eller fastlegekontor. Ev psykiatrisk legevakt om du bor i Oslo eller et annet sted med et slikt tilbud.

Og har man manier/hypomanier er man bipolar - ikke noe spørsmål om det en gang.

Gjest Libera
Skrevet

Slik du beskriver det høres det slik ut ja. Det er klassisk å ha redsert til manglende innsikt i manitilstander. Siden du selv ser at du har problemer: Om du klarer det. Søk hjelp OMGÅENDE i morgen. Det kan forverre seg. Kontakt behandler eller fastlegekontor. Ev psykiatrisk legevakt om du bor i Oslo eller et annet sted med et slikt tilbud.

Og har man manier/hypomanier er man bipolar - ikke noe spørsmål om det en gang.

Takk for svar! Ble så lei meg da jeg så NHD ikke kunne svare på en stund. For blir så bekymret. Jeg gjør ekstremt dumme ting, også går jeg på en måte og venter på at jeg skal bli rammet av angst sånn at jeg slutter å gjøre det, men angsten kommer ikke, og da blir jeg fortvilet. I dag våknet jeg flere ganger i panikk over ekstrem trang til å gjøre disse tingene, som jeg ikke orker å fortelle om her.

Jeg skal heldigvis til psykologen i morgen og kan spørre om medisiner. Er det seroquel som passer for sånt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er ofte slik å være hypoman eller begynnende manisk. Dette er dog ikke nok til å sette diagnosen bipolar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...