Gå til innhold

Hva er vanlig mobilbruk for 11-åringer?

Anbefalte innlegg

Bruker de internett? Hvor får de musikken de legger inn? Hva slags abonnementer er det vanlig å ha? Ungene ønsker seg telefoner som har alskens funksjoner fordi vennene har det. Vi hadde tenkt en enkel telefon som dekker sms, mms og mp3-funksjon. Blir hun helt akterutseilt da?

Noen som vet hva som er "normen" og hvilke telefoner som er mest brukt for denne aldersgruppen?

Beklager bombardering av spørsmål, men her tenkes det hardt om dagen på flere fronter ;).

Mvh

Fortsetter under...

brilleslangen

Nå er mine barn noe yngre, men jeg svarer likevel.

Min snart 9åring har en LG telefon med berøringsskjerm. den har vel de fleste moderne finesser, men det mitt barn bruker tlf til er ringe og sende enkle sms, samt ta bilder, filme hverandre i lek og lytte til musikk... Og innimellom spilles det også på spillene som fulgte med tlf.

Musikken mitt barn har på tlf er fra musikkcd'er. Vi har kopert musikken til datamaskinen. de ønskede sangene overføres deretter til tlf, i vårt tilfelle via bluetooth, men hvis dere har kabel mellom datamaskin og tlf kan man overføre det slik. eller bluetooth brukes ungene imellom til å gi hverandre musikkfiler de har på telefonene. Telefonen har innbygd bluetooth, som vi slår av og på etter behov. (Overføring via bluetooth er gratis). Laptopen min har det ikke. så vi har en ekstern en.. en liten sak som minner litt om ei minnepenn som vi plugger inn i dataen som oversender det vi vil ha oversendt fra data til tlf.

Mitt barn har ikke brukt tlf til å surfe på nett. Skal det gjøres bruker barnet datamaskinen...

Snuppa her (10 år) har en rosa skyvetelefon fra SE, enkel og grei, sperret for de funksjoner den kan sperres for. Kontaktkortab. Brukes til å ringe meg, pappan og de nærmeste venninnene samt å sende meldinger til oss. Tar av og til bilder og videoklipp med den. :o) Det holder i lange baner, jeg gidder virkelig ikke nøre opp under dette hysteriet med alskens app's og sånt for et så ungt barn. Det kommer tidsnok.

Min snart 11-åring har en veldig simpel Nokia som han fikk for et par år siden. Vi ringer ham når vi trenger å få tak i ham, og så ringer han oss på jobb når han kommer hjem fra skolen.

SMS - tja, en gang i uka kanskje - i gjennomsnitt.

Musikk bruker han ikke mobilen til, men han hører veldig mye på musikk på PC'n.

Det var dagens status. Men når telefonen hans ikke virker lenger, eller han selv ytrer ønske om det, har vi planer om å gi ham en eller annen rimelig Android-telefon.

Da kan han høre all den musikken han ønsker via Spotify. Jeg har et abonnement som jeg selv bruker på min telefon, og regner med at han kan bruke det samme. (Han bruker det nå, via PC)

Når det gjelder internett via telefonen, ser jeg for meg at han for det meste vil bruke det trådløse nettet vi har hjemme. Det er her han tilbringer det meste av tiden. Noe internettrafikk via telefonnettet vil det selvsagt bli, og vi får se hvor mye det dreier seg om og så velge et abonnement som passer.

De fleste har vel et trådløst nett, så for de som er litt mer på farta enn vår gutt vil jeg tro at de kan bruke det der de er på besøk. Jeg gjør det selv. Når man har lagt inn passordet en gang, husker telefonen det til neste besøk, og logger automatisk inn.

Snuppa her (10 år) har en rosa skyvetelefon fra SE, enkel og grei, sperret for de funksjoner den kan sperres for. Kontaktkortab. Brukes til å ringe meg, pappan og de nærmeste venninnene samt å sende meldinger til oss. Tar av og til bilder og videoklipp med den. :o) Det holder i lange baner, jeg gidder virkelig ikke nøre opp under dette hysteriet med alskens app's og sånt for et så ungt barn. Det kommer tidsnok.

Enig, og visse ting kan de faktisk ikke få seg før de begynner å jobbe og tjene egne penger. :-)

Annonse

Vår 11-åring har en Sony Ericsson W595. Den brukes sjelden. Hun har en iPod som brukes til å høre på musikk og se filmer med. Mobilen bruker hun en sjelden gang til å ringe meg med (de har ikke lov til å ha med mobiler på skolen, så dette er om hun er hjemme, eller har vært hjemmom og hentet mobilen). En sjelden gang ringer noen til henne på mobilen. En sjelden gang får hun melding og sender melding tilbake. Dette skjer kanskje i snitt 1 gang i uken.

Konklusjon: Det er sikkert kuult og tøft med smart-telefoner med massevis av egenskaper - men det er så definitivt ikke nødvendig for noe annet enn å skryte.

Med forbehold om at jeg husker riktig et par år tilbake i tid:

''Bruker de internett?'' Ikke på mobil nei, verken da eller nå. Antar det var nettbruk over telefon du spør om, og ikke nettbruk generelt?

''Hvor får de musikken de legger inn?'' Mitt barn har selv ønsket å ha musikk på Ipod og ikke på mobilen, men har hatt noen snutter som han typisk har fått via Bluetooth fra venner.

''Hva slags abonnementer er det vanlig å ha?''

Frem til fylte 13 år, hadde vårt barn kontantkort, som vi fylte opp etter behov. Etter da har vi hatt Super-Kontroll, som betyr at vi betaler 200 kr/mnd, og hele beløpet kan ringes for. Men vi ser at forbruket fortsatt er lang under 200 kr/mnd, så vi vurderer å gå tilbake til kntantkort når bindingstida er omme til sommeren.

Jeg kan forstå at slike 200 kr/mnd-abonnement kan være en grei måte å sørge for likebehandling mellom søsken, men vi har ikke det problemet, så det å fylle opp kontantkort ved behov har funket kjempefint - også fordi barnet selv har vært nøktern i sitt forbruk.

''Ungene ønsker seg telefoner som har alskens funksjoner fordi vennene har det. Vi hadde tenkt en enkel telefon som dekker sms, mms og mp3-funksjon. Blir hun helt akterutseilt da?''

Vi la oss på akkurat det samme da junior fikk sin første mobil som 9,5-åring. Da han ble 13 kjøpte han mobil for egne penger, ssom dog ble litt billigere pga at vi foreldre sponset Super-Kontroll-abonnement. Da kjøpte han seg android-telefon.

Min 11-åring har en helt vanlig Sony som han bruker til tekstmeldinger med kompiser, han ringer med den hvis han har husket å ha den med seg, og han svarer sin mor på tekstmeldinger med "ok", "ja" og "nei " og "kanskje det" Han har kontantkort som fylles opp ved behov (ikke ofte) og er ikke på internett med telefonen.

I tillegg har han en iPod Touch som han bruker mye mer, til musikk, spill, mail og surfing.

Jentungen på 9 har arvet en iPhone, og bruker den til alt det broren bruker telefonen og iPoden til. Hun skriver i tillegg lange og koselige meldinger til sin mor (og mormor, tanter etc) og ringer ofte til pappa'n og meg for å spørre om "viktige" ting.

Nå er mine barn noe yngre, men jeg svarer likevel.

Min snart 9åring har en LG telefon med berøringsskjerm. den har vel de fleste moderne finesser, men det mitt barn bruker tlf til er ringe og sende enkle sms, samt ta bilder, filme hverandre i lek og lytte til musikk... Og innimellom spilles det også på spillene som fulgte med tlf.

Musikken mitt barn har på tlf er fra musikkcd'er. Vi har kopert musikken til datamaskinen. de ønskede sangene overføres deretter til tlf, i vårt tilfelle via bluetooth, men hvis dere har kabel mellom datamaskin og tlf kan man overføre det slik. eller bluetooth brukes ungene imellom til å gi hverandre musikkfiler de har på telefonene. Telefonen har innbygd bluetooth, som vi slår av og på etter behov. (Overføring via bluetooth er gratis). Laptopen min har det ikke. så vi har en ekstern en.. en liten sak som minner litt om ei minnepenn som vi plugger inn i dataen som oversender det vi vil ha oversendt fra data til tlf.

Mitt barn har ikke brukt tlf til å surfe på nett. Skal det gjøres bruker barnet datamaskinen...

Takk for oppklarende rundt det med musikk. Må se til å få mer innblikk i dette med Bluetooth og andre overføringsmetoder. I tillegg til at vi synes det er dumt at hun skal bære rundt på en dyr telefon (dog hun skal betale en del selv), så er vi skeptisk til tilleggsfunksjoner som koster ekstra penger. Har svært liten greie på hva internettbruk koster. Koster selve surfingen, eller er det bare hvis man laster ned filer? Hvis man f.eks. hører på Spotify, koster det å høre på musikken, eller er det først når man laster den ned at det koster? Eller hvis man ser på wallpapers eller screensavers? Uff, føler virkelig at vi henger litt etter teknologisk!!!!

Her nøres det minst mulig opp - vi er i overkant nøkterne og beveger oss hele tiden på grensen til hva som er mulig å slippe unna med sosialt sett. Hun fikk telefon først da hun var ti, som en av de siste tre i klassen og da fikk hun en brukt en hvor hun må velge om hun skal lagre kontakter eller yndlingssangen, for begge deler er det ikke plass til :). Men telefonen vi snakker om nå, skal hun betale mye av selv, så vi synes hun skal ha noe hun skal ha sagt. Vi vil imidlertid ikke at hun skal gå rundt som "lokkemat" med altfor fristende potensielt tyvegods og vi ønsker ikke å innføre noe som koster for mye penger i bruk.

14-åringen her ser ut til å være omtrent som morsan sin, hun bruker ikke internett, har en eller annen nokia touch-telefon som mormor sponsa, men hun bruker den så lite at kontantkort er det eneste som er noe poeng i. Musikk har hun på ipoden.

Hun bruker telefonen til å ringe med og sende sms, that's it.

brilleslangen

Takk for oppklarende rundt det med musikk. Må se til å få mer innblikk i dette med Bluetooth og andre overføringsmetoder. I tillegg til at vi synes det er dumt at hun skal bære rundt på en dyr telefon (dog hun skal betale en del selv), så er vi skeptisk til tilleggsfunksjoner som koster ekstra penger. Har svært liten greie på hva internettbruk koster. Koster selve surfingen, eller er det bare hvis man laster ned filer? Hvis man f.eks. hører på Spotify, koster det å høre på musikken, eller er det først når man laster den ned at det koster? Eller hvis man ser på wallpapers eller screensavers? Uff, føler virkelig at vi henger litt etter teknologisk!!!!

Surfingen er nok ikke gratis nei, men jeg aner ikke hva det koster for ingen her i huset bruker den tjenesten.

Jeg har abonnement og barnet har kontantkort, og så har vi fri familie. så innad i familien ringer vi fritt til hverandre uten at det koster noe... så kontantkortet trenger ytterst sjelden lades. Noe som også betyr at mobilen ikke misbrukes til ringing og meldinger iallfall

Annonse

Husets 10-åring har en iPhone, og hun bruker internett mye - særlig YouTube. I tillegg hører hun på musikk med telefonen, og musikken får hun delvis fra iTunes (10,- pr. sang) eller fra våre gamle CD'er som er lagt over på en PC. Hun har fri tilgang på iTunes, men vi har sagt at hun må tenke over hva hun kjøper seg siden alt går til fratrekk på den månedlige lommepengeutbetalingen.

Vi har hatt en veldig gunstig abonnement til henne fra jul og som varer til påske, 200,- i måneden inkl. all datatrafikk. Veldig praktisk. Hva vi velger etter påske vet jeg ikke helt enda, men det blir neppe kontantkort med mindre hun går helt bananas og kjører familieøkonomien helt i grøfta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...