Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gir dere mat til unger som er på besøk? Her i huset er de så husvarme at ei luta snuppe som var på besøk hos nick jr, kom ned trappa fra rommet hans og lurte på om maten snart var ferdig. Jeg liker det, og det er en selvfølge at de får mat dersom de er her i flere timer.

Men nick jr. kom hjem etter å ha vært på besøk, han var dyktig tørst, og maten gikk ned på høykant. Han hadde hverken fått vått eller tørt der han hadde vært (flere timer), og det synes jeg var rart.

Er det jeg som har misforstått? Skal ungene gå hjem for å ta seg en brødskive og et glass melk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362876-forer-dere-andres-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• nick

8

• jubalong70

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Ja, her fores unger, og vi har gjort det mye opp igjennom årene.

Dvs jeg har begynt å begrense det litt det siste året nå som det viser seg at ungdommene nesten alltid henger hos oss, og at det er en stor gjeng (5-6-7 stykker). Da roper jeg kun opp junior fra kjellerstua for å spise middag, men de andre kan få tilbud om brødskive, spesielt dem som ikke bare bor noen hundre meter unna og fort kan dra hjem på middag.

Legger til her at "ungene" er 13-14 år gamle.

Gjest Nickløsheletiden

Alle ungene har hatt med venner hjem etter skolen og de har funnet seg mat selv, mens vi er på jobb.Noen av vennene til eldstejenta følte seg så husvarme at de gikk på kjøkkenet og smørte seg brødskiver.

Minstejenta lager mat til venninnene sine etter skoletid mens vi er på jobb.

Når det gjelder middag, så varierer det litt. Hvis de har mange venner på besøk, blir det litt vanskelig, da jeg gjerne ikke har laget nok mat til alle. Er det bare ei venninne på besøk får hun alltid tilbud om middag. Noen ganger takker de nei og andre ganger ja.

Gjest prust

Hvis ungene har med seg venner rett etter skolen, finner de seg mat selv, inkludert de som er på besøk.

Andre unger får aldri middag her, så sant ikke det er avtalt besøk, at vi "passer" dem/har dem på avtalt besøk rundt middagstider.

Er de her seint, hender det at de får kveldsmat.

Altså - ikke helt fast praksis. Men er besøket sultent, får de helt klart mat/drikke, men de får følge våre rytmer mht måltider.

Gjest Nickløsheletiden

Alle ungene har hatt med venner hjem etter skolen og de har funnet seg mat selv, mens vi er på jobb.Noen av vennene til eldstejenta følte seg så husvarme at de gikk på kjøkkenet og smørte seg brødskiver.

Minstejenta lager mat til venninnene sine etter skoletid mens vi er på jobb.

Når det gjelder middag, så varierer det litt. Hvis de har mange venner på besøk, blir det litt vanskelig, da jeg gjerne ikke har laget nok mat til alle. Er det bare ei venninne på besøk får hun alltid tilbud om middag. Noen ganger takker de nei og andre ganger ja.

Jeg synes forresten det var litt rart hvis sønnen din ikke turte å spørre etter et glass vann? Er han veldig beskjeden?

Gjest Nickløsheletiden

Ja, her fores unger, og vi har gjort det mye opp igjennom årene.

Dvs jeg har begynt å begrense det litt det siste året nå som det viser seg at ungdommene nesten alltid henger hos oss, og at det er en stor gjeng (5-6-7 stykker). Da roper jeg kun opp junior fra kjellerstua for å spise middag, men de andre kan få tilbud om brødskive, spesielt dem som ikke bare bor noen hundre meter unna og fort kan dra hjem på middag.

Legger til her at "ungene" er 13-14 år gamle.

''Dvs jeg har begynt å begrense det litt det siste året nå som det viser seg at ungdommene nesten alltid henger hos oss''

Slik har jeg følt det mye også, at de alltid henger hos oss. Kanskje det er noe "alle" føler?

Annonse

''Dvs jeg har begynt å begrense det litt det siste året nå som det viser seg at ungdommene nesten alltid henger hos oss''

Slik har jeg følt det mye også, at de alltid henger hos oss. Kanskje det er noe "alle" føler?

*S* Mulig det, men hos oss er det nok tilfelle. En av mødrene sa at hun vurderte å betale oss matpenger ;-)

Han er den eneste i gjengen som både har kjellerstue OG ingen konkurranse om bruken av den fra søsken, så da blir det ekstra populært å være her.

Men jeg synes jo det er fint, da. Men jeg har gått over til å tilby litt rimeligere mat når hele gjengen henger her i helga. F eks kunne jeg før være veldig grei mor og lage hjemmelaget pizza osv, men nå lager jeg f eks toast i slik toastjern og serverer popcorn. Gutta ser ut til å synes at dette er stas uansett.

Hvis ungene har med seg venner rett etter skolen, finner de seg mat selv, inkludert de som er på besøk.

Andre unger får aldri middag her, så sant ikke det er avtalt besøk, at vi "passer" dem/har dem på avtalt besøk rundt middagstider.

Er de her seint, hender det at de får kveldsmat.

Altså - ikke helt fast praksis. Men er besøket sultent, får de helt klart mat/drikke, men de får følge våre rytmer mht måltider.

Jeg burde kanskje ha sagt at det dreier seg om andreklassinger.

Gjest prust

Jeg burde kanskje ha sagt at det dreier seg om andreklassinger.

Det forandrer ikke det jeg skrev. Her i huset har vi førsteklassing, fjerdeklassing og sjetteklassing.

Hvis førsteklassingen har med hjem venninna som bor et stykke fra oss (lenger enn gåavstand), spiser hun selvsagt middag med oss hvis hun skal være noen timer.

Hvis det er venninna i samme gate som er her, sender jeg henne hjem til middag, evt at hun venter på rommet.

Det hender ungene ringer hjem og spør om de kan spise middag hos andre. Som regel er det greit, noen få ganger passer det ikke. Middag er hovedmåltidet vårt, og jeg liker å vite hvem som skal spise hvor, på forhånde.

Jeg synes forresten det var litt rart hvis sønnen din ikke turte å spørre etter et glass vann? Er han veldig beskjeden?

Man trenger vel ikke være så veldig beskjeden for ikke å ha bedt om et glass vann, vel? Det holder vel at man er opptatt av leken og "glemmer seg".

Ettersom det hyppig skjedde med husets eget barn, var det naturlig for meg å spørre både han og lekekameratene om de var tørste.

Hvis barna er såpass små som nick jr og vennene er det vel uansett naturlig å følge litt med på barna i løpet av noen timers besøk?

Det forandrer ikke det jeg skrev. Her i huset har vi førsteklassing, fjerdeklassing og sjetteklassing.

Hvis førsteklassingen har med hjem venninna som bor et stykke fra oss (lenger enn gåavstand), spiser hun selvsagt middag med oss hvis hun skal være noen timer.

Hvis det er venninna i samme gate som er her, sender jeg henne hjem til middag, evt at hun venter på rommet.

Det hender ungene ringer hjem og spør om de kan spise middag hos andre. Som regel er det greit, noen få ganger passer det ikke. Middag er hovedmåltidet vårt, og jeg liker å vite hvem som skal spise hvor, på forhånde.

Det er jo visse begrensninger 8antall), men dersom de er her når vi spiser middag, så spiser de også middag. Å sende dem på rommet mens vi spiser er fullstendig utenkelig, med mindre de akkurat har spist.

Annonse

Man trenger vel ikke være så veldig beskjeden for ikke å ha bedt om et glass vann, vel? Det holder vel at man er opptatt av leken og "glemmer seg".

Ettersom det hyppig skjedde med husets eget barn, var det naturlig for meg å spørre både han og lekekameratene om de var tørste.

Hvis barna er såpass små som nick jr og vennene er det vel uansett naturlig å følge litt med på barna i løpet av noen timers besøk?

Akkurat.

Gjest Nickløsheletiden

Jeg spør aldri om de er tørste. Jeg regner med at de sier fra selv eller at de sier fra til datra mi.

Jeg har ikke skjønt at det går an å glemme at man er tørst.

Nei, det skal de ikke. Men jeg sluttet å fore andres unger fordi mesteparten av dem var muslimer og det var umulig å vite om de bare spiste halal, om de spiste skalldyr og det tok litt tid før jeg visste at det var svinegelatin i pizza grandiosa. Så jeg sluttet da jeg fikk masse kjeft fordi ungene ikke visste hva de kunne spise sjøl heller. Muslimske gutter trenger ikke å vite hva som er haram for det skal kvinnene holde rede på. Så det ble mye å ta hensyn til. Og ikke spiser de brødskiver heller.

Så det ble for innviklet. Men norske unger har fått mat hele tida.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...