Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nix. Jeg forer ikke. Det er ca max 4-800 meter å gå hjem. Vi har matregninger for X antall tusen i mnd. Jeg sper ikke på den med å fore på andres unger. Jeg har nok jobb med det, inklusive oppvask og kan ikke lage for mye mat "i tilfelle". Det kastes nok i søpla som det er.

Dessuten, det er et par av typen som kommer når sola står opp og ikke går hjem før jeg jager dem. Hadde jeg fora dem i tillegg..

*kjip*

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• nick

8

• jubalong70

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Det kommer litt an på.

Da ungene var mindre, passet vi alltid på å spørre dem om de var sultne og tørste og å fore dem hvis de var lenge hos oss. Hvis de var hos oss i middagstider var det alltid avtalt med foreldre og da fikk de middag hos oss.

Nå som de er 11 og 13, tar de seg selv mat når de er sultne etter skole eller hvis de er lenge hos oss i helgene. De fleste hverdagsbesøk er spontantbesøk etter skolen og barna skal som regel hjem og spise middag og videre på en aktivitet, så da tilbyr vi dem sjelden middag selv om vi spiser mens de er hos oss.

Det kommer så an på situasjonen.

Barn som er med rett fra skolen får selvfølgelig mat samtidig med oss, disse bor stort sett såpass langt unna at de blir hentet av foreldrene på avtalt tidspunkt.

Barn i gata får som regel ikke middag, fordi vi spiser omtrent på samme tid og de da kan gå hjem.

På helgene steker vi ofte vaffel eller har bål og steker pinnebrød/pølser, det er også noe gjester er med på uansett hvor de bor.

Nå har jeg "matbarn" selv, så det å ha gjester som verken får vått eller tørt tror jeg ikke har skjedd. Kan heller ikke huske at mine har kommet hjem fra noen uten å ha blitt servert ett eller annet, i alle fall ikke om de har vært lengre unna enn i nabohuset.

Jeg gir dem alltid noe mat hvis de ber om det, og gjester får middag selv om vi ikke har avtalt det på forhånd med foreldrene. Jeg synes bare ikke de kan sitte der og kjenne den gode matlukta uten å få noe. De fleste av sønnens kamerater er ganske husvarme, så de kommer og sier fra hvis de er sultne.

Har aldri opplevd at ungen min kommer skrubbsulten hjem når han har vært lenge hos en kompis. Folk er ganske greie sånn.

Noe helt annet: Hva gjør man når man har prestert å gi vanlig pølse til et muslimsk barn? Bør man egentlig informere foreldrene, eller later man som ingenting, som jeg gjorde? Må de be en ekstra bønn for å rense ut dritten, eller noe?

Jeg gir dem alltid noe mat hvis de ber om det, og gjester får middag selv om vi ikke har avtalt det på forhånd med foreldrene. Jeg synes bare ikke de kan sitte der og kjenne den gode matlukta uten å få noe. De fleste av sønnens kamerater er ganske husvarme, så de kommer og sier fra hvis de er sultne.

Har aldri opplevd at ungen min kommer skrubbsulten hjem når han har vært lenge hos en kompis. Folk er ganske greie sånn.

Noe helt annet: Hva gjør man når man har prestert å gi vanlig pølse til et muslimsk barn? Bør man egentlig informere foreldrene, eller later man som ingenting, som jeg gjorde? Må de be en ekstra bønn for å rense ut dritten, eller noe?

Oooh.. Man kniper igjen og håper at tilgivelsen sitter løsere i de himmelske sfærer enn tillatelsen hjemme hos ungen!

Det ER noe i at det man ikke vet har man ikke vondt av.

Annonse

''Jeg synes bare ikke de kan sitte der og kjenne den gode matlukta uten å få noe.''

Slik har jeg tenkt også, ihvertfall før da det var gjerne bare var et par venner det var snakk om. Nå er det ofte en hel gjeng heri helgene - da får ofte bare junior middag sammen med oss, mens røkla får annen mat.

Men det hender seg fortsatt at jeg heller lager en spesiell mat til guttegjengen - inklusive junior - og serverer. Føler meg nesten som Espen Eckbo i den sketsjen med far som steker pizza og vil ha gutta med på "kyrå" (curonne) he he--- Bortsett fra at jeg ikke "æljer" meg innpå, da.

''Har aldri opplevd at ungen min kommer skrubbsulten hjem når han har vært lenge hos en kompis. ''

Dette har vært sjelden, men det er spesielt én familie der han aldri har fått noe som helst. Sønnen deres kunne ha vært her flere helger på rad - hele dagen - og ble aldri hjemkalt for mat. Han fikk både ett og to måltider mens han var her, mens vår sønn ikek fikk en j**** d*** da han var hos dem.

Lurer på om de generelt sett bare er sløve, eller om de holder strikt på regelen om at kun husets egne barn får middag med mindre det er forhpndsavtalet, uten å se hen til at vi har holdt deres unge i kosten mange ganger?

Jeg har hatt barn i maaaange år, og det har aldri falt meg inn at vennene som er på besøk ikke skal få mat og drikke.

Men jeg er nøye på å spørre om allergier, diabetes o.l. etter at jeg holdt på å drepe et barn med ekstrem fiskeallergi... Barnet ba om leverpostei på brødskiva, og ikke ante jeg at det var ansjos i de gule boksene til Stabburets leverpostei. Måtte ringe ambulanse og foreldrene var en smule oppgitte for å si det mildt, men det gikk bra med barnet, heldigvis.

Nå skreiv jeg meg bort, poenget var: JA til å fore andres barn, men sjekk eventuelle allergier!

Oooh.. Man kniper igjen og håper at tilgivelsen sitter løsere i de himmelske sfærer enn tillatelsen hjemme hos ungen!

Det ER noe i at det man ikke vet har man ikke vondt av.

Det var det jeg også bestemt meg for å mene. Det er ikke så lett nå for tida. Man må huske å sjekke trosretning og diverse før man forer;)

''Jeg synes bare ikke de kan sitte der og kjenne den gode matlukta uten å få noe.''

Slik har jeg tenkt også, ihvertfall før da det var gjerne bare var et par venner det var snakk om. Nå er det ofte en hel gjeng heri helgene - da får ofte bare junior middag sammen med oss, mens røkla får annen mat.

Men det hender seg fortsatt at jeg heller lager en spesiell mat til guttegjengen - inklusive junior - og serverer. Føler meg nesten som Espen Eckbo i den sketsjen med far som steker pizza og vil ha gutta med på "kyrå" (curonne) he he--- Bortsett fra at jeg ikke "æljer" meg innpå, da.

''Har aldri opplevd at ungen min kommer skrubbsulten hjem når han har vært lenge hos en kompis. ''

Dette har vært sjelden, men det er spesielt én familie der han aldri har fått noe som helst. Sønnen deres kunne ha vært her flere helger på rad - hele dagen - og ble aldri hjemkalt for mat. Han fikk både ett og to måltider mens han var her, mens vår sønn ikek fikk en j**** d*** da han var hos dem.

Lurer på om de generelt sett bare er sløve, eller om de holder strikt på regelen om at kun husets egne barn får middag med mindre det er forhpndsavtalet, uten å se hen til at vi har holdt deres unge i kosten mange ganger?

Jeg skjønner problemet for dere som har større barn. Min kar er bare sju, og kamratene hans spiser som storvokste spurver. Da går det an. Det blir vel litt verre når de vokser seg til og spiser som voksne menn. Man kan jo ikke hele tiden kjøpe inn mat til en bataljon, sånn i tilfelle det er noen på besøk.

Rart at folk er så firkanta når de ser hvor god forpleining ungen deres får hos andre. Kanskje de har dårlig råd?

Jeg har stadig andre unger i kosten, og synes det er hyggelig. Har vi besøk her til middag, og det er ok for foreldene, så spiser de middag her.

Kommer besøket overraskende, og jeg ikke har nok middag til gjester sier jeg i fra. Om gjesten ønsker å være her likevel, tilbyr jeg brødskiver/knekkebrød el.l.

Har vi gjester over flere timer får de selvsagt mat!

Men, jeg har også, som deg, opplevd å få hjem et av mine barn som hadde vært med en klassevenninne hjem etter skolen. De hadde da altså gått hjem til henne kl. 14, ringt meg for å spørre om det var greit. Snakket med moren til venninnen (som er hjemmeværende) om det var greit. Og så, når jeg henter datteren min kl. 19.30 har hun enda ikke fått hverken vått eller tørt!!!!

Jeg visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte. Snakket med datteren min om at hun i slike tilfeller enten må spørre om å få noe mat, eller si at hun må hjem.

Jeg klarer ikke å forstå meg på denne moren heller, men vi er tydeligvis forskjellige...

Gjest prust

Jeg har stadig andre unger i kosten, og synes det er hyggelig. Har vi besøk her til middag, og det er ok for foreldene, så spiser de middag her.

Kommer besøket overraskende, og jeg ikke har nok middag til gjester sier jeg i fra. Om gjesten ønsker å være her likevel, tilbyr jeg brødskiver/knekkebrød el.l.

Men, jeg har også, som deg, opplevd å få hjem et av mine barn som hadde vært med en klassevenninne hjem etter skolen. De hadde da altså gått hjem til henne kl. 14, ringt meg for å spørre om det var greit. Snakket med moren til venninnen (som er hjemmeværende) om det var greit. Og så, når jeg henter datteren min kl. 19.30 har hun enda ikke fått hverken vått eller tørt!!!!

Jeg visste ikke helt om jeg skulle le eller gråte. Snakket med datteren min om at hun i slike tilfeller enten må spørre om å få noe mat, eller si at hun må hjem.

Jeg klarer ikke å forstå meg på denne moren heller, men vi er tydeligvis forskjellige...

''De hadde da altså gått hjem til henne kl. 14, ringt meg for å spørre om det var greit. Snakket med moren til venninnen (som er hjemmeværende) om det var greit. Og så, når jeg henter datteren min kl. 19.30 har hun enda ikke fått hverken vått eller tørt!!!!''

Det der er jo helt merkelig! Dersom våre unger har venner på besøk såpass lenge i dette tidsrommet, er det klart de får mat.

Og jeg har aldri opplevd at mine barn aldri har fått noe mat når de har vært hos noen så lenge.

Men som sagt, som regel sender vi dem hjem til middag, de som bor i kort avstand (maks 700 meter) fra oss.

Gjest Elextra

Alle ungene har hatt med venner hjem etter skolen og de har funnet seg mat selv, mens vi er på jobb.Noen av vennene til eldstejenta følte seg så husvarme at de gikk på kjøkkenet og smørte seg brødskiver.

Minstejenta lager mat til venninnene sine etter skoletid mens vi er på jobb.

Når det gjelder middag, så varierer det litt. Hvis de har mange venner på besøk, blir det litt vanskelig, da jeg gjerne ikke har laget nok mat til alle. Er det bare ei venninne på besøk får hun alltid tilbud om middag. Noen ganger takker de nei og andre ganger ja.

''Er det bare ei venninne på besøk får hun alltid tilbud om middag. Noen ganger takker de nei og andre ganger ja.

''

Slik er det her også. Det som irriterer meg er når vennene skal høre HVA vi har til middag før de bestemmer seg om de skal bli eller gå hjem for å spise. I og for seg menneskelig, men irriterende like fullt. Har forsøkt å instruere mine at de ikke får spørre slik.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har hatt barn i maaaange år, og det har aldri falt meg inn at vennene som er på besøk ikke skal få mat og drikke.

Men jeg er nøye på å spørre om allergier, diabetes o.l. etter at jeg holdt på å drepe et barn med ekstrem fiskeallergi... Barnet ba om leverpostei på brødskiva, og ikke ante jeg at det var ansjos i de gule boksene til Stabburets leverpostei. Måtte ringe ambulanse og foreldrene var en smule oppgitte for å si det mildt, men det gikk bra med barnet, heldigvis.

Nå skreiv jeg meg bort, poenget var: JA til å fore andres barn, men sjekk eventuelle allergier!

''Barnet ba om leverpostei på brødskiva, og ikke ante jeg at det var ansjos i de gule boksene til Stabburets leverpostei. Måtte ringe ambulanse og foreldrene var en smule oppgitte for å si det mildt''

Hvor gammelt var barnet? Om det var eldre enn ca. fire år ville jeg forventet at barnet var klar over egen allergi og gjorde oppmerksom på den. Om barnet ikke kan redegjøre for allergien sin, synes jeg foreldrene bør si fra til de barnet er på besøk hos.

''De hadde da altså gått hjem til henne kl. 14, ringt meg for å spørre om det var greit. Snakket med moren til venninnen (som er hjemmeværende) om det var greit. Og så, når jeg henter datteren min kl. 19.30 har hun enda ikke fått hverken vått eller tørt!!!!''

Det der er jo helt merkelig! Dersom våre unger har venner på besøk såpass lenge i dette tidsrommet, er det klart de får mat.

Og jeg har aldri opplevd at mine barn aldri har fått noe mat når de har vært hos noen så lenge.

Men som sagt, som regel sender vi dem hjem til middag, de som bor i kort avstand (maks 700 meter) fra oss.

Jeg synes også det er merkelig. Vi bor slik til at vi har maaaaange jevngamle barn i nærheten, og ungene går litt ut og inn hos hverandre. Ofte spiser ungene både middag og kvelds hos andre, eller vi har andre her. Helt i orden.

Denne jenta bor ca 500 m fra oss. Moren er definitivt noget spesiell og har en belastet historie (som hun er veldig åpen om). Likevel synes jeg det er rart at hun ikke gir gjester mat, når hun har sagt det er greit at egen datter har gjester.

Jeg har ikke noen problemer med at mine barn blir sendt hjem når andre skal spise. Helt i orden. Jeg har heller ikke noe problem med at andre ikke har mat nok til mine barn, og at mine barn da velger å ikke spise. Men, jeg har problemer med at noen godtar å ha gjester i flere timer uten å gi dem mat i det hele tatt. Ungene hadde ikke spist siden maten på skolen kl. 10.30. Det er lenge å gå i 7 timer uten mat når man er 9 år...

9 timer mener jeg...

''Er det bare ei venninne på besøk får hun alltid tilbud om middag. Noen ganger takker de nei og andre ganger ja.

''

Slik er det her også. Det som irriterer meg er når vennene skal høre HVA vi har til middag før de bestemmer seg om de skal bli eller gå hjem for å spise. I og for seg menneskelig, men irriterende like fullt. Har forsøkt å instruere mine at de ikke får spørre slik.

''Det som irriterer meg er når vennene skal høre HVA vi har til middag før de bestemmer seg om de skal bli eller gå hjem for å spise. I og for seg menneskelig, men irriterende like fullt. Har forsøkt å instruere mine at de ikke får spørre slik.''

ENIG!

Vi har ei nabojente som er ram på dette, også fordi hun etterhvert stort sett kommer når det er noe godt å få. Enten dessert eller kakerester etter bursdager eller noe sånt. Det liker jeg ikke.

Du holder kjeft. Muslimer begår ikke synd dersom de spiser ikkehalal mat når de ikke er klar over det. Dersom det står om livet, kan de også spise ikkehalal mat.

Gjest Elextra

''Snakket med moren til venninnen (som er hjemmeværende) om det var greit. Og så, når jeg henter datteren min kl. 19.30 har hun enda ikke fått hverken vått eller tørt!!!!

''

Har opplevd lignende, men da har det ved nærmere undersøkelser vist seg at sønnen min har fått tilbud om mat, men takket nei (muligens dels av beskjedenhet, men likevel).

Bare for å nyansere litt, det finnes "naturlige" forklaringer også på dette, sier dermed ikke at det nødvendigvis var slik i ditt tilfelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...