Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''Men jeg sluttet å fore andres unger fordi mesteparten av dem var muslimer og det var umulig å vite om de bare spiste halal, om de spiste skalldyr og det tok litt tid før jeg visste at det var svinegelatin i pizza grandiosa. Så jeg sluttet da jeg fikk masse kjeft fordi ungene ikke visste hva de kunne spise sjøl heller. Muslimske gutter trenger ikke å vite hva som er haram for det skal kvinnene holde rede på. Så det ble mye å ta hensyn til. Og ikke spiser de brødskiver heller.

''

Det høres komplisert ut, ja. Der vi bor er det ikke så mange muslimer, men barna har et par muslimske venner. Disse er hos oss i mellom, og har fra de var helt små gitt grei beskjed om hva de kan spise og ikke. Serverer vi noe de er i tvil om, har vi sammen funnet ut av om det er noe de kan spise. Og kan de ikke, har de vært fornøyd med f.eks. bare pasta med ketsjup eller poteter og grønnsaker :).

De kan blandt annet ikke spise mat med margarin i pga svinegelatin. Det blir helt håpløst.

Men vennene til de store ungene fikk alltid mat, og da de ble større gikk vennene i kjøleskapet og spiste når de var sultne. Jeg gjemte unna det som jeg skulle ha sjøl.

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• nick

8

• jubalong70

5

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

''Barnet ba om leverpostei på brødskiva, og ikke ante jeg at det var ansjos i de gule boksene til Stabburets leverpostei. Måtte ringe ambulanse og foreldrene var en smule oppgitte for å si det mildt''

Hvor gammelt var barnet? Om det var eldre enn ca. fire år ville jeg forventet at barnet var klar over egen allergi og gjorde oppmerksom på den. Om barnet ikke kan redegjøre for allergien sin, synes jeg foreldrene bør si fra til de barnet er på besøk hos.

''Hvor gammelt var barnet? Om det var eldre enn ca. fire år ville jeg forventet at barnet var klar over egen allergi og gjorde oppmerksom på den.''

Barnet var 4-5 år, og jeg visste om allergien og alvorlighetsgraden (tunga hovna opp så barnet kunne kveles). Så feilen var hovedsaklig min som ikke sjekka om leverposteien inneholdt fisk - men det falt meg ikke inn..

''Om barnet ikke kan redegjøre for allergien sin, synes jeg foreldrene bør si fra til de barnet er på besøk hos.''

Heilt enig! Det er så mange matintoleranser i dag, og noen har diabetes, noen er vegetarianere, noen muslimer spiser kun halal, noen tillater ikke barn å spise f.eks sukkerholdig mat eller "E-mat", puh :-)

Min erfaring er at de fleste barn er veldig godt informert om egne begrensninger i matveien, og at majoriteten av foreldre er flinke til å si fra. Men etter nevnte episode spør jeg alltid før nye barn skal spise her.

Gjest Tatjana

Ja, jeg forer. Men det er en litt spesiell situasjon, for jeg bor på Bygda og det betyr at barn må kjøres og hentes (evt kommer de med skolebussen sammen med mine egne barn), og dermed er det avtalt et tidspunkt for henting. Og da pleier jeg å si sånn henslengt at ja, vi spiser middag kl 16.30 så da må de hente litt tidligere eller senere. Og dermed vet foreldrene det, og kan evt si fra hvis de ikke ønsker at ungene skal spise middag her.

Når det er sagt, jeg har også opplevd at et av mine barn kom hjem fra vennebesøk helt utsultet, og etterhvert lærte jeg meg å ha noe på lur når jeg hentet hos den familien. Det var en bestemt familie som aldri ga mitt barn noe mat. Og det er kjipt, spesielt når besøket varer i flere timer. For ikke å snakke om overnattingsbesøk uten å få mat.

Ja, jeg forer. Men det er en litt spesiell situasjon, for jeg bor på Bygda og det betyr at barn må kjøres og hentes (evt kommer de med skolebussen sammen med mine egne barn), og dermed er det avtalt et tidspunkt for henting. Og da pleier jeg å si sånn henslengt at ja, vi spiser middag kl 16.30 så da må de hente litt tidligere eller senere. Og dermed vet foreldrene det, og kan evt si fra hvis de ikke ønsker at ungene skal spise middag her.

Når det er sagt, jeg har også opplevd at et av mine barn kom hjem fra vennebesøk helt utsultet, og etterhvert lærte jeg meg å ha noe på lur når jeg hentet hos den familien. Det var en bestemt familie som aldri ga mitt barn noe mat. Og det er kjipt, spesielt når besøket varer i flere timer. For ikke å snakke om overnattingsbesøk uten å få mat.

''Og det er kjipt, spesielt når besøket varer i flere timer. For ikke å snakke om overnattingsbesøk uten å få mat.''

Du tuller???? Ikke gi mat til barn som er på overnattingsbesøk??? Slike folk ville jeg blitt særs skeptisk til.

Gjest Shira :o)

''For ikke å snakke om overnattingsbesøk uten å få mat.''

*store øyne*

Jøss. Hvor lenge finner ungene i seg det da, de må vel til slutt ikke ville overnatte der når de ikke får mat.

Annonse

candyqueen_83

'' For ikke å snakke om overnattingsbesøk uten å få mat.''

Hva? Går det virkelig an?

hidi, the scorpion

''Hva? Går det virkelig an?''

Høres sykt ut! Som den matglade og nysgjerrige personen jeg er, så spurte jeg alltid ungene etter overnatting, om hva de fikk å spise...;) Hadde de svart "ingenting", så vet jeg hvor de _ikke_ hadde overnattet igjen!

Selvfølgelig forer man andres barn som er på besøk, noe annet ville for meg være utenkelig! Og hadde barna overnattingsgjester, så vanket det gjerne litt ekstra;)

Da guttene ble eldre, hadde de ofte lan her, og da tok gjerne de andre lanerne med seg pizza og drikke, og det var helt OK for meg;) Å mette syv-åtte tenåringer, ville være å strekke mitt budsjett litt langt! De kom fredags ettermiddag og dro hjem søndags ettermiddag/kveld....

Gjest Tatjana

Ja, det var bare en gang da, men det var den samme familien. Mitt eldste barn skulle overnatte hos venn X fra etter skola på fredag til utpå ettermiddagen lørdagen. Da jeg hentet mitt barn fortalte h*n at X og mitt barn hadde laget pizza fredag ettermiddag. To pizzaer faktisk. Men bikkja (!) hoppet opp på bordet og slafset i seg deler av den ene, og far i huset hadde besøk og de to spiste den andre. Mitt barn hadde ikke lyst på restene etter bikkja, som X hadde spist....

Lørdag var det ingen frokost og ikke lunsj heller. Så da jeg hentet ved firetiden var barnet utsultet. Jeg var jo delvis forberedt da, men ikke på at det var så ille, så jeg hadde noen bananer og boller i bilen og det gikk ned på høykant gitt. Mitt barn hadde da ikke sist siden skolematen dagen før... Ved senere overnattingsbesøk sendte jeg med mat.

Jeg serverer ikke middag til andre vanligvis. Unntaket er selvfølgelig om et barn "er med hjem" til oss. Men siden vi bor i et byggefelt er det mange som kommer og går. Og de aller fleste har tider de skal hjem til middag hos seg selv. Det er sjelden jeg har dårlig samvittighet ved å be besøkende leke på stua eller rommet mens "våre" skal spise middag.

Brødmat og frukt serveres til de som er her. Men det er mest i helgene det er gjester til stede ved brødmåltider.

Dark-Angel 82

Nja, kommer helt ann på. Her har vi en gjest som kommer tidig morgen, og om h*n får lov, går h*n ikke før sene kvelden.

Jeg pleier sende h*n hjem, for jeg er ikke interessert i å ha gjester hver eneste dag til mat/middag.

Jeg pleier selv rope mine inn til måltidene, baserer meg ikke på at naboene mater dem, det syns jeg er en uting.

Innviterer vi venner hjem fra skolen el. er det en selvfølge at de får middag og mat her. Det forventer jeg også om mine blir innvitert hjem til noen for mange timer.

Jeg skjønner problemet for dere som har større barn. Min kar er bare sju, og kamratene hans spiser som storvokste spurver. Da går det an. Det blir vel litt verre når de vokser seg til og spiser som voksne menn. Man kan jo ikke hele tiden kjøpe inn mat til en bataljon, sånn i tilfelle det er noen på besøk.

Rart at folk er så firkanta når de ser hvor god forpleining ungen deres får hos andre. Kanskje de har dårlig råd?

''Kanskje de har dårlig råd?''

Absolutt ikke :-)

Annonse

''Er det bare ei venninne på besøk får hun alltid tilbud om middag. Noen ganger takker de nei og andre ganger ja.

''

Slik er det her også. Det som irriterer meg er når vennene skal høre HVA vi har til middag før de bestemmer seg om de skal bli eller gå hjem for å spise. I og for seg menneskelig, men irriterende like fullt. Har forsøkt å instruere mine at de ikke får spørre slik.

''Det som irriterer meg er når vennene skal høre HVA vi har til middag før de bestemmer seg om de skal bli eller gå hjem for å spise. ''

Enig!

Ja, det var bare en gang da, men det var den samme familien. Mitt eldste barn skulle overnatte hos venn X fra etter skola på fredag til utpå ettermiddagen lørdagen. Da jeg hentet mitt barn fortalte h*n at X og mitt barn hadde laget pizza fredag ettermiddag. To pizzaer faktisk. Men bikkja (!) hoppet opp på bordet og slafset i seg deler av den ene, og far i huset hadde besøk og de to spiste den andre. Mitt barn hadde ikke lyst på restene etter bikkja, som X hadde spist....

Lørdag var det ingen frokost og ikke lunsj heller. Så da jeg hentet ved firetiden var barnet utsultet. Jeg var jo delvis forberedt da, men ikke på at det var så ille, så jeg hadde noen bananer og boller i bilen og det gikk ned på høykant gitt. Mitt barn hadde da ikke sist siden skolematen dagen før... Ved senere overnattingsbesøk sendte jeg med mat.

*sjokkert*

''Ved senere overnattingsbesøk sendte jeg med mat.'' Nesten litt overrasket over at det i det hele tatt ble et overnattingsbeslk til ;-)

Nei, det skal de ikke. Men jeg sluttet å fore andres unger fordi mesteparten av dem var muslimer og det var umulig å vite om de bare spiste halal, om de spiste skalldyr og det tok litt tid før jeg visste at det var svinegelatin i pizza grandiosa. Så jeg sluttet da jeg fikk masse kjeft fordi ungene ikke visste hva de kunne spise sjøl heller. Muslimske gutter trenger ikke å vite hva som er haram for det skal kvinnene holde rede på. Så det ble mye å ta hensyn til. Og ikke spiser de brødskiver heller.

Så det ble for innviklet. Men norske unger har fått mat hele tida.

''Muslimske gutter trenger ikke å vite hva som er haram for det skal kvinnene holde rede på. ''

Dette har jeg faktisk ikke tenkt på!

De kan blandt annet ikke spise mat med margarin i pga svinegelatin. Det blir helt håpløst.

Men vennene til de store ungene fikk alltid mat, og da de ble større gikk vennene i kjøleskapet og spiste når de var sultne. Jeg gjemte unna det som jeg skulle ha sjøl.

Oi, dette med svinegelatin i mye mat har jeg ihvertfall ikke tenkt på!

Nå er det kun én muslimsk gutt som en sjelden gang vanker her, da, men det kan jammen meg hende at han har fått noe han ikke skulle, for jeg har overhodet ikke vurdert om maten har svinegelatin i seg.

Faktisk var det her på dol jeg lærte at gelatin er typisk laget av svinekjøtt - hadde aldri falt meg inn! Kunne glatt ha servert gele eller "gummi-godterier" i barnebursdag...

Oi, dette med svinegelatin i mye mat har jeg ihvertfall ikke tenkt på!

Nå er det kun én muslimsk gutt som en sjelden gang vanker her, da, men det kan jammen meg hende at han har fått noe han ikke skulle, for jeg har overhodet ikke vurdert om maten har svinegelatin i seg.

Faktisk var det her på dol jeg lærte at gelatin er typisk laget av svinekjøtt - hadde aldri falt meg inn! Kunne glatt ha servert gele eller "gummi-godterier" i barnebursdag...

Det er jo derfor jeg har gitt opp. Det er for vanskellig å følge med og det er en hel vitenskap. Hadde det vært så enkelt at vi ikke serverte svinekjøtt, reker og skalldyr bare så hadde det vært greit. Men nå skal det ikke være svinegelatin og helst halalslaktet. Dette har kommet de senere årene, jeg kan ikke huske at det var noe problem når de store ungene var små.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...