Gå til innhold

Pasient skade og erstatning

Anbefalte innlegg

Er det noe som har erfaring med å klage på feilbehandling?

Jeg lurer på hvordan legene mine vil reagere hvis jeg klager, det vet jo ingen. Men jeg er ikke ute etter å "ta" de, men si i fra at den behandlingen jeg fikk var gal og fikk alvorlig konsekvenser.

Jeg har i dag fastlege og spesialist som var med på å stoppe feilbehandlingen, men de sier de ikke kan klage på forhje spesialist, selv om de så flere ting gikk galt.

Jeg er 33år, og etter høyskoleutdannelse gikke det under et halvt år så ble jeg ufør på grunn av feilbehandlingen.

spesialisten bekrefter meg på at jeg neppe hadde blitt ufør på tross av sykdom om ikke feilbehandlingen hadde forekommet.

Lurer veldig ofte på om jeg skal klage, men er redd helsevesenet, overkjører eller nekter å ha mer med meg å gjøre. Ja, jeg er sint for at jeg er varig ufør og at jeg fikk over en tid filbehandling som har ført til helseproblemer, men det er på systemet, ikke legen selv.

Jeg fortalte gjentatte ganger at jeg ikke hadde den sykdommen, men ble ikke trodd. Først da jeg krevde ny utredning og vurdering av annen spesialist (som jeg går til nå) Fikk jeg riktig hjelp men til feil tid...

Skal jeg klage?? Eller er det for tøft å gå i gjennom?

P,s jeg er ikke ute etter penger, men fortelle at systemet må forbedres! Så kanskje andre slipper å gjennomgå det jeg måtte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/362879-pasient-skade-og-erstatning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri klaget, men det er fordi fast legen min sitter hos pasientombudet og da blir det vanskelig å klage på ham... Jeg innbiller meg at det er mye kameraderi ute å går.

Men du får i hvert fall ikke noen erstatning hvis du ikke søker, det gjelder det meste.

Jeg har aldri klaget, men det er fordi fast legen min sitter hos pasientombudet og da blir det vanskelig å klage på ham... Jeg innbiller meg at det er mye kameraderi ute å går.

Men du får i hvert fall ikke noen erstatning hvis du ikke søker, det gjelder det meste.

Ja, det forstår jeg at er vanskelig å klage på fastlegen din. Det er svært uheldig mener jeg! ubeskrivelig uheldig for deg, men også for legen som ikke da får tilbakemelding som kan forbedre hann.

Men det skal være deg i fokus, for best behandling er det veldig viktig med en dyktig fastlege. Det er jo fastlegen som henviser videre til spesialisthelsetjenesten. Jeg vil tro du ville fått en annen saksbehandler en hann, men jeg vet jo ikke hvordan de jobber og tenker.

Ja, jeg tror absolutt at de beskytter hverandre, Da jeg spurte min spesialist om de har snakket sammen om min tidligere behandling, fikk jeg det bekreftet. I en bisetning ble jeg fortalt at leger overhode ikke ønsker å bli overprøvd av andre leger.

Jeg er svært kritisk hvis de ikke kan snakke saklig sammen, og finne ut hva som er den beste behandlingen. Kvalitetssikring er jo så viktig ellers i samfunnet, så hvorfor skal ikke det gjelde for pasient sikkerhet om rett behandling til riktig tid?

På høyskolen lærte jeg at det er ufattelig mye litteratur og tolkninger i hva som er brukermedvirkning. Man ser ofte at brukermedvirkning er et tema og godt ord i helsevesenet. Men ulike institusjoner og faggrupper kan tolke brukermedvirkning forskjellig. Jeg tolker det som at det er vittig å høre på pasienten, enten det gjelder somatisk eller psykisk sykdom. viktig at man skal finne ut av hva som er den rette behandlingen, så hvorfor er de da ikke litt kritisk mot seg selv. Noen er kanskje det, og ser flere sider av pasientens behov sammen med en annen spesialist?

Men leger må ha pasienten i fokus, ikke gå rundt å vær redd for kritikk!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...