Gå til innhold

15 år og klengete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er stemor til to gutter på 15 og 17. Og mor til en gutt på 12 og jente på 17 (jenta bor hos far) Han på 15 er veldig klengete på far og klager at han ikke får alenetid med far. Mor og far skilte lag i 2006, da mor va utro. Far jobber offshore og er borte 14 dager og hjemme 3 og 4 uker. Mor flyttet sammen med en som har alkoholproblemer, og han på 15 har opplevd "stefar" sørpe full. Etter at han på 15 valgte å bo hos meg når far var på jobb flyttet hun og guttene fra "stefar". Men etter at "stefar" var på avrusing i 3 uker flyttet hun tilbake til han etter en stund. Nå Har "stefar" fått noen anfall der han detter om og blir hjelpesløs. Begge guttene har flyttet til meg nå, mens mor får ordna med noen som kan ta over pleieansvaret for "stefar". Hun og guttene skal flytte for seg selv til barndomshjemmet hennes. Far er ute på jobb en uke til. Er det vanlig at 15 åringer tilbringer mye tid hjemme, og krever veldig oppmersomhet. Hos mor får han veldig oppmerksomhet og er lillegutten. Han får oppmersomhet her også, men ikke i den grad. Far og sønn er mye på tur og de finner på mye utendørs. Men han vil at de ska reise bort i helger bare de to. Men far sier at vi er en familie og at alle blir med på en slik tur. Han har tatt guttene med på et par sånne gutteturer. 15 åringen skal gjerne ha med seg far eller mor når han skal noe. Det er kanskje blitt noe bedre, men ennå velger han armkroken til far fremfor venner. Han skal også være med overalt hvor far er, og blir irritert når far ikke er tilgjengelig(f.eks snekrer på garasjen) Han er også veldig hardhent med far. Brekt ribbeinet til far i lek, og gitt han blåmerker etter slåing på brystkassa og bite- og klypemerker. Skal det være sånn, eller er det noen varsellys som blinker. 17 åringen har gått til BUP for depresjon, men er nå frisk. Er dette noe som går over eller burde jeg ta kontakt med helsesøster. 15 åringen ligger i samme seng som mor, og legger seg i senga til far når jeg reiser tidlig på jobb.

Skrevet

1. Ja det er vanlig.

2. Innlegget ditt handler mest om mor og alle hennes eskapader.

Du ønsker å høre at dama er sinnsyk og at hun har ødelagt ungen? Eller vil du ha medhold i å sende ungen vekk for godt..?

Skjønte ikke helt.

Skrevet

Wall of text. Jeg missa det med å ligge i senga til foreldrene. Det er ikke helt slik jeg ser tenåringene rundt meg drive med nei.

Og så lurer jeg på hvorfor DU skal ta kontakt? Du har da ikke noe mandat til å kontakte noen som helst om gutten? Det må foreldrene gjøre. Hva sier far?

Skrevet

Han har tydeligvis et enormt behov for litt alenetid med far og jeg skjønner ikke helt hvorfor far ikke kan imøtekomme dette litt?

Gjest pointless
Skrevet

Gutten har jo opplevd mye vondt slik som at foreldrene skilte lag og at moren fant seg en alkoholiker som ny partner. Faren fant seg også en ny ei og fikk hennes (dine) barn på kjøpet. Er ikke rart at han trenger bekreftelse fra faren på at han fremdeles er "gutten hans" og fortsatt glad i ham. Han sliter nok veldig med utrygghet og usikkerhet. Jeg synes faren oftere kan gi av sin tid kun sammen med ham.

Når det gjelder moren... Huff, synd å måtte si det, men en mor lar da ikke en 15 år gammel sønn ligge i samme seng som henne! Det synes jeg er veldig unormalt. Ei jeg kjenner til sendte sønnen sin på psyk. etter at han som 15-åring krevde å ligge i samme seng som moren...

Skrevet

Slik jeg forstår innlegget, så er dette en gutt som virkelig trenger trygghet etter å ha opplevd mye utrygghet (skilsmisse, alkoholisert stefar, syk stefar, ny-familier på begge sider osv.)

Jeg tror trangen til å ligge i sengen, trangen til å sitte i armkroken, trangen til å være nær bunner i dette.

Jeg ville anbefalt far å bruke litt ekstra tid på 15-åringen, innimellom. Jeg tror nok også jeg ville anbefalt å ta kontakt med BUP for kanskje å hjelpe gutten med å også finne trygghet i seg selv.

Når det gjelder det å ligge i sengen til mor, er det verre for en 15-år gammel gutt å søke trøst der enn for en 15-år gammel jente?

Gjest prust
Skrevet

Jeg synes denne gutten roper høyt etter trygghet og oppmerksomhet fra både mammaen og pappaen. Og det synes jeg de skal gi ham, inkludert noe enetid med pappaen, som han gjerne vil ha.

At han er voldsom med faren, synes jeg dere skal korrigere, det tjenre ikke til noe godt å herje så mye at det blir brekte ribbein. Her må faren si i fra.

At han ligger i senga til mora (og faren om morgenen), synes ikke jeg er noe å hause sånn opp. Han søker trygghet, og ønsker vel på en måte å være liten ift foreldrene, og bli beskyttet av dem. Både jeg og min søster sov en del i senga hos mamma i ungdomstida, uten at det var noen symptomer på noe som var galt. Vi syntes det var koselig og trygt.

Gjest Elextra
Skrevet

Gutten har opplevd mye utrygghet og har kanskje et uvanlig stort behov for trygghet og alenetid med far. Jeg synes ikke det er så rart. Det jeg synes virker litt rart er at far ikke vil gi ham alenetid og kun fokuserer på den nye familien som helhet.

Forøvrig tenker jeg at hva som skjer videre er mors og fars ansvar. Fint at du engasjerer deg, men dette bør vel først og fremst skje gjennom faren, vil jeg tro.

Gjest shiobhan
Skrevet

Hvordan gjør han det på skolen?

Har han venner (jeg forstår at han prioriterer foreldrekontakt)?

Jeg synes dere bør møte ham på at han trenger tid med far.

Mitt barn på 18(!) sover noen ganger med meg for tiden. Jeg har en dødelig sykdom, og h*n har nærmest separasjonsangst. Jeg kan ikke se at det er skadelig.

Skrevet

Hvordan gjør han det på skolen?

Har han venner (jeg forstår at han prioriterer foreldrekontakt)?

Jeg synes dere bør møte ham på at han trenger tid med far.

Mitt barn på 18(!) sover noen ganger med meg for tiden. Jeg har en dødelig sykdom, og h*n har nærmest separasjonsangst. Jeg kan ikke se at det er skadelig.

Jeg kan heller ikke se at det er skadelig om ungdom av og til sover hos foreldre, og noen er i en situasjon hvor de kan trenge litt ekstra "trygghetspåfyll".

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe rart at gutten er preget av det han har opplevd de siste årene. Når det er så mye uro på hjemmefronten, er det vanskelig å klare å fokusere på venner og skole slik andre ungdom gjør.

Høres ut som om far er relativt fornuftig ved at han av og til lar gutten få det som han ønsker (dra på tur alene med far osv.), men at far også fokuserer på at dere skal være sammen alle sammen som en familie. Tror det er viktig å både være aksepterende i forhold til guttens behov for mye kontakt og nærhet, men samtidig "dytte" ham forsiktig i retning av aktiviteter han kan gjøre sammen med jevnaldrende.

Det kan godt hende at gutten trenger ekstra oppfølgning fra bup eller tilsvarende i fremtiden, evt at hele familien (eller deler av den) går i familiebehandling.

Forhåpentligvis vil gutten gradvis bli tryggere og mindre klengete. Han er heldig som har en stemor som er villig til å stille opp!

Jeg har forøvrig en nevø som nektet å flytte ut av foreldresenga før han ble konfirmert. Det har gått bra med ham i etterkant, så ikke alle ungdommer er helt A-4 ;-)

nitty-gritty
Skrevet

Jeg synes dere skal være glade for at gutten søker inn mot dere og ikke ut mot verden nå som livet er vanskelig. Jeg synes faktisk det er et sunnhetstegn.

Skrevet

Jeg synes dere skal være glade for at gutten søker inn mot dere og ikke ut mot verden nå som livet er vanskelig. Jeg synes faktisk det er et sunnhetstegn.

''Jeg synes dere skal være glade for at gutten søker inn mot dere og ikke ut mot verden nå som livet er vanskelig. Jeg synes faktisk det er et sunnhetstegn.

'

Det tror jeg at jeg er enig i , eller det er i allefall vesentlig bedre at han søker trygghet hos far enn at han blir utflytende ungdom som søker mot "tvilsomme" miljøer når familien er i krise.

Skrevet

1. Ja det er vanlig.

Du ønsker å høre at dama er sinnsyk og at hun har ødelagt ungen? Eller vil du ha medhold i å sende ungen vekk for godt..?

Skjønte ikke helt.

Det jeg ønsker er at han får hjelp, men måtte høre med andre om hans oppførsel var normal på hans alder. Måtte også få med meg hva som har skjedd i hans liv, slik at jeg kunne få råd og synspunkter etter forholdene. Jeg er faktisk veldig glad i stesønnene mine. Og har utrolig nok et godt forhold til mor. Er ikke intressert i å sende de bort eller få mor til å virke sinnsyk. I dag fikk han et raseriutbrudd og slo min sønn på 12 og ødela 2 dører og noen bilder. Har snakka med mor, som ønsker at han blir hos meg. Jeg har sagt ja. Jeg behandler alle likt. Her om dagen kom 15- åringen bort til meg og ga meg en stor klem. Hvis noen tok det for å henge ut mor, så var det ikke det, men for å hjelpe spesielt 15-åringen

Gjest Hulderen
Skrevet

Det jeg ønsker er at han får hjelp, men måtte høre med andre om hans oppførsel var normal på hans alder. Måtte også få med meg hva som har skjedd i hans liv, slik at jeg kunne få råd og synspunkter etter forholdene. Jeg er faktisk veldig glad i stesønnene mine. Og har utrolig nok et godt forhold til mor. Er ikke intressert i å sende de bort eller få mor til å virke sinnsyk. I dag fikk han et raseriutbrudd og slo min sønn på 12 og ødela 2 dører og noen bilder. Har snakka med mor, som ønsker at han blir hos meg. Jeg har sagt ja. Jeg behandler alle likt. Her om dagen kom 15- åringen bort til meg og ga meg en stor klem. Hvis noen tok det for å henge ut mor, så var det ikke det, men for å hjelpe spesielt 15-åringen

Jeg syns ikke det virket som om du hengte ut mor.

Skrevet

1. Ja det er vanlig.

Skjønte ikke helt.

''Du ønsker å høre at dama er sinnsyk og at hun har ødelagt ungen? Eller vil du ha medhold i å sende ungen vekk for godt..?

Skjønte ikke helt.

''

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du tolker Sheelamor sitt innlegg så negativt.

Skrevet

1. Ja det er vanlig.

Skjønte ikke helt.

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror Sheelamor er ute etter å henge ut guttens mor - jeg synes innlegget vitner om en stemor som bryr seg om gutten og vil hans beste.

Skrevet

''Du ønsker å høre at dama er sinnsyk og at hun har ødelagt ungen? Eller vil du ha medhold i å sende ungen vekk for godt..?

Skjønte ikke helt.

''

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du tolker Sheelamor sitt innlegg så negativt.

Fordi jeg oppfattet henne som negativ og ute etter støtte i enpå forhånd avgjort sak.

Skrevet

Og jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror Sheelamor er ute etter å henge ut guttens mor - jeg synes innlegget vitner om en stemor som bryr seg om gutten og vil hans beste.

Fordi jeg oppfattet hele innlegget som en lang tirade om mor, derfor. Hun kunne sagt "som resultat av en slitsom skillsmisse og mye uro." Men valgte å detaljbeskrive mor som gifter seg med alkis osv osv.

Det er jo bare å beklage at vi alle leser ting forskjellig.

hidi, the scorpion
Skrevet

Tror du? Slik leste ikke jeg innlegget.

Gutten bør tas var på uansett, han trenger kos og trøst, mens stemor vil ha far for seg selv. Slik leste jeg innlegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...