Gå til innhold

En god chick lit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen anbefale meg en god chick lit nå som jeg har fått leseånden over meg? Gjerne noe lettlest og enkelt med innslag av nifs/skummel/overnaturlig.

Jeg har nettopp lest "Er du der ute" av Marian Keyes, den var kjempefin, men ikke nifs nok!

Videoannonse
Annonse
Gjest SMIRnøff
Skrevet

Hva er chick lit ?

chick lit(erature) sikkert...

Gjest prust
Skrevet

chick lit(erature) sikkert...

Chick betyr jo stilig eller moderne?

Har aldri hørt dette uttrykket i forbindelse med bøker.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Chick betyr også jente!

Skrevet

Det er bøker skrevet av damer for damer, dog ikke kiosklitteratur som Isfolket. Eksempler er Brigdet Jones, Sex og Singelliv, Shopoholic etc. Håper noen andre har hørt om chick lit!

Gjest prust
Skrevet

Chick betyr også jente!

Å ja :-)

Takk, alt hva jeg lærer på DOL!

Gjest prust
Skrevet

Det er bøker skrevet av damer for damer, dog ikke kiosklitteratur som Isfolket. Eksempler er Brigdet Jones, Sex og Singelliv, Shopoholic etc. Håper noen andre har hørt om chick lit!

OK - da skjønner jeg hva du mener.

Har lest litt lite av sånne bøker. Kan nok ikke hjelpe deg!

Skrevet

Chick - for jente, og lit - for litteratur.

Det vil altså si lettleste bøker ment for jenter. Ett eller annet norsk forlag gir ut en serie med chicklit som kalles Drops.

Skrevet

Jeg liker godt Keyes, men også Lisa Jewel og Jane Green. Ingen av dem skriver noe særlig om overnaturlige ting og krim da...

Vet ikke om jeg kjenner til noen innen chick-lit sjangeren som har spenning og overtro etc i seg...

Kanskje bøkene av Sue Monk Kidd? "Bienes hemmelige liv" og "Havfruestolen"?

Gjest mallet
Skrevet

chic (uttalt på fransk, sjiik) betyr stilig/moderne. chick (uttales tsjikk) betyr jente :)

Gjest prust
Skrevet

chic (uttalt på fransk, sjiik) betyr stilig/moderne. chick (uttales tsjikk) betyr jente :)

ja, selvfølgelig!

Jeg driver og repterer fransken min for tiden, så jeg tenkte ordet chic - og ikke det engelske chick.

Drømte faktisk på fransk her en natt!!!!

Skrevet

Jeg liker godt Keyes, men også Lisa Jewel og Jane Green. Ingen av dem skriver noe særlig om overnaturlige ting og krim da...

Vet ikke om jeg kjenner til noen innen chick-lit sjangeren som har spenning og overtro etc i seg...

Kanskje bøkene av Sue Monk Kidd? "Bienes hemmelige liv" og "Havfruestolen"?

takk for tips! *løpe til biblioteket*

Gjest prust
Skrevet

takk for tips! *løpe til biblioteket*

Bienes hemmelige liv er en kjempefin bok! Kommer nok til å lese den om igjen.

Har lest havfruestolen også. Fin den og, men ikke på langt nær så fin som den første.

Hun har skrevet enda en ny bok, men den har jeg ikke lest.

Skrevet

Søsteren min er bibliotekar, men leser gjerne chick lit likevel, uten å føle at hun må gjemme unna bøkene i det gode selskap. Jeg har lest alle shopaholic bøkene og synes de er festlige (filmen var dårlig). Samme forfatter har skrevet en del annet festilig også. Ingen dyp litteratur men glimrende som strandlektyre. Sophie Kinsella heter hun. Ellers Chris Manby (getting personal) og Lisa Jewel er gode navn.

Gjest Kanskje disse?
Skrevet

Laura Zigman er i chick lit-segmentet, men ikke nifs, tror jeg.

"Den lille fremmede" av Sarah Waters, ikke chick lit, men skummel spøkelseshistorie.

Har nettopp "oppdaga" en forfatter som heter Susan Hill som skriver nifse bøker, men tror ikke hun er oversatt til norsk.

Gjest Kanskje disse?
Skrevet

Kom på Elizabeth Noble, og John O'Farrell, som er mann, men som har skrevet den chick lit-aktige "Kan inneholde spor av nøtter", som var ganske morsom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...