Gå til innhold

Schizofreni behandling seponering

Anbefalte innlegg

Gjest Nostalgiker
Skrevet

Hei! Jeg er schizofren og har to korte innleggelser i 2002-03 og ettervern i de påfølgende to år. Jeg har gått til samtaler inntil 2008 og har hatt en ansvarsgruppe inntil 2008. Jeg har også hatt lengre perioder i ordinært arbeid. Siden 2002 har jeg inntatt risperidon 3 mg og gikk i fjor etter eget ønske, som et forsøk, ned til 2 mg, hvilket ikke har ført til noen psykisk forandring. Innleggelse nr 2 i 2003 var på tvang etter autoseponering. Nå har det gått 8 fredelige år og det er bra. Men, jeg begynner å bli bekymret for langtidsbivirkninger og ønsker å avslutte behandlingen. Er det meningen at behandling med antipsykotika skal være livsvarige? Ingen hadde akseptert livslang gips på beinet etter at dette har grodd. Hva skal til for at en lege skal innlede et samarbeid hvor målet er (ikke nødvendigvis for alltid) å seponere?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Særdeles viktig spørsmål.

Etter en lang tid (år) som stabil, kan personer med schizofreni ofte gjennomføre en gradvis reduksjon av medisindosene. Denne reduksjonen kan være betydelig om den gjennomføres sakte og kontrollert.

Dette må dog ikke føre til den handling at en prøver seg uten medisiner. Det er enorm forskjell på en liten dose og ingen dose. Snakket senest med erfarne kolleger om dette for et par dager siden. Alles erfiaring er at en da nesten sikkert får et tilbakefall innen noen måneder. Deretter trenger en klart større doser igjen, en taper funksjonsevne, og det tar i snaitt 2 år før en er tilbake til der en var før seponeringen.

Muligens kan du klare deg med noke en liten reduksjon - snakk med psykiateren din. Helt uten medisiner vil jeg på det sterkeste fraråde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...