Gå til innhold

Egenbehandling

Anbefalte innlegg

Gjest syttentretti
Skrevet

Hvordan kontrollere angst/panikkangst best uten medisiner.

Legen min vil bare at jeg skal prøve ut cipralex men jeg vegrer meg i det lengste.Begynner å bli rimlig fortvila nå, går ut over både søvn og daglilivet det her. Blir veldig takknemlig for innspill.

Gjest xbellax
Skrevet

Vegrer du deg for lenge gir du angsten tid til å sette seg godt fast og kanskje til og med slå dype røtter. Medikamenter er ingen mirakelkur mot angst men det kan hjelpe, du bør og tenke på å skaffe deg terapi i og med at angsten går utover dagliglivet ditt. Du må også på samme tid gjøre mye selv. Tenk over hva du spiser, kutt ned på sukker og koffein (spes noen timer før leggetid), spis og lev sunt (med sunt mener jeg lite hvitt mel, poteter, pasta og masse rent kjøtt/fisk, og gr.saker) , snakk med venner og forsøk være åpen (i den grad du makter), kom deg ut og tren, slit deg ut fysisk og gjerne hver eneste dag når angsten er på sitt verste, press deg -selv om du aller helst vil ta det rolig i sofakroken under et ullpledd. Gjør alt du makter for å få til et godt søvnmønster, søvn er alfa omega når det gjelder psykisk sykdom. Ro ned på kveldene: ta deg en varm dusj/bad, og aller helst med weleda lavendel olje, eller wild rose melk. Lavendel roer ned kroppen og tar bort rastløshet. Slapp av med en bok/ rolig musikk på kveldene slik at du forteller kroppen at du gjør deg klar til å hvile, film er også fint men høyhastighets action teller ikke. Det aller mest forebyggende du kan gjøre er absolutt fysisk aktivitet. I perioder kan angsten rive så mye at man har mer enn nok med å holde seg fast og slappe av innendørs i sofakroken, men så sant du klarer -kom deg ut.

Dersom du strever med panikkangst ville jeg forsøkt å leke litt detektiv, se om det er noe som trigger angsten din; hva tenkte du på da du fikk angst, hva gjorde du i minuttene før anfallet kom, hva tenker du under anfallet, osv osv. Teknikker som kan hjelpe deg til å roe ned pusten er å trekke pusten godt inn i munnen, deretter venter du noen sekunder, så trekker du luften ned i pusterøret, også nå venter du noen sekunder, tilslutt trekker du luften godt og dypt ned i lungene ..og venter noen sekunder før du tar samme tur tilbake, 1 runde med inspirasjon & ekspirasjon skal vare lenge. Det viktige under et anfall er å fjerne fokuset på alt som skjer og tenke pust. Pust skal være det eneste du skal tenke på, tving hodet ditt til å tenke pust( feks skriv det på armen din "pust" slik at du minner deg selv på dette under et anfall. Du har sikkert sett mennesker som mediterer, vel dette er noe ala samme tilstand). Glem hva som skjer rundt deg og i deg, du skal tenke på å puste rett, jo mer "besatt" du blir på å puste rett jo mindre viktig blir redselen, angsten og smertene i deg. Tenk deg at dette er noe du skal ta fullstendig kontroll over.

Best of luck.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...