Gå til innhold

Tvangshandlinger/tvangstanker - Er det håp?

Anbefalte innlegg

Gjest Zyprexus
Skrevet

Hei!

Er nå blitt ganske frisk psykisk, men har fortsatt tvangstanker som opptar en del tid for meg om morgenen. Hva er den beste behandlingen for tvangstanker/handlinger? Er det håp?

Gjest Orenda
Skrevet

Tror det beste er å tvinge seg selv til å ikke utføre handlingene,begynn med en ting så tar du neste. Prøv å fokuser på andre ting,ikke lett men mulig...

Skrevet

Jeg leste for en tid siden at de hadde begynt med et nytt opplegg i forhold til tvangstanker på Modum Bad, kanskje det kan funke på lengre sikt?

Jeg har en teori om at tvangstankene kommer for å skjule angsten. Med tankene/handlingene så holder man den verste angsten unna.

jeg tror også at å si til seg selv at man _ikke_ skal ha tvangstanker fungerer mot sin hensikt. Det blir som å høre at man _ikke_ skal tenke på en blå elefant, en gjør det likevel.

Kanskje du skal prøve omvendt psykologi: Du skal overdrive tvangstankene enda mere, helt til du til slutt ikke orker mere. Der du før tenkte at du skulle slutte, skal du nå bruke alle krefter på å fortsette. Gi meg tilbakemelding om det funker ;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler metakognitiv terapi evt kognitiv terapi med responsprevensjon. Du kan søke på dettte.

Mange må også ha medisiner i tillegg. Vanligvis SSRI i store doser.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Jeg anbefaler metakognitiv terapi evt kognitiv terapi med responsprevensjon. Du kan søke på dettte.

Mange må også ha medisiner i tillegg. Vanligvis SSRI i store doser.

Jeg går på Remeron og Zyprexa. Hjelper noen av disse, eller må jeg gå over til ssri medisiner for å få noe virkning? Har ikke merket noe bedring etter å ha begynt med Remeron i allefall.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg går på Remeron og Zyprexa. Hjelper noen av disse, eller må jeg gå over til ssri medisiner for å få noe virkning? Har ikke merket noe bedring etter å ha begynt med Remeron i allefall.

Remeron er et utmerket AD dvs mot depresjon.

Ved tvang er det SSRI som må brukes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...