Gå til innhold

skattespørsmål,renter og inntekt

Anbefalte innlegg

Gjest skattepenger

Har nå gått igjennom skatten min og lurer på følgende ?

Mitt barn har endel formue som er ført opp på meg (hos overformynderiet), da mitt barn fikk endel utbetaling ifjor + renter av dette ser jeg at jeg skatter endel av dette.

jeg har også gjort det forrige år, men da var ikke beløpet så stort, altså ikke så mye i renteinntekter, grunnen til dette er at barnet har fått mer som det i utgangspunktet skulle hatt tidligere og dermed ble det renter fra dag en på hele beløpet.

Reagerte i år på at jeg fikk det samme igjen på skatten som ifjor, i tillegg til at jeg har betalt x-antall mer i skatt iår (blir jo fjor), og har ikke hatt så mye i lønnsøkning.

Kan fortelle at det dreier seg om ca. 50.000 i renteinntekter som jo ikke er mine , men barnet sitt, noen som har gjort noe ift dette og vet....Jeg kan jo ta ut rentene fra overformynderiet, men de er jo barnets,,,,,hmm

Noen som vet ? syns det er spesielt at JEG skal skatte av disse pengene.

Tror dere jeg kan kontakte noen å spørre ? Hvem da?

Fortsetter under...

Gjest skattepenger

Jeg har fått 9.000,- i rente av 600.000,-, ergo må 50.000,- i rente bety at innskuddet til jenta er på litt over tre mill. Dersom du ikke ønsker å dekke hennes formueskatt er det vel ikke urimelig at skatt dekkes av hennes formue? :)

Tror du missforsto litt :)

Etterbetaling av rentene var 39.538, og renteinntektene er 12.033 på mitt sitt barn.

Formuen er nå på totalt kr.420.250.(av disse får barnet da 12.000 i renteinntekter)

Så da må jeg si jeg er godt fornøyd med hvordan overformynderiet forvalter penga til våre barn.

Visste de hadde god rente og forvalter pengene godt, men sååå god, tenker ift deg.

Gjest skattepenger

Jeg har fått 9.000,- i rente av 600.000,-, ergo må 50.000,- i rente bety at innskuddet til jenta er på litt over tre mill. Dersom du ikke ønsker å dekke hennes formueskatt er det vel ikke urimelig at skatt dekkes av hennes formue? :)

Ser det du skriver, og kansje det kan føres egen ligning på barn, de betaler vel ikke skatt da ?

Men dette vet jeg ingenting om, derfor jeg undrer om der er noen med erfaring ?

Gjest Kayia

Etterbetaling av rentene var 39.538, og renteinntektene er 12.033 på mitt sitt barn.

Formuen er nå på totalt kr.420.250.(av disse får barnet da 12.000 i renteinntekter)

Så da må jeg si jeg er godt fornøyd med hvordan overformynderiet forvalter penga til våre barn.

Visste de hadde god rente og forvalter pengene godt, men sååå god, tenker ift deg.

Men når det er 12' det er snakk om i ekstra inntekt for deg, får du skatt av dette da? Er du helt gjeldsfri? Jeg får ikke positiv formue av mine 600' og har i tillegg hus, hytte og bil skrevet på meg :)

Gjest Kayia

Høres forresten ut som overformynderiet har forvaltet godt ja :) Deler av mitt innskudd kom i en stor pott i fjor (overføring av arv etter en av mine foreldres søsken), og renter er vel strengt tatt ikke mottatt for et helt år. Men heller ikke jeg tenker å ha dette som rent innskudd særlig lenge nei :)

Annonse

Gjest skattepenger

Men når det er 12' det er snakk om i ekstra inntekt for deg, får du skatt av dette da? Er du helt gjeldsfri? Jeg får ikke positiv formue av mine 600' og har i tillegg hus, hytte og bil skrevet på meg :)

Man skatter jo av renteinntekter :) Så når mitt barn får 50.000 blir det litt tror jeg.Etterbetalingen + de 12 = 50

Barnet skulle hatt hele utbetalingen for endel år siden, men fikk bare halve, derfor renter på etterbetalingen :)

Og ja, jeg er på pluss i formuen, men laaaangt unna formueskatten da :) Som jeg leste var 700.000

Får kansje ta en tlf til ligningskontoret å høre hva de mener, de skal vel hjelpe oss :)

Foreldre skal skattes for barns inntekter/formue når barnet er født i 1998 eller senere. Ded første 10 000,- er skattefrie (vet ikke om det barte gjelder lønn, eller også renter). For større barn skal foreldrfe lignes for "annen inntekt/formue", mens barnet selv lignes for arbeidsinntekt.

Se side 30/31 i rettledningen vi fikk i posten for en tid siden.

Det jo 28% skagtt av rfenter, så det er lurft å spørre. Kanskje beløpet skulle vært fordelt på flere år.

Gjest skattepenger

Foreldre skal skattes for barns inntekter/formue når barnet er født i 1998 eller senere. Ded første 10 000,- er skattefrie (vet ikke om det barte gjelder lønn, eller også renter). For større barn skal foreldrfe lignes for "annen inntekt/formue", mens barnet selv lignes for arbeidsinntekt.

Se side 30/31 i rettledningen vi fikk i posten for en tid siden.

Det jo 28% skagtt av rfenter, så det er lurft å spørre. Kanskje beløpet skulle vært fordelt på flere år.

Ja, vet det og 28 % av de 50.000 blir jo endel ja , må nok innom ligningskontoret for å få hjelp :)

Takker

megler Smekk

''Jeg har fått 9.000,- i rente av 600.000''

Da syntes jeg du skal bytte bank!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...