Gå til innhold

Hva er kriteriet for å være rasist?

Anbefalte innlegg

Må det være rasistiske ord til stede eller holder det å bare behandle noen med mørk hud dårlig?

Det snakkes så mye om rasisme nå Det var en fotballspiller som hadde byttet klubb da han mente at treneren var ute etter han og hadde rasistiske holdninger. Ambulansesjaførene i Sofienbergsaken ble også anklaget for rasisme etter håndteringen av pasienten( som jeg ikke lenger husket navnet på ). Jeg synes nå at de gjorde en merkelig og kritikkverdig vurdering men om de var rasister vet jeg ingenting om. For alt jeg vet så kan de jo ha en slik holdning mot alle.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

14

• Mrs. Wallace

9

• Angustia

8

• nitty-gritty

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Helt hårreisende.

Her til lands så har jeg inntrykk av at kriteriene for å være rasist er rimelig små/lave. Det holder med å glefse til en farget eller komme i situasjoner som du har listet.

Ingen tenker på at slike ting skjer nordmann mot nordmann hver eneste dag.

Vi er så "snille" her til lands at vi har laget vår egen grav. Vi er patetiske og folk i andre land ler av oss.

Her til lands så har jeg inntrykk av at kriteriene for å være rasist er rimelig små/lave. Det holder med å glefse til en farget eller komme i situasjoner som du har listet.

Ingen tenker på at slike ting skjer nordmann mot nordmann hver eneste dag.

Vi er så "snille" her til lands at vi har laget vår egen grav. Vi er patetiske og folk i andre land ler av oss.

Jeg tenker også at å skulle særbehandle noen fordi vi er redde for å bli oppfattet som rasister også blir helt feil. Å ikke behandle noen som alle andre blir også måte å se ned på folk på. Det jeg mener er at det blir en veldig kunstig omgangsform.

''De forente nasjoner vedtok i 1966 Den internasjonale konvensjon om utryddelse av alle former for rasediskriminering, hvor definisjonen på rasisme er:

«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

Rasisme forekommer oftest der det forekommer store demografiske endringer over kort tid.''

Jeg syns dette er ganske så oppklarende. Misbruk av begrepet vil nok alltid forekomme, men det endrer ikke viktigheten av å bekjempe rasisme.

''De forente nasjoner vedtok i 1966 Den internasjonale konvensjon om utryddelse av alle former for rasediskriminering, hvor definisjonen på rasisme er:

«...enhver distinksjon, ekskludering, restriksjon eller preferanse basert på rase, farge, avstamning eller nasjonalt eller etnisk opphav som har til formål eller effekt å nullifisere eller svekke anerkjennelse, nytelse eller utøvelse på like vilkår av menneskerettigheter og fundamentale friheter i det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller noe annet område i det offentlige liv.»

Rasisme forekommer oftest der det forekommer store demografiske endringer over kort tid.''

Jeg syns dette er ganske så oppklarende. Misbruk av begrepet vil nok alltid forekomme, men det endrer ikke viktigheten av å bekjempe rasisme.

Jeg synes ikke dette var så oppklarende, kan du gi meg et eksempel?

er jeg rasist hvis jeg behandler en person med svart hud dårlig?

er en hel skoleklasse rasister om de utestenger en mørkhudet elev fra leken i skolegården?

Gjest togli

er en hel skoleklasse rasister om de utestenger en mørkhudet elev fra leken i skolegården?

''er jeg rasist hvis jeg behandler en person med svart hud dårlig?

er en hel skoleklasse rasister om de utestenger en mørkhudet elev fra leken i skolegården?''

Ja, hvis det er basert på rasetilhørighet...

Annonse

''

Ja, dersom det er hudfargen som er årsaken til det som gjøres.

''

Ja, dersom det er hudfargen som er årsaken til det som gjøres.

Hvis det ikke er hudfargen da? elever kan komme i konflikt med hverandre uten at det har med hudfarge og etnisk tilhørighet å gjøre.

er en hel skoleklasse rasister om de utestenger en mørkhudet elev fra leken i skolegården?''

Ja, hvis det er basert på rasetilhørighet...

kalles det også rasisme om en etnisk norsk elev blir holdt utenfor det sosiale av klassen, som alle tilhører etniske minoriteter og hvor tilhørigheten er utestengelsesmotivet?

Hvis det ikke er hudfargen da? elever kan komme i konflikt med hverandre uten at det har med hudfarge og etnisk tilhørighet å gjøre.

Så har det ingenting med rasisme å gjøre. Man kan like og mislike en person med både mørk og lys hudfarge.

Gjest Nord og ned.

Et helt verdiløst intetsigende ord og begrep som for lengst har mistet alt innhold og mening, grunnet systematisk misbruk.

I det norske samfunn generelt og her på DOL spesielt er det i 2011 mer en heder enn en skam å bli tiltalt som rasist.

Gjest togli

kalles det også rasisme om en etnisk norsk elev blir holdt utenfor det sosiale av klassen, som alle tilhører etniske minoriteter og hvor tilhørigheten er utestengelsesmotivet?

Ja, det er klart det gjør. Rasisme skjer i alle kriker og kroker av verden og diskriminering av andre mennesker pga hudfarge og/eller rasetihørighet er rasisme, enkelt og greit! Det er ikke bare hvite som er rasister...

Annonse

Gjest Gjøkeniburet

Jeg som ikke står med åpne armer for å ta imot alle fra Afrika som vil hit da....

Er jeg rasist da tro ?

Jeg liker å kalle en spade for en spade, og liker når noen sier det sm det er.

Jeg vet hva det snakkes om til daglig, men noe helt annet kommer for dagen når det luftes i media.

Carl I. Hagen tør. Tør du ?

Jepp, dette blir vel slettet det og.

Gjest togli

Jeg som ikke står med åpne armer for å ta imot alle fra Afrika som vil hit da....

Er jeg rasist da tro ?

Jeg liker å kalle en spade for en spade, og liker når noen sier det sm det er.

Jeg vet hva det snakkes om til daglig, men noe helt annet kommer for dagen når det luftes i media.

Carl I. Hagen tør. Tør du ?

Jepp, dette blir vel slettet det og.

Jeg er vel den minst rasistiske du kan tenke deg, men selvsagt ønsker jeg ikke åpne grenser jeg heller.... det har jo ingenting med hudfarge å gjøre, men med at vi rett og slett ikke kan ta imot de som ikke MÅ være her for å redde livet sitt.

Gjest SMIRnøff

Hvor har du sakset det der fra? Vil bare fremheve at det ikke finnes noe som heter raser når det kommer til mennesker... jeg kan godt forklare hvorfor også. :-)

Absolutt ikke i noen av tilfellene dersom det er personlige egenskaper og ikke "rase" som ligger til grunn. Tror vi må se opp for "omvendt rasisme" også. Men pr i dag er nok det motsatte den største utfordringa.

Gjest Gjøkeniburet

Jeg er vel den minst rasistiske du kan tenke deg, men selvsagt ønsker jeg ikke åpne grenser jeg heller.... det har jo ingenting med hudfarge å gjøre, men med at vi rett og slett ikke kan ta imot de som ikke MÅ være her for å redde livet sitt.

Deler ditt synspunkt. Men dette med å redde livet da....

Jeg har jobbet i både øst, sør og vest Afrika.

Jeg har jobbet i Abidjan, hovedstaden i Elfenbenskysten.

Slik har de jammen ta holdt på i Afrika i generasjoner nå, og det ser jammen ut for at det aldri vil bli noe bedre.

Hva er det som tilser at de klarer i leve i fred med hverandre her i Norge - når de blir mange nok da ?

De driver jo en ustrakt utrenskning av hverande i sine egne hjemland...

Men jeg trenger ikke ta bare Afrika. Vi kan ta de fredelige buddistene.

Sist det var samling i Oslo området, så endte det med knivtikking.

Det gjaldt en krangel om parkeringsplass.

Og sånn kan jeg holde på - til jeg blir kalt rasist.

Absolutt ikke i noen av tilfellene dersom det er personlige egenskaper og ikke "rase" som ligger til grunn. Tror vi må se opp for "omvendt rasisme" også. Men pr i dag er nok det motsatte den største utfordringa.

å skulle gi "fremmedkulturelle" fortrinn i ansettelser pga hudfarge og nasjonalitet blir jo en form for rasisme det også. Da får de jobben fordi de skal være symboler på integrering og ikke pga kvalifikasjonene forøvrig. De fleste ønsker å få jobben fordi de er den mest kvalifiserte.

Hvor har du sakset det der fra? Vil bare fremheve at det ikke finnes noe som heter raser når det kommer til mennesker... jeg kan godt forklare hvorfor også. :-)

''Hvor har du sakset det der fra?''

FN, dog i 1966..

''Vil bare fremheve at det ikke finnes noe som heter raser når det kommer til mennesker... jeg kan godt forklare hvorfor også. :-)''

Signeres, men rasebegrepet brukes flittig den dag i dag. Kultur / nasjonalitet ville nok vært bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...