Gå til innhold

Hva er kriteriet for å være rasist?

Anbefalte innlegg

Gjest Nord og ned.
Skrevet

Du aner virkelig ikke hva du snakker om.

Mnagelen på erkjennelse av mennesket som et biologisk, og ikke bare et sosiologisk produkt, har gått ut på dato.

Det er du som ikke har peil.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spenol(1)

14

• Mrs. Wallace

9

• Angustia

8

• nitty-gritty

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Kan en være rasist ut fra det grunnlaget? Det vil jo si det samme som jeg er rasist fordi jeg klaget på bråk fra naboen. For hadde han vært etnisk norsk så hadde jeg nok ikke gjort det?''

Hvis du klager på at den afrikanske naboen din spiller Hits for kids klokka 06 om morgenen, men ikke løfter på øyebrynet dersom den norske naboen din gjør det samme - så bør det være grunnlag for å granske egne holdninger nærmere, ja.

**Hvis du klager på at den afrikanske naboen din spiller Hits for kids klokka 06 om morgenen, men ikke løfter på øyebrynet dersom den norske naboen din gjør det samme - så bør det være grunnlag for å granske egne holdninger nærmere, ja.**

------------------------------------------------------------------------------

Sliter med siteringen på denne maskinen, derfor blir det sånn

Dette er en fiktiv problemstilling. Hvis min etnisk norske nabo sto for like mye bråk, og jeg ikke klaget på han så hadde jeg vært urettferdig. Men er jeg nødvendigvis rasist? Kanskje jeg av en eller annen grunn irriterte meg ekstra pg den musikken uten at det at hadde noe med opprinnelsesland å gjøre? kanskje jeg bare ikke likte denne personen og derfor reagerte sterkere på all lyd som kom i fra han?

For meg så er det en forskjell på å være urettferdig og urimelig kontra å være rasist.

Skrevet

kalles det også rasisme om en etnisk norsk elev blir holdt utenfor det sosiale av klassen, som alle tilhører etniske minoriteter og hvor tilhørigheten er utestengelsesmotivet?

SELVFØLGELIG.

Mrs. Wallace
Skrevet

Mnagelen på erkjennelse av mennesket som et biologisk, og ikke bare et sosiologisk produkt, har gått ut på dato.

Det er du som ikke har peil.

BIOLOGER har gått bort fra rasebetegnelser. Det er rimelig almennt kjent, med mindre du har bodd under en stein de siste åra.

Mrs. Wallace
Skrevet

**Hvis du klager på at den afrikanske naboen din spiller Hits for kids klokka 06 om morgenen, men ikke løfter på øyebrynet dersom den norske naboen din gjør det samme - så bør det være grunnlag for å granske egne holdninger nærmere, ja.**

------------------------------------------------------------------------------

Sliter med siteringen på denne maskinen, derfor blir det sånn

Dette er en fiktiv problemstilling. Hvis min etnisk norske nabo sto for like mye bråk, og jeg ikke klaget på han så hadde jeg vært urettferdig. Men er jeg nødvendigvis rasist? Kanskje jeg av en eller annen grunn irriterte meg ekstra pg den musikken uten at det at hadde noe med opprinnelsesland å gjøre? kanskje jeg bare ikke likte denne personen og derfor reagerte sterkere på all lyd som kom i fra han?

For meg så er det en forskjell på å være urettferdig og urimelig kontra å være rasist.

Javel.

Nord og ned
Skrevet

BIOLOGER har gått bort fra rasebetegnelser. Det er rimelig almennt kjent, med mindre du har bodd under en stein de siste åra.

De biologene DU velger å feste lit til har utsletett alle raseforskjeller mellom mennesker, er riktig å si med mindre du har sovet under en stein.

Raseforskningen innen medisin er tatt opp igjen etter mange årtiers dvale pga. politisk korrekthet.

Skrevet

Takk, du trenger ikke belære meg om hva man bruker genetikk og genetiske forskjeller til.

Kan du spesifisere hva du ønsker å bruke ordet "raser" for å beskrive?

''Kan du spesifisere hva du ønsker å bruke ordet "raser" for å beskrive?''

Nord og ned nevnte et eksempel om medisinering, men jeg lurer litt på om du automatisk går ut i fra at hvis man bruker rase-begrepet så vil det automatisk bety at man mener en rase er mer verdt enn en annen?

nitty-gritty
Skrevet

''Kan du spesifisere hva du ønsker å bruke ordet "raser" for å beskrive?''

Nord og ned nevnte et eksempel om medisinering, men jeg lurer litt på om du automatisk går ut i fra at hvis man bruker rase-begrepet så vil det automatisk bety at man mener en rase er mer verdt enn en annen?

Nei. Hvorfor skulle jeg tro det?

Men hvorfor er medisin interessant i en tråd om rasisme?

Det jeg vil fram til er at i de aller fleste tilfeller er rase-begrepet uinteressant og sier lite.

Skrevet

Nei. Hvorfor skulle jeg tro det?

Men hvorfor er medisin interessant i en tråd om rasisme?

Det jeg vil fram til er at i de aller fleste tilfeller er rase-begrepet uinteressant og sier lite.

''Nei. Hvorfor skulle jeg tro det?''

Jeg bare lurte jeg.

''Men hvorfor er medisin interessant i en tråd om rasisme?''

Denne tråden er vel også om hva som ikke er rasisme/rasist?

''Det jeg vil fram til er at i de aller fleste tilfeller er rase-begrepet uinteressant og sier lite.''

Det spørs jo hva man putter inn i begrepet og hvordan man bruker det, det kan kanskje si mye innenfor medisin dersom forskningen er tatt opp igjen, men dette vet jeg ikke noe særlig om.

nitty-gritty
Skrevet

''Nei. Hvorfor skulle jeg tro det?''

Jeg bare lurte jeg.

''Men hvorfor er medisin interessant i en tråd om rasisme?''

Denne tråden er vel også om hva som ikke er rasisme/rasist?

''Det jeg vil fram til er at i de aller fleste tilfeller er rase-begrepet uinteressant og sier lite.''

Det spørs jo hva man putter inn i begrepet og hvordan man bruker det, det kan kanskje si mye innenfor medisin dersom forskningen er tatt opp igjen, men dette vet jeg ikke noe særlig om.

Rase-begrepet har typisk blitt brukt for å beskrive en rase opp mot en annen. At man er interessert i genetikk innenfor medisin og at det er nyttig i så måte er selvsagt.

Men kulturelt, sosialt og politisk er rase-begrepet utdatert og unyttig.

Nord og ned
Skrevet

Rase-begrepet har typisk blitt brukt for å beskrive en rase opp mot en annen. At man er interessert i genetikk innenfor medisin og at det er nyttig i så måte er selvsagt.

Men kulturelt, sosialt og politisk er rase-begrepet utdatert og unyttig.

Rasemodellen er en helt grei og oversiktelig måte å grovinndele ulike etniske grupper på, for alle oss som ikke er opptatt av å bringe politikk inn i vitenskapen.

Konklusjoner din derimot er altså at tråder som dette er meningsløse. Raser finnes jo ikke, og dermed selvsagt heller ingen rasime.

nitty-gritty
Skrevet

Rasemodellen er en helt grei og oversiktelig måte å grovinndele ulike etniske grupper på, for alle oss som ikke er opptatt av å bringe politikk inn i vitenskapen.

Konklusjoner din derimot er altså at tråder som dette er meningsløse. Raser finnes jo ikke, og dermed selvsagt heller ingen rasime.

Du vet da sikkert at rasisme brukes om ganske mye mer enn raser? Da spesielt hudfarge, religion og kultur.

Nord og ned
Skrevet

Du vet da sikkert at rasisme brukes om ganske mye mer enn raser? Da spesielt hudfarge, religion og kultur.

Javel, så nå var plutselig ikke begrepet ute av bruk allikevel. Bestem deg.

nitty-gritty
Skrevet

Javel, så nå var plutselig ikke begrepet ute av bruk allikevel. Bestem deg.

Jeg har da aldri sagt at "rasist" er ute av bruk? Henger du ikke helt med? :) "Rase" og "rasist" er to forskjellige ord med to forskjellige bruksområder. Dog beslektet, så lever de separate liv i språket vårt og endrer seg med tiden.

Nord og ned
Skrevet

Jeg har da aldri sagt at "rasist" er ute av bruk? Henger du ikke helt med? :) "Rase" og "rasist" er to forskjellige ord med to forskjellige bruksområder. Dog beslektet, så lever de separate liv i språket vårt og endrer seg med tiden.

Joda, jeg er klar over at enkelte politiske grupperinger og særinteressefraksjoner nok klarer å forandre all mening og innhold i ord og begreper.

Når "rasist" ikke lenger har noe med rase å gjøre, men derimot med religion, og det hele har endt om med at rasist er en hedersbetegnelse på folk som nekter å underkaste seg islamistisk terror, vel da må noen hver kunne bli en smule oppgitt.

nitty-gritty
Skrevet

Joda, jeg er klar over at enkelte politiske grupperinger og særinteressefraksjoner nok klarer å forandre all mening og innhold i ord og begreper.

Når "rasist" ikke lenger har noe med rase å gjøre, men derimot med religion, og det hele har endt om med at rasist er en hedersbetegnelse på folk som nekter å underkaste seg islamistisk terror, vel da må noen hver kunne bli en smule oppgitt.

''Når "rasist" ikke lenger har noe med rase å gjøre, men derimot med religion, og det hele har endt om med at rasist er en hedersbetegnelse på folk som nekter å underkaste seg islamistisk terror, vel da må noen hver kunne bli en smule oppgitt.''

Det er dine følelser. Jeg ser det ikke slik.

Mrs. Wallace
Skrevet

betyr det at vi er enige?

På ingen måte.

Skrevet

På ingen måte.

Hva er det vi er uenige om?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...