Gå til innhold

NHD Deprimert mann??

Anbefalte innlegg

Gjest En fortvilet kone
Skrevet

Mannen min gjennom 24 år ga meg en temmelig brutal beskjed for to uker siden. Han fortalte at han hadde slitt en del de siste to årene, og at det nå var kommet til et punkt hvor han hadde mistet følelsen av kjærlighet for meg. Han følte seg likegyldig til det meste av følelser og til livet ellers. Også tildels for barna og hundene våre.

Etter mye frem og tilbake bestemte vi oss for å sloss sammen for å få forholdet til å fungere. Vi skal derfor til parterapi, og han har vært hos fastlegen for å få klargjort om det finnes en depresjon. Dette fordi jeg følte sterkt at det måtte ligge noe psykiatrisk bak, og fant frem en test på nettet som han tok. Dette var MADRS testen, og etter gjennomgang av denne fikk han en score på 24 poeng. Høyest score fikk han på spørsmålet om svekkede følelsesmessige reaksjoner hvor han fikk topscore.

Hos legen ble den samme testen foretatt, og der fikk han en score på 14. I mellomtiden har han begynt på Johannesurt. Det er ikke aktuelt for ham å starte på ssri, da han har brukt Sarotex for kroniske smerter noen år, og disse gjorde ham flat. Han er nå smertefri, så det er ikke dette som utløser problemet. Legen mente uansett ikke at han var deprimert og at det var hos familieterapauten løsningen ville ligge.

Jeg er tvilende. Kan det være slik at han er deprimert? Mister man følelseslivet og blir likegyldig når man er depressiv?

Vi har hatt det vanskelig de siste ti årene pga min post cancer fatigue, men jeg føler at dette er noe mer enn "vanlig" samlivstrøbbel.

Jeg vil så gjerne hjelpe ham, men det er så vanskelig når jeg ikke vet hva som er hovedproblemet.

Kan nevne at han har slitt med diarre i flere måneder før og etter jul, og at han den siste måneden også har hatt en svært smertefull og plagsom lidelse i tungen med store sprekker. For øvrig testet ua, og det er også tatt utvidet blodscreening ua.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Anhedoni (manglende evne til å kjenne lyst, glede og engasjement for det som vanligvis gleder en mest) er det viktigste, men også mest oversette depresjonssymptom.

Mange som får depresjon, får nettopp denne feilslutningen der de ikke ser at dette er ledd i en depresjon.

Legen som undersøkte han _kan_ ha tatt feil mht diagnose. Jeg vil anbefale at en får en second opinion hos en annen lege.

Gjest En fortvilet kone
Skrevet

Anhedoni (manglende evne til å kjenne lyst, glede og engasjement for det som vanligvis gleder en mest) er det viktigste, men også mest oversette depresjonssymptom.

Mange som får depresjon, får nettopp denne feilslutningen der de ikke ser at dette er ledd i en depresjon.

Legen som undersøkte han _kan_ ha tatt feil mht diagnose. Jeg vil anbefale at en får en second opinion hos en annen lege.

Tusen takk for svar, NHD :-)

Det hjalp meg veldig.

En inderlig takk for at du hjelper oss fortvilte som søker svar i en jungel av informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...