Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

26

• ShitDiddelyDo

24

• Mandolaika

14

• pekkaline

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg har gått langt Akerselva og i området der på den tiden av døgnet opptil flere ganger, men ikke alene, og jeg tror faktisk jeg ville vært forsiktig der alene. Det er mye rart som lusker rundt der.

I fjor høst var jeg ute og tok litt bilder en ettermiddag, og hadde planer om å rusle fra Grønland, langs elva og bort mot Grunerløkka, men jeg endte opp med å snu fordi flere av disse doplangerne så ut til å holde øye med meg. Jeg gikk med et ganske stort kamera over skuldra, så det kan være at de trodde jeg var presse eller noe sånt og var skeptisk til fotografer, men jeg tok ikke sjansen på å vandre fordi dem med kamerautstyr til 20000 kroner på meg.

Nå går det aldri an å gardere seg helt, og en av disse voldtektene skjedde vel nede ved festningen, tror jeg, men enkelte steder er det verdt å være litt ekstra forsiktig, og i områder av typen Akerselva ville jeg vært særdeles forsiktig om natta hvis jeg var kvinne.

Hvis man ikke har muligheten til å gå flere sammen ville jeg heller anbefalt jenta å overtrekke VISAen i en taxi. Spesielt nå som en galning åpenbart går løs, og han gir seg nok ikke før han blir tatt.

Men nå skal det gjøres om langs elva, det skal bli gangvei på begge sider nedenfor legevakta og fram til Grønland. Jeg har sett planene og det er ikke helt bestemt hvordan det skal bli, jeg skal se om de har tenkt å fjerne noe av buskaset nedover og stien blir helt nede ved elva tror jeg så det blir nok mer åpent.

Jeg gikk nedover der med fetteren min i sommer og da vi kom ned spurte jeg hvor mange som hadde prøvd å selge oss dop og vi er jo eldre enn de fleste som går der og han sa fem og det var det jeg tenkte også. Jeg håper endel av det blir borte, men tror ikke det er så mange farlige individer nedover der, de er mest ute etter å selge, og både han og jeg latet som vi ikke skjønte at det var salg.

Herregud, så ubehagelig :(

Ja, det er ikke ønskesituasjonen, men det skjer ikke hver dag og jeg blir nesten litt sjokkert hver gang jeg også. Det skjer bare når jeg er alene og en gang skjedde det inne i en butikk og han bak disken turte ikke si noe. Det overrasket meg for han var kanskje 25 år og av utenlandsk opprinnelse sjøl. Men han likte det ikke, han ble litt redd.

Ja, det er ikke ønskesituasjonen, men det skjer ikke hver dag og jeg blir nesten litt sjokkert hver gang jeg også. Det skjer bare når jeg er alene og en gang skjedde det inne i en butikk og han bak disken turte ikke si noe. Det overrasket meg for han var kanskje 25 år og av utenlandsk opprinnelse sjøl. Men han likte det ikke, han ble litt redd.

Men hva var det de sa for noe? Skjønner ikke hvorfor folk skal oppføre seg sånn....

Hva er det egentlig å bli oppgitt over? Han understreker jo at det ikke er kvinners ansvar at de blir voldtatt, men at det kan være lurt å tenke gjennom hvilke situasjoner man setter seg selv i (f eks pga rus/alkohol) for å øke sin egen sikkerhet.

Vi anmodes jo om å ta ansvar selv f eks som fotgjengere, ved bl a å bruke refleks, sse seg godt om før man krysser veien selv om det er fotgjengerfelt osv.

Man får ofte også råd og tips om hvordan man kan redusere faren for tyveri og ran.

I det hele tatt er det det mange situasjoner der det i aller høyestte grad er lurt å tenke litt gjennom hva man gjør og ikek gjør, eller i det minste ha et bevisst forhold tild det. Ikke fordi man vil frata en råkjører eller en lommetyv noe som helst ansvar, men fordi det er ubehagelig å bli utsatt for påkjørsler og tyverier selv om man ikke kan bebreides for det.

Likeså er det lurt av hensyn til sin egen sikkerhet at man ikek drikker seg sanseløs, at man ikke blir med fremmede hjem, og en rekke andre ting, men kommer man med slike råd blir det ramaskrik!

Pussig.

I kjølvannet av en hel rekke OVERFALLSvoldtekter er jeg oppgitt. Fordi det tar fokuset vekk fra den rabiate gjerninsmannen og lager en endeløs diskusjon om selvfølgeligheter.

Og nører opp om enktelte gruppers ideer om norske kvinner og hva de er verdt. "Hun gikk jo faktisk alene så..."

Vi SKAL ha rett til å gå alene, selv om det ikke er gatelys i nærheten.

Gjest signert

I kjølvannet av en hel rekke OVERFALLSvoldtekter er jeg oppgitt. Fordi det tar fokuset vekk fra den rabiate gjerninsmannen og lager en endeløs diskusjon om selvfølgeligheter.

Og nører opp om enktelte gruppers ideer om norske kvinner og hva de er verdt. "Hun gikk jo faktisk alene så..."

Jeg er ingen rasist, og jeg har ikke tall over hvor mange av disse overgrepene som er begått av våre nye landsmenn.

Men vet du - jeg synes det er noe galt et sted at vi stadig tar imot nye landsmenn når vi ser hva det fører med seg (ikke bare voldtekter, men også andre forbrytelser osv). Det er jo det vi også ofte hører om i nyhetene; "... begått av en mann med utenlandsk opprinnelse"

Jeg er enig i at vi har rett til å gå alene osv, men jeg er også enig med legen (bortsett fra at han sikkert kunne formulert seg bedre).

Det er selvfølgelig synd det skal være slik..

Annonse

Bare skyte inn at jeg er veldig enig med deg + litt til :). Men jeg orker nesten ikke disse diskusjone her inne, de får meg bare sur, oppgitt og til å rulle med øynene mer enn jeg har godt av..

nitty-gritty

Helt sykt!!

''- Hvis gjerningsmennene er ikke-etnisk norske er fokuset på etnisitet såpass stort at det starter en debatt om integrering og innvandring og ikke selve voldtektsproblemet. Ofte er disse mennene traumatiserte, de kan ha psykiske lidelser, være krigsfanger osv - men dette kommer alt for sjeldent fram. Jeg mener man nå bør kartlegge og følge opp overgripernes psykiske og fysiske helse, sier han, og krever også at opplysningsarbeidet om voldtekt bli langt bedre.''

MEN dette må for tusan ordnes opp i FØR de slippes ut på gata, og blir "nordmenn". :/ Samtidig kan det tolkes som at han forsvarer AT de gjør det, de har jo en grunn til det" blæææ

Denne karen var det ikke lett å bli klok på nei. Mener han med siste linjen at kvinner skal ha mer "forståelse" for at de voldtar?

Hele greia fra han virker støttende for voldteksforbrytere. Så enten tar jeg skammelig feil, eller så er ordleggingen i teksten steingal.

''MEN dette må for tusan ordnes opp i FØR de slippes ut på gata, og blir "nordmenn". :/ Samtidig kan det tolkes som at han forsvarer AT de gjør det, de har jo en grunn til det"''

Så du tror hat, sinne og fordømmelse vil løse problemet? INGEN sier at voldtekt er greit. Men når vi vet om traumer at dette kan utløse anti-sosial atferd som voldtekt, så må er det da fint om vi fokuserer på årsaken? Årsaken er langt viktigere å løse enn symptomene.

Vi kan ikke holde folk innesperret bare fordi. Med mindre de sier de har intensjoner om å voldta, så har de like stor rett som meg og deg til å være et fritt menneske, innenfor de begrensningene asyl gir. Men vi KAN fokusere på god psykiatrisk behandling. Det er noe Norge burde være flinkere på generelt sett. I Oslo, for eksempel, er det nærmest umulig å få hjelp med mindre man står med pilleboksen i ene hånden og en pistol mot en folkemengde i den andre.

ShitDiddelyDo

Men nå skal det gjøres om langs elva, det skal bli gangvei på begge sider nedenfor legevakta og fram til Grønland. Jeg har sett planene og det er ikke helt bestemt hvordan det skal bli, jeg skal se om de har tenkt å fjerne noe av buskaset nedover og stien blir helt nede ved elva tror jeg så det blir nok mer åpent.

Jeg gikk nedover der med fetteren min i sommer og da vi kom ned spurte jeg hvor mange som hadde prøvd å selge oss dop og vi er jo eldre enn de fleste som går der og han sa fem og det var det jeg tenkte også. Jeg håper endel av det blir borte, men tror ikke det er så mange farlige individer nedover der, de er mest ute etter å selge, og både han og jeg latet som vi ikke skjønte at det var salg.

Jeg har heller aldri opplevd ubehageligheter der, og dolselgerne har aldri vært spesielt pågående eller uhøflige. Nå er det vel heller ikke disse som voldtar.

Problemet, sånn for damer, er at det er en del områder som nok er egna for voldtekter der.

Jeg har heller aldri opplevd ubehageligheter der, og dolselgerne har aldri vært spesielt pågående eller uhøflige. Nå er det vel heller ikke disse som voldtar.

Problemet, sånn for damer, er at det er en del områder som nok er egna for voldtekter der.

'' og dolselgerne har aldri vært spesielt pågående eller uhøflige.''

Kremt, en liten skrivefeil der, kanskje? :-)

''MEN dette må for tusan ordnes opp i FØR de slippes ut på gata, og blir "nordmenn". :/ Samtidig kan det tolkes som at han forsvarer AT de gjør det, de har jo en grunn til det"''

Så du tror hat, sinne og fordømmelse vil løse problemet? INGEN sier at voldtekt er greit. Men når vi vet om traumer at dette kan utløse anti-sosial atferd som voldtekt, så må er det da fint om vi fokuserer på årsaken? Årsaken er langt viktigere å løse enn symptomene.

Vi kan ikke holde folk innesperret bare fordi. Med mindre de sier de har intensjoner om å voldta, så har de like stor rett som meg og deg til å være et fritt menneske, innenfor de begrensningene asyl gir. Men vi KAN fokusere på god psykiatrisk behandling. Det er noe Norge burde være flinkere på generelt sett. I Oslo, for eksempel, er det nærmest umulig å få hjelp med mindre man står med pilleboksen i ene hånden og en pistol mot en folkemengde i den andre.

''Så du tror hat, sinne og fordømmelse vil løse problemet?''

Hvor du har det fra, vet ikke jeg.

Om du leser videre svar i tråden, så ser du at jeg mener at alle som kommer fra herjede land, HAR bagasje. (Rart om ikke de har det.) Slike mennesker må få hjelp før de sendes ut blandt nordmenn og blir nordmann. De burde fått intensiv behandling med det samme de søkte asyl her.

Om jeg noen gang hadde måtte flykte, ville jeg satt utrolig pris på å bli behandlet for traumene, ikke bare beskyttet for farene.....

Annonse

Gjest togli

Om du leser videre svar i tråden, så ser du at jeg mener at alle som kommer fra herjede land, HAR bagasje. (Rart om ikke de har det.) Slike mennesker må få hjelp før de sendes ut blandt nordmenn og blir nordmann. De burde fått intensiv behandling med det samme de søkte asyl her.

Om jeg noen gang hadde måtte flykte, ville jeg satt utrolig pris på å bli behandlet for traumene, ikke bare beskyttet for farene.....

Signeres!!

nitty-gritty

''De burde fått intensiv behandling med det samme de søkte asyl her. Om jeg noen gang hadde måtte flykte, ville jeg satt utrolig pris på å bli behandlet for traumene, ikke bare beskyttet for farene.....''

Nja. Jeg synes mange av kommentarene dine viser lav innsikt i psykiatriens verden.

ShitDiddelyDo

Enig.

Hun Ragnhild Bjørnebekk (er det ikke det hun heter), voldsforskeren, sier i en kommentar til dagens forslag om at asylsøkere må undersøkes psykisk når de kommer, at forskning fra andre land viser at mer enn 90 % som begår denne typen kriminalitet har alvorlige personlighetsforstyrrelser.

Dette ser vi jo også eksempler på hver gang noen går amok med en kniv.

Mange av disse burde det være mulig å fange opp.

''De burde fått intensiv behandling med det samme de søkte asyl her. Om jeg noen gang hadde måtte flykte, ville jeg satt utrolig pris på å bli behandlet for traumene, ikke bare beskyttet for farene.....''

Nja. Jeg synes mange av kommentarene dine viser lav innsikt i psykiatriens verden.

Da er det god tat du er så klok. ;) Stå på

Enig.

Hun Ragnhild Bjørnebekk (er det ikke det hun heter), voldsforskeren, sier i en kommentar til dagens forslag om at asylsøkere må undersøkes psykisk når de kommer, at forskning fra andre land viser at mer enn 90 % som begår denne typen kriminalitet har alvorlige personlighetsforstyrrelser.

Dette ser vi jo også eksempler på hver gang noen går amok med en kniv.

Mange av disse burde det være mulig å fange opp.

Det hadde vært utrolig bra om de fanget dem opp...

nitty-gritty

Da er det god tat du er så klok. ;) Stå på

Jeg mener jo ikke at jeg er klok og du ikke, jeg beklager om det hørtes slik ut. Det jeg forsøker å si er at psykiatrien neppe bare kan "fikse" folk. Om den kunne det, så hadde vi hverken hatt kriminelle eller psykiatriske pasienter som gikk til behandling i årevis. Om vi bare visste hvem som kom til å voldta eller rane eller banke framtidig ektefelle, så kunne vi sperret de inne på årevis til de eventuelt var rehabiliterte.

Jeg synes det blir for enkelt å si: "Jammen da må de fikse det, da!". For verden fungerer jo ikke sånn.

Men at asylsøkere og andre som trenger psykiatrisk hjelp burde få det langt raskere og så lenge som trengs er vi i alle fall enig om :)

Ja, timingen er ikke bra, fordi det trekker fokuset bort fra hva han sier.

Det er litt rart det der at det som tilsvarer gode råd når det gjelder unge menns atferd for å unngå vold blir oppfattet som et angrep når det gjelder kvinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...