Gå til innhold

lyset går da jeg slår på lys

Anbefalte innlegg

Gjest lukelucky

min kjære begynner bli litt lei av at lyspærene "kortslutter" da jeg slår på lys, han har aldri kjøpt så mange lyspærer som etter at jeg flyttet inn.

det merkelige er at lysene jeg slår på som regel kun "kortslutter" da jeg er alene hjemme, og ikke da vi begge er hjemme.

noen som veit hvorfor enkelte mennesker får pærene til å gå da man slår på lys?

Fortsetter under...

Du behandler vel ikke lysbryterne annerledes enn andre folk?

Det er ikke uvanlig at en lyspære går idet lyset skrus på, hvis den uansett hadde kort levetid igjen.

Spesielt hvis dere bor like ved transformatoren, kan en liten økning i spenningen gjøre at pærene nå går raskere enn før. Det er ikke unormalt (og fullt lovlig for strømleverandøren) med små spenningsvariasjoner. Hør med naboene om de har samme erfaringer?

Hvis du er mye alene hjemme, er det helt naturlit at lyspærene får kortere kalender-levetid enn mens han bodde alene. Det skyldes jo at du også må få ha lyset på når du er hjemme, ikke at det er du som slår det på.

Gjest lukelucky

Du behandler vel ikke lysbryterne annerledes enn andre folk?

Det er ikke uvanlig at en lyspære går idet lyset skrus på, hvis den uansett hadde kort levetid igjen.

Spesielt hvis dere bor like ved transformatoren, kan en liten økning i spenningen gjøre at pærene nå går raskere enn før. Det er ikke unormalt (og fullt lovlig for strømleverandøren) med små spenningsvariasjoner. Hør med naboene om de har samme erfaringer?

Hvis du er mye alene hjemme, er det helt naturlit at lyspærene får kortere kalender-levetid enn mens han bodde alene. Det skyldes jo at du også må få ha lyset på når du er hjemme, ikke at det er du som slår det på.

håper en lyspære har levetid litt lengre enn ett par dager :)

min kjære kunne ha pærene i månedsvis uten å måtte bytte, men her må vi gjøre ukentlige innkjøp. det går bra så lenge han slår på lysene, men hvis jeg derimot skal gjøre det, så "kortslutter" den.

så jeg har begynt å ha minimalt med lys på da jeg er alene, lei av å skifte pærer..*lat* hehe

håper en lyspære har levetid litt lengre enn ett par dager :)

min kjære kunne ha pærene i månedsvis uten å måtte bytte, men her må vi gjøre ukentlige innkjøp. det går bra så lenge han slår på lysene, men hvis jeg derimot skal gjøre det, så "kortslutter" den.

så jeg har begynt å ha minimalt med lys på da jeg er alene, lei av å skifte pærer..*lat* hehe

Ved feil på bryteren, armaturet (lampen lyspæren sitter i) eller ved for høy spenning, kan lyspærene gå etter veldig kort tid.

Jeg tviler på at det har noe med hvem som skrur på bryteren å gjøre. I så fall burde du oppleve dette andre steder enn hjemme også.

Ei venninne av meg er gift med en fisker. Hver gang han er ute på sjøen ryker det 7-8 lyspærer. Hun hater å bytte lyspærer, og hater at de alltid ryker når han er borte. Når han er hjemme ryker det aldri noen pærer.

Det er veldig pussig at det alltid skjer når han er borte, og dette har pågått over mange år.

I det siste har hun begynt å kjøpe litt dyrere pærer som skal holde lenger, og da går det bedre.

En gang sa hun at hun sto i vinduet og vinket farvel da han skulle ut å seile, da den første lyspæren røk.

Det der er en kilde til stadig forbannelse her i huset! Når jeg sette foten utenfor døra så går lyspærene. PC'n slutter å fungere. TV dekoderen virker ikke. Høyttalere sier poff og deretter kan jeg bruke noen tusenlapper til nye. Oppvaskmaskinen slutter å fungere. Ovnene lager mystiske lyder. Varmtvannet er ikke varmt.

Det tar faen meg aldri slutt!

Hva det er dere driver på med når vi ikke er hjemme, er meg en gåte.

Annonse

Jeg opplever også rett somm degt er at lyspærer går når jeg skrur på bryteren. Dessuten går ofte utelyset, lyset i vindfanget og lyset i gangen like etter hverandre. Jeg har en lampe med 3 små pærer i. De går også som oftest nesten samtidig.

Noen steder går lyspærene nesten hver måned, andre steder vasrer de i årevis. Jeg har en lyspære over trappa der jeg går ned til kjelleren. Der er det omtrent umulig å komme till å sklifte pære. Heldigvis varer den pæren i flere tiår. Jeg husker jeg fikk en lang mann til å skifte en gang. Og nå har jeg bodd her over 35 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...