Gå til innhold

Snus er den nye trenden

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10091882

'' Mens snusen stort sett var en guttegreie for bare tre år siden, er de runde tobakksboksene på vei ned i lomma til stadig flere jenter.

Aller størst er snusbruken blant de som tar eller har tatt universitetsutdanning, ifølge Statens Institutt for Rusmiddelforskning (SIRUS).''

Nå har de fått røykerne over på snus, og mange av de som normalt ville begynt å røyke begynner heller å snuse.

Staten burde lansere en storstilt kampanje rettet mot å få kakemons og godisgutta over på snus også. Du trykker ikke sjokolade inn i gapet når du har snus under leppa. Dette kunne altså vært svært helsefrembringende.

Her mener jeg at man bør starte med barna. Bytt ut barnas lørdagsgodis med lørdagssnus.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/363077-snus-er-den-nye-trenden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

28

• morsan

7

• candyqueen_83

4

• Kolesjanka

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Det virker som "alle" unge jenter snuser nå. Datteren min på 20 snuser og alle hennes venninner, sier hun.

Snus var noe jeg tidligere forbant med menn, så det er litt rart og se de unge pene jentene gå rundt med snusleppe.

Men ser man det? Så lenge de bruker posesnus synes det vel ikke spesielt godt? Litt, kanskje, men de kommer jo i alle størrelser i dag.

Når det gjelder den tradisjonelle guffa som delikat renner nedover tennene, er dette noe også jeg forbinder med menn, men det virker som om denne er for spesielt interesserte i dag.

Uansett må det være betydelig sunnere å gjøre seg avhengig av snus enn av kaker og godis, så dette burde ernæringsekspertene begynne å se på. Nikotin er til og med fettforbrennende. :)

Gjest signert

Men ser man det? Så lenge de bruker posesnus synes det vel ikke spesielt godt? Litt, kanskje, men de kommer jo i alle størrelser i dag.

Når det gjelder den tradisjonelle guffa som delikat renner nedover tennene, er dette noe også jeg forbinder med menn, men det virker som om denne er for spesielt interesserte i dag.

Uansett må det være betydelig sunnere å gjøre seg avhengig av snus enn av kaker og godis, så dette burde ernæringsekspertene begynne å se på. Nikotin er til og med fettforbrennende. :)

Nikotin er vel mer skadelig enn kaker?

Gjest signert

Det virker som "alle" unge jenter snuser nå. Datteren min på 20 snuser og alle hennes venninner, sier hun.

Snus var noe jeg tidligere forbant med menn, så det er litt rart og se de unge pene jentene gå rundt med snusleppe.

Man får jo snus med jordbærsmak også nå.

Gjest Nickløsheletiden

Det er jo bare som en liten t-pose, men jo jeg ser det. Hun forandrer seg fra feminin til maskulin med det samme hun stapper den posen i overleppa. Det hjelper liksom ikke med det lange håret og det perfekt sminka ansiktet heller.

Du får det til å høres som snus er riktig så sunt:-)

Annonse

ShitDiddelyDo

Nikotin er vel mer skadelig enn kaker?

Nei, nikotinen i seg selv er ikke veldig skadelig, men vi forbinder nikotin med røyk - og i røyken er det mye faenskap som er svært skadelig. Det er ikke nikotinen i røyk som er det store problemet, selv om det er denne som gjør at man blir avhengig.

Kaker og godis og sukkerholdige varer er skadelig, og det farligste med det er kanskje at vi ikke tenker på det som skadelig stort utover det rent estetiske forfallet et stort inntak kan medføre.

ShitDiddelyDo

Det er jo bare som en liten t-pose, men jo jeg ser det. Hun forandrer seg fra feminin til maskulin med det samme hun stapper den posen i overleppa. Det hjelper liksom ikke med det lange håret og det perfekt sminka ansiktet heller.

Snus er selvfølgelig ikke sunt, men av alt som er usunt er det ikke av det verste.

Jeg vil mye heller snuse hele dagen enn å dytte i meg en Snickers 4 ganger i uka.

Gjest Nickløsheletiden

Snus er selvfølgelig ikke sunt, men av alt som er usunt er det ikke av det verste.

Jeg vil mye heller snuse hele dagen enn å dytte i meg en Snickers 4 ganger i uka.

''Jeg vil mye heller snuse hele dagen enn å dytte i meg en Snickers 4 ganger i uka''

Det er mulig. Jeg kan ikke uttale meg om hva som er verst av dette. Jeg vet ikke, men snusing over mange år må da gi gule og ufyselige tenner etterhvert.

ShitDiddelyDo

''Jeg vil mye heller snuse hele dagen enn å dytte i meg en Snickers 4 ganger i uka''

Det er mulig. Jeg kan ikke uttale meg om hva som er verst av dette. Jeg vet ikke, men snusing over mange år må da gi gule og ufyselige tenner etterhvert.

Mulig det er tilfelle med bakesnusen. Aner ikke - synes denne er ufordragelig, og bruker den ikke. Men jeg har ikke fått gulere tenner av posesnusbruk store deler av dagen siden 2002.

Nå setter de opp røyk mot snus, og snus anbefales i så måte av veldig mange, men det hadde vært artig hvis noen satt opp et normalt søtsakinntak mot snusbruk og sett på konsekvensene.

Men sånt vil ikke skje. Brus og godis prakkes på oss hver gang vi er ute og handler. Det plasseres spekulativt rett foran kassene sånn at småbarnsforeldre skal få et helvete hver gang de har med seg barna i butikken, og at svake sjeler fristes litt for mye av den marsipangrisen som ligger der og frister mens man står i kø.

Samtidig pakkes tobakksvarene bort sånn at vi ikke skal se dem, for det er jo så farlig.

Tror dette er det farligste. Det at usunne produkter presses på oss i butikkene og i reklame, og dermed ikke framstår som farlige. Vi vet jo at vi kan få hull i tennene og litt valpefett av for mye godteri, men vi tenker ikke på at dette valpefettet kan være starten på dødelige, livsstilsrelaterte sykdommer.

Er det noe man burde kjempe aktivt mot bruken av er det søtsaker, kaker og brus, som stort sett alle dytter i seg med jevne mellomrom.

(Og da har jeg ikke engang nevnt all ferdigmaten).

''så det er litt rart og se de unge pene jentene gå rundt med snusleppe.''

Skjønner ikke helt hvorfor de absolutt må ha den under leppa? Jeg har min på siden inn mot kinnet. Har snust i flere år uten at mange kolleger har oppdaget det.

Jeg har "alltid" hatt "dårlige" tenner. Det har aldri før skjedd at jeg har hatt en tannlegetime uten å bore. Men etter at jeg begynte med snus har det faktisk vært null hull på meg også.

I tillegg slet jeg med små betennelser i munnen. Dette er også helt borte etter at jeg begynte å snuse.

Jeg har et par snusende bekjente som har opplevd det samme. Bedre tannhelse etter å ha begynt med snus.

Jeg vet ikke om det er forsket på det, men det kunne vært interessant å vite om det er tilfeldig eller om snusen gir en form for beskyttelse i munnen.

Sammenlignet med røyking er det jo faktisk riktig så sunt, men men pent er det vel ikke akkurat...:)

Annonse

Far min snuset i ca 30 år, men da han endelig sluttet, ble han storforbruker av pastiller, for det meste sånne som var søtet med sukker. Det var altså ikke så sunt likevel da? Han la ikke på seg,

Gjest prust

Jeg har "alltid" hatt "dårlige" tenner. Det har aldri før skjedd at jeg har hatt en tannlegetime uten å bore. Men etter at jeg begynte med snus har det faktisk vært null hull på meg også.

I tillegg slet jeg med små betennelser i munnen. Dette er også helt borte etter at jeg begynte å snuse.

Jeg har et par snusende bekjente som har opplevd det samme. Bedre tannhelse etter å ha begynt med snus.

Jeg vet ikke om det er forsket på det, men det kunne vært interessant å vite om det er tilfeldig eller om snusen gir en form for beskyttelse i munnen.

''Jeg har "alltid" hatt "dårlige" tenner. Det har aldri før skjedd at jeg har hatt en tannlegetime uten å bore. Men etter at jeg begynte med snus har det faktisk vært null hull på meg også.''

Oi! Kanskje snusing hadde vært noe for meg og? Nei, tror nok ikke jeg orker det, men det er kjipt med alle de hullene :-(

Gjest er nå min mening da

Jeg kunne ikke brukt snus, sliter allerede med tannkjøtt som trekker seg oppover - nakne tannhalser...

De sier at snus gir null hull pga d dreper bakteriene...

men det tærer i alle fall på tannkjøttet og kan gi tannkjøttproblemer på sikt.

Det er også forsket på en viss sammenheng med f.eks. munnhulekreft... selv om noen forskere sier tjah, noen sier nei og noen sier ja...

jeg er skeptisk til alt som er avhengighetsdannende.

Men sant, snus er bedre enn tobakk som også forpester omgivelsene med passiv røyking.

Om snus er bedre enn sjokolade? Tjah... på en måte ja,

om man er smellfeit slik at det er helsefarlig, så hadde det kanskje vært bedre å bytta ut sjokoladen med snus til en kom ned i normal vekt... pga helserisikoen med sterk overvekt er verre enn snusbruk. Men normale mennesker bør ligge unna alt sånt.

ShitDiddelyDo

Far min snuset i ca 30 år, men da han endelig sluttet, ble han storforbruker av pastiller, for det meste sånne som var søtet med sukker. Det var altså ikke så sunt likevel da? Han la ikke på seg,

Jeg vet ikke hva som er sunnest av pastiller og snus, men jeg ville foretrukket snus framfor småspising - om det så var gulrøtter jeg gikk rundt og knasket på. :)

ShitDiddelyDo

Jeg kunne ikke brukt snus, sliter allerede med tannkjøtt som trekker seg oppover - nakne tannhalser...

De sier at snus gir null hull pga d dreper bakteriene...

men det tærer i alle fall på tannkjøttet og kan gi tannkjøttproblemer på sikt.

Det er også forsket på en viss sammenheng med f.eks. munnhulekreft... selv om noen forskere sier tjah, noen sier nei og noen sier ja...

jeg er skeptisk til alt som er avhengighetsdannende.

Men sant, snus er bedre enn tobakk som også forpester omgivelsene med passiv røyking.

Om snus er bedre enn sjokolade? Tjah... på en måte ja,

om man er smellfeit slik at det er helsefarlig, så hadde det kanskje vært bedre å bytta ut sjokoladen med snus til en kom ned i normal vekt... pga helserisikoen med sterk overvekt er verre enn snusbruk. Men normale mennesker bør ligge unna alt sånt.

Jeg har også noen høye tannhalser, men jeg har ikke fått verre tannhelse av å snuse. Tvert imot har jeg aldri hatt mindre hull enn de siste (snart) 10 årene, og tannlegen synes fornøyd.

Jeg husker kompiser som brukte mye snus kunne stikke fingeren opp i et svært hull under leppa, men jeg tror ikke dette skal være noe problem med posesnus. Jeg har har i hvert fall ikke opplevd noen form for skader i kjeften som følge av snus.

Gjest prust

Jeg har også noen høye tannhalser, men jeg har ikke fått verre tannhelse av å snuse. Tvert imot har jeg aldri hatt mindre hull enn de siste (snart) 10 årene, og tannlegen synes fornøyd.

Jeg husker kompiser som brukte mye snus kunne stikke fingeren opp i et svært hull under leppa, men jeg tror ikke dette skal være noe problem med posesnus. Jeg har har i hvert fall ikke opplevd noen form for skader i kjeften som følge av snus.

''Jeg husker kompiser som brukte mye snus kunne stikke fingeren opp i et svært hull under leppa''

ÆSJ :-( Og likevel tar dere sjansen på dette?

Fysj, jeg synes det er så kvalmt :-(

(orker ikke være høflig. Har en kollega som snuser, og jeg synes det er ekkelt når han stapper den posen oppunder leppa hver gang vi er ferdige med å spise)

ShitDiddelyDo

''Jeg husker kompiser som brukte mye snus kunne stikke fingeren opp i et svært hull under leppa''

ÆSJ :-( Og likevel tar dere sjansen på dette?

Fysj, jeg synes det er så kvalmt :-(

(orker ikke være høflig. Har en kollega som snuser, og jeg synes det er ekkelt når han stapper den posen oppunder leppa hver gang vi er ferdige med å spise)

Dette gjelder kun for bakesnus, og det er nok ikke den som selger best i dag. Posesnus i ulike varianter har tatt over store deler av markedet.

Jeg synes bakesnus er like ufyselig som dere andre. Dessuten smaker det ikke noe godt. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...