Gå til innhold

Snus er den nye trenden

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

''Jeg husker kompiser som brukte mye snus kunne stikke fingeren opp i et svært hull under leppa''

ÆSJ :-( Og likevel tar dere sjansen på dette?

Fysj, jeg synes det er så kvalmt :-(

(orker ikke være høflig. Har en kollega som snuser, og jeg synes det er ekkelt når han stapper den posen oppunder leppa hver gang vi er ferdige med å spise)

Nå ser det forresten ut som om jeg driver snusreklame her. Det var ikke meningen. Det beste er naturligvis at man lever i pakt med naturen og spiser økologisk mat og fersk fisk og ikke for rødt kjøtt og masse friske grønnsaker, avstår fra alt som heter tobakksvarer, alkohol og sukker, og trener en time hver eneste dag før man har gummibeskyttet sex kun med den man er gift med, helst i misjonæren for å redusere faren for lyskestrekk, og sover 8 timer hver eneste natt.

Fortsetter under...

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

28

• morsan

7

• candyqueen_83

4

• Kolesjanka

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletiden

Nå ser det forresten ut som om jeg driver snusreklame her. Det var ikke meningen. Det beste er naturligvis at man lever i pakt med naturen og spiser økologisk mat og fersk fisk og ikke for rødt kjøtt og masse friske grønnsaker, avstår fra alt som heter tobakksvarer, alkohol og sukker, og trener en time hver eneste dag før man har gummibeskyttet sex kun med den man er gift med, helst i misjonæren for å redusere faren for lyskestrekk, og sover 8 timer hver eneste natt.

Karbohydrater da?

Gjest prust

'' Det beste er naturligvis at man lever i pakt med naturen og spiser økologisk mat og fersk fisk og ikke for rødt kjøtt og masse friske grønnsaker, avstår fra alt som heter tobakksvarer, alkohol og sukker, og trener en time hver eneste dag før man har gummibeskyttet sex kun med den man er gift med, helst i misjonæren for å redusere faren for lyskestrekk, og sover 8 timer hver eneste natt.

''

Oi oi oi - tråkket jeg på ømme tær nå?

For å være litt alvorlig på slutten av en fredagsdag på jobb - så mener jeg oppriktig at det med kosthold og trening er viktig - samtidig som det å ha det hyggelig og sosialt og spennende også er essensielt for at vi skal trives og ha det godt.

Og i hyggelig og sosialt kan det jo for noen ligge alkohol, for andre ligge snus, eller sex i skogen uten gummi oppetter et tre ;-)

Jeg kan ikke fordra røyk eller snus, men andre ting av livets gleder tar jeg veldig gjerne i mot (selv om jeg dog holder meg til sex med mannen min!)

ShitDiddelyDo

Karbohydrater da?

Jeg for min del vil ha poteter til fisk og ris til kylling, og har absolutt ingen tro på noe karbohydrathysteri. Men det å leve på noe tilnærma et kosthold bestående av hovedsaklig karbohydrater, ville jeg naturligvis ikke gjort heller, så trikset er etter min mening et måtehold der man sørger for kalorier fra proteiner, fett og karbohydrater. Proteiner er det det er vanskeligst å få nok av, så jeg ville hatt mer fokus på å få nok proteiner enn fokus på for mye karbohydrater.

Jeg synes fokuset burde være på næring, og hvitt brød og spagetti gir f.eks. ikke rare næringen.

Gjest prust

Jeg for min del vil ha poteter til fisk og ris til kylling, og har absolutt ingen tro på noe karbohydrathysteri. Men det å leve på noe tilnærma et kosthold bestående av hovedsaklig karbohydrater, ville jeg naturligvis ikke gjort heller, så trikset er etter min mening et måtehold der man sørger for kalorier fra proteiner, fett og karbohydrater. Proteiner er det det er vanskeligst å få nok av, så jeg ville hatt mer fokus på å få nok proteiner enn fokus på for mye karbohydrater.

Jeg synes fokuset burde være på næring, og hvitt brød og spagetti gir f.eks. ikke rare næringen.

Er enig med deg mhp det du sier om kosthold.

Gjest togli

'' Det beste er naturligvis at man lever i pakt med naturen og spiser økologisk mat og fersk fisk og ikke for rødt kjøtt og masse friske grønnsaker, avstår fra alt som heter tobakksvarer, alkohol og sukker, og trener en time hver eneste dag før man har gummibeskyttet sex kun med den man er gift med, helst i misjonæren for å redusere faren for lyskestrekk, og sover 8 timer hver eneste natt.

''

For å være litt alvorlig på slutten av en fredagsdag på jobb - så mener jeg oppriktig at det med kosthold og trening er viktig - samtidig som det å ha det hyggelig og sosialt og spennende også er essensielt for at vi skal trives og ha det godt.

Og i hyggelig og sosialt kan det jo for noen ligge alkohol, for andre ligge snus, eller sex i skogen uten gummi oppetter et tre ;-)

Jeg kan ikke fordra røyk eller snus, men andre ting av livets gleder tar jeg veldig gjerne i mot (selv om jeg dog holder meg til sex med mannen min!)

Underskriver her prust!

Skjønner liksom ikke poenget med å snuse, men det er jo sikkert fordi jeg har vært så lur at jeg aldri har begynt med det heller :P

Annonse

ShitDiddelyDo

''

Nei, du tråkket ikke på ømme tær, og det var tilfeldig at jeg skrev denne til deg. Den var ikke sarkastisk i forhold til det du skrev, men sarkastisk i forhold til alle med ulik fokus på livsstil. Du ser dem i avisa hver eneste dag, og de forvirrer nok mer enn de hjelper, for det er umulig for folk flest å skille fornuft fra fullstendig galskap når disse folka angriper hverandres teorier. Svært mange av dem er ekstremister på hver sin side. :)

Underskriver her prust!

Skjønner liksom ikke poenget med å snuse, men det er jo sikkert fordi jeg har vært så lur at jeg aldri har begynt med det heller :P

''Skjønner liksom ikke poenget med å snuse''

For mange av oss er poenget at snus ble en erstatning for røyk som faktisk fungerer :-)

Gjest togli

Nei, du tråkket ikke på ømme tær, og det var tilfeldig at jeg skrev denne til deg. Den var ikke sarkastisk i forhold til det du skrev, men sarkastisk i forhold til alle med ulik fokus på livsstil. Du ser dem i avisa hver eneste dag, og de forvirrer nok mer enn de hjelper, for det er umulig for folk flest å skille fornuft fra fullstendig galskap når disse folka angriper hverandres teorier. Svært mange av dem er ekstremister på hver sin side. :)

Men nå er det vel ganske godt bevist at snus er skadelig på lik linje med tobakk da? Eneste fordelen med snus er at man snuser alene og ikke skader andre med snusingen :P

nitty-gritty

Men nå er det vel ganske godt bevist at snus er skadelig på lik linje med tobakk da? Eneste fordelen med snus er at man snuser alene og ikke skader andre med snusingen :P

''Men nå er det vel ganske godt bevist at snus er skadelig på lik linje med tobakk da?''

Link?

Gjest togli

Skadevirkninger av snus er foreløpig ikke forska ferdig på siden snusen er såpass "ny"... Man ser jo som regel ikke skadevirkningene før etter noen tiår med snusing (samme som med tobakk). Det man vet er at snus inneholder ca 2500 kjemiske stoffer og tungmetaller som for eksempel arsenikk, kadmium, bly, krom og kvikksølv sammen med nikotin (nikotinen skaper avhengighetsfølelsen).

EU og WHO har dokumentert snusen som kreftframkallende og verst går det ut over bukspyttkjertelen og spiserøret. Kreft i bukspyttkjertelen oppdages, så vidt jeg vet, ikke før det omtrent er for sent å gjøre noe...

Gjest togli

''Skjønner liksom ikke poenget med å snuse''

For mange av oss er poenget at snus ble en erstatning for røyk som faktisk fungerer :-)

Ah, skjønner jeg er ganske uvitende siden jeg verken har røyka eller snust :P

Uansett bedre å snuse enn å røyke, så slipper andre å utsettes for det :)

Gjest prust

Enig i det.

Tror et måtehold er fornuftig mår det gjelder kosthold, der en varierer maten og tenker litt næringssammensetning, men ikke så mye at en blir så opptatt av hva maten inneholder at en ikke klarer å nyte måltidet.

Ift aktivitet, så tror jeg at en skal legge inn hverdagsaktivitet (f,.eks sykling til jobben, gå i trapper, gå tur i skogen osv), og så helst trene noe aktivt. Det siste synder jeg mot akkurat nå, men det er jeg jo fullt klar over da...

I forhold til andre sosiale og moralske ting så vil jo ethvert menneske ha ulikt syn på hva som er akseptabelt ut fra livssyn og erfaringer - og her må en akseptere hverandre, så lenge ikke de aktiviteter en gjør går utover andre.

Jeg har ulike roller i ulke deler av mitt voksenliv: Jeg har en jobb der jeg skal være proff, jeg er mamma, jeg har en lederrolle i barnearbeid, jeg er venninne, jeg er kone osv. De ulike personene rundt meg vet ikke alt om hvordan jeg er i ulker sammenhenger, og det trenger de ikke vite heller - så lenge jeg oppfører meg fint i den rollen jeg har sammen med akkurat de når jeg skal (fryktelig dårlig språk).

Annonse

''Men nå er det vel ganske godt bevist at snus er skadelig på lik linje med tobakk da?''

Nja, se her:

http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267612

"Bruk av snus kan føre til en rekke alvorlige og mindre alvorlige helseskader, men systematiske kunnskapsoppsummeringer og registerbaserte prospektive undersøkelser har konkludert med at snus er langt mindre farlig enn røyking.

– Dersom snus kommer i stedet for – og i mindre grad i tillegg til – sigarettrøyking, vil dette ha positive konsekvenser i et folkehelseperspektiv, sier Lund."

ShitDiddelyDo

Nei, snus er betydelig mindre skadelig enn røyk. Motstanderne forsøker så godt de kan å finne noe de kan ta snus på, men de ser ut til å slite stort. :)

ShitDiddelyDo

Dummeste jeg har hørt.

Forøvrig ikke akkurat noen nyhet at unge akademikere snuser - har kolleger som har holdt på med dette i flere år. De skulle gjerne sluttet, men dwt er ikke særlig enklere enn å slutte å røyke, dessverre.

Teoretisk er det vanskeligere å slutte å snuse enn å røyke da du får i deg betydelig mer nikotin av snus enn av røyk.

Men nikotinen i seg selv er ikke det problematiske i røyken. Det er ikke den som gir deg kreft og kols og generelt dårlig konse.

ShitDiddelyDo

Teoretisk er det vanskeligere å slutte å snuse enn å røyke da du får i deg betydelig mer nikotin av snus enn av røyk.

Men nikotinen i seg selv er ikke det problematiske i røyken. Det er ikke den som gir deg kreft og kols og generelt dårlig konse.

Jeg vet ikke hvordan jeg fikk det som skulle være "helse" til å bli "konse", men jeg mente altså "helse". "Konse" er ikke en sær østlandsdialekt. For de som måtte lure.

Gjest togli

Nja, se her:

http://www.forskning.no/artikler/2010/oktober/267612

"Bruk av snus kan føre til en rekke alvorlige og mindre alvorlige helseskader, men systematiske kunnskapsoppsummeringer og registerbaserte prospektive undersøkelser har konkludert med at snus er langt mindre farlig enn røyking.

– Dersom snus kommer i stedet for – og i mindre grad i tillegg til – sigarettrøyking, vil dette ha positive konsekvenser i et folkehelseperspektiv, sier Lund."

Tror nok du kan ha rett i dette.... Uansett tror jeg det er viktig å gjøre alt man kan for å fortelle unge at snusing faktisk også kan være svært helseskadelig. Det er så lett for unge å lukke øynene for det negative som skrives dersom det også skrives noe positivt :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...