Gå til innhold

nhd - spørsmål om bipolarmedisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forsøkt nesten ALT som finnes av medisiner for å hjelpe meg med min bipolare lidelse og jeg begynner å tro at det er ikke noe håp igjen for meg. Har fått store bivirkninger av alle medisinene. Her er det jeg har prøvd:

Lithium - fikk parkinson omtrent med en gang, klarte ikke å reise meg, stå eller gå uten hjelp, ble pleiepasient, behandling seponert

Orfiril - la på meg 30 kg, seponert

Zyprexa - la på meg 15 kg og ble deprimert og innlagt, depresjonen lettet med en gang medisinen ble seponert

Seroquel + Seroquel Depot - sedering, hangover, mistet halve dagen pga soving, vektøkning

Risperdal - suicidaltanker, selvskading, gikk mye ned i vekt, følte meg ustabil og ikke "beskyttet" mot svingninger

Zeldox - enorm appetitt, vektøkning

Min psykiater sier at det er et alternativ med Lamictal, men siden jeg er mest plaget av manier så burde vi heller holde oss til AP.

Abilify tør jeg ikke prøve fordi jeg har venner som har lagt på seg 40 kg etter bare noen måneder på Abilify og siden jeg har tendens til dette så tør jeg ikke. Jeg brukte flere år på å få av meg de 30 kiloene jeg gikk opp på Orfiril og jeg hadde høyt blodsukker og stod i fare for å utvikle diabetes.

Er så oppgitt nå og aner ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har prøvd å kutte medisiner helt, men da blir jeg så ustabil at jeg råkjører, stjeler i butikker, går løs på folk og har til og med blitt arrestert.

Jeg går på 1 mg Risperdal nå. Hvis jeg øker dosen (har prøvd) så blir jeg liggende og sove timesvis midt på dagen. Har også merket at brystene har vokst, men jeg har ikke melk.

Et spørsmål: da jeg startet med Lithium for mange år siden hadde jeg et massivt alkoholproblem. Kan dette være årsaken til at jeg fikk parkinson? Siden jeg har forsøkt så mange AP og fått så store bivirkninger, ville du anbefalt at jeg forsøker Lithium igjen nå som jeg er blitt edru? Jeg MÅ ha en eller annen form for medisin, men jeg begynner å bli sååå lei. Jeg føler at den bipolare lidelsen ødelegger alt for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det høres ut som et fornuftig valg å prøve ut litium igjen. Vær nøye med serumkonsentrasjonsmålinger, og prøv deg frem med konsentrasjoner som er lavere enn det anbefalte. Titrer deg deretter opp på anbefalte doser om lave doser går bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...