Gå til innhold

betale for legekonsultasjon når en har frikort?

Anbefalte innlegg

Gjest heldigvis frisk nå.

Jeg var på legevakta nylig. Ble dårlig på kvelden og ble der ut natten. Jeg lå da på obsposten. Jeg fikk snakke med en lege før de skrev meg ut og har fått en regning på over 325kr..

Jeg har fått høre at frikortet ikke dekker det. Dekkes ikke alle legekonsultasjoner på legevakta på frikortet?

Fortsetter under...

Viste du fram frikortet ditt? Jeg ble også liggende på obsposten en gang og glemte å vise fram frikortet mitt da jeg dro hjem og fikk regning i posten.

jeg sa jeg hadde frikort, men de at jeg måtte betale hele beløpet. Har sjekket nettsidene til oslo legevakt. Det står 276kr under egenandeler og 49kroner i tilleggshonorar. Jeg finner heller ikke 276kr som pris noe sted.

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/praktisk_informasjon/betaling/

Jeg fikk ambulant team hjem til meg først, betaler jeg ekstra for det?

Jeg har ligget på obsposten før uten at jeg har betalt mer enn tilleggshonorar.

Hvorfor har jeg blitt så dyr i drift?

Det var merkelig, har du sjekket på helfo.no, om du kan finne informasjon om det der?

jeg ble ikke så mye klokere gitt!. jeg tror de 49 kr som er oppført som tilleggshonorar er fakturagebyr, kan det stemme?

Men så står jeg igjen med 276 kroner som er egenandeler. Men dekkes ikke egenandeler av frikortet?

jeg sa jeg hadde frikort, men de at jeg måtte betale hele beløpet. Har sjekket nettsidene til oslo legevakt. Det står 276kr under egenandeler og 49kroner i tilleggshonorar. Jeg finner heller ikke 276kr som pris noe sted.

http://www.legevakten.oslo.kommune.no/praktisk_informasjon/betaling/

Jeg fikk ambulant team hjem til meg først, betaler jeg ekstra for det?

Jeg har ligget på obsposten før uten at jeg har betalt mer enn tilleggshonorar.

Hvorfor har jeg blitt så dyr i drift?

Jeg vet ikke hvorfor ting har blitt mye dyrere. Jeg måtte plutselig betale 90 kr for innlevering av urinprøve og før var det 20 kr hvis den var negativ og ingenting hvis den var positiv. Og det kommer ikke på egenandelen heller.

Ambulerende team er det det samme som akutteamet, i så fall koster det ingenting.

Annonse

jeg ble ikke så mye klokere gitt!. jeg tror de 49 kr som er oppført som tilleggshonorar er fakturagebyr, kan det stemme?

Men så står jeg igjen med 276 kroner som er egenandeler. Men dekkes ikke egenandeler av frikortet?

Det du betaler blir rapportert inn til Helfo. Betaler du over frikortsbeløpet får du det tilbake fra Helfo.

Nå er jo en del av det man betaler for f.eks. bandasjer og annet utstyr som brukes, og ekspedisjonsgebyr er hvis legen sender, mailer eller fakser noe for deg til apotek, fysioterapeut eller andre instanser. Dette dekkes ikke av frikort.

Så om du har betalt egenandel selv om du har frikort får du pengene tilbake fra Helfo.

Det du betaler blir rapportert inn til Helfo. Betaler du over frikortsbeløpet får du det tilbake fra Helfo.

Nå er jo en del av det man betaler for f.eks. bandasjer og annet utstyr som brukes, og ekspedisjonsgebyr er hvis legen sender, mailer eller fakser noe for deg til apotek, fysioterapeut eller andre instanser. Dette dekkes ikke av frikort.

Så om du har betalt egenandel selv om du har frikort får du pengene tilbake fra Helfo.

Men det er jo litt rart når jeg opplyser om at jeg har frikort men likevel må betale. ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...