Gå til innhold

Kan et helt normalt menneske bli seriemorder?

Anbefalte innlegg

Kan et menneske som tilsynelatende har hatt en normal barndom med normale foreldre bli seriemorder som voksen? Vedkommende har heller ikke gjort noe kriminelt eller vanket i belastende miljøer som barn.

Tror dere sånne drapshandlinger som ikke er gjort i affekt bare dukke opp fra intet

Fortsetter under...

Ja det tror jeg absolutt. Folk kan ha de mørkeste dyp inni seg selv om alt på utsiden er fioler og timotei.

Men tror du barndommen kan ha vært uproblematisk,for så å ende som drapsmann/kvinne i voksen alder?

Jeg mener at det er en forskjell mellom drap som har blitt gjort i affekt, som feks sterk sjalusi og drap bare for å drepe. Hva slags folk tilhører den siste kategorien?

Men tror du barndommen kan ha vært uproblematisk,for så å ende som drapsmann/kvinne i voksen alder?

Jeg mener at det er en forskjell mellom drap som har blitt gjort i affekt, som feks sterk sjalusi og drap bare for å drepe. Hva slags folk tilhører den siste kategorien?

Ja jeg mener bestemt at folk med helt normal bakgrunn og uten psykisk sykdom kan ende som mordere/seriemordere.

Se på jenta fra sangen til Bob Geldof, http://no.wikipedia.org/wiki/I_Don't_Like_Mondays det var ingen grunn.

ALLE slags folk tilhører den siste kategorien. Det kalles å være et menneske. Tror jeg. Og er det som i aller høyeste grad skiller oss fra dyr.

Annonse

Seriemordere har ofte en alvorlig personlighetsforstyrrelse, og da vil det vel gjerne være tegn på at noe er galt allerede i barndommen.

Uten å si for mye så var det en gutt jeg vokste opp sammen med som ble morder i voksen alder. Drapet ble utført bare for drepe. Det var en mønsterskoleelv, ikke typen som hang med kriminelle.

Hva i alle dager var det som skjedde i hodet hans? jeg vil ikke tro at de fleste med alvorlig pf vil drepe bare for å drepe,

ShitDiddelyDo

Uten å si for mye så var det en gutt jeg vokste opp sammen med som ble morder i voksen alder. Drapet ble utført bare for drepe. Det var en mønsterskoleelv, ikke typen som hang med kriminelle.

Hva i alle dager var det som skjedde i hodet hans? jeg vil ikke tro at de fleste med alvorlig pf vil drepe bare for å drepe,

En mønsterelev kan også ha traumer i sitt liv. Det er ikke alle som går rundt og snakker om sånt, og alt kan tilsynelatende se normalt ut også for venner og kjente. Selv nær familie trenger ikke vite.

For øvrig var jo ikke fyren du snakker om seriemorder. Det er nesten ingen av dem i Norge selv i historisk perspektiv.

En mønsterelev kan også ha traumer i sitt liv. Det er ikke alle som går rundt og snakker om sånt, og alt kan tilsynelatende se normalt ut også for venner og kjente. Selv nær familie trenger ikke vite.

For øvrig var jo ikke fyren du snakker om seriemorder. Det er nesten ingen av dem i Norge selv i historisk perspektiv.

Han ble omtalt som seriemorder av media og han ble dømt til forvaring av den grunn at han kunne drepe igjen. Finnes det noe bedre ord for en som dreper bare for å drepe?

Han ble dømt til femten års fengsel, når kan ha være ute ?

ShitDiddelyDo

Han ble omtalt som seriemorder av media og han ble dømt til forvaring av den grunn at han kunne drepe igjen. Finnes det noe bedre ord for en som dreper bare for å drepe?

Hvis han ble dømt til forvaring er det mulig han blir sittende inne for evig og alltid. Det er mange av dem som aldri ser dagens lys igjen på Ila.

Når man idømmes forvaring har myndighetene lov til å holde på den dømte fram til han synes stabil, noe som i praksis betyr at han kan bli sittende resten av livet.

Hvis han ble dømt til forvaring er det mulig han blir sittende inne for evig og alltid. Det er mange av dem som aldri ser dagens lys igjen på Ila.

Når man idømmes forvaring har myndighetene lov til å holde på den dømte fram til han synes stabil, noe som i praksis betyr at han kan bli sittende resten av livet.

Men hvis han fremstår som stabil når kan han tidligst slippe ut?

Ja jeg mener bestemt at folk med helt normal bakgrunn og uten psykisk sykdom kan ende som mordere/seriemordere.

Se på jenta fra sangen til Bob Geldof, http://no.wikipedia.org/wiki/I_Don't_Like_Mondays det var ingen grunn.

ALLE slags folk tilhører den siste kategorien. Det kalles å være et menneske. Tror jeg. Og er det som i aller høyeste grad skiller oss fra dyr.

Hvorfor skiller det oss fra dyr?

Det er da nok tilfeller av aper som dreper.

Annonse

Men ikke av de samme grunnene.

Aper (f. eks. gjenger av sjimpanser) kan dra rundt å drepe, og å voldta. Uten særlig mål og mening.

Akkurat som det kan "klikke" for mennesker, vil jeg anta akkurat det samme kan skje for høyerestående aper. De har jo forskjellige personaliteter, de også.

Aper (f. eks. gjenger av sjimpanser) kan dra rundt å drepe, og å voldta. Uten særlig mål og mening.

Akkurat som det kan "klikke" for mennesker, vil jeg anta akkurat det samme kan skje for høyerestående aper. De har jo forskjellige personaliteter, de også.

Er de flest drapsmenn/damer som har klikket besatt av å drepe? Det er jo sært at det kan gå ut over helt tilfeldige mennesker.

Mary Poppins

''Finnes det noe bedre ord for en som dreper bare for å drepe?''

Men en serimorder er jo en person som har drept to eller flere mennesker, derav ordet "serie." Hvis en person "kun" har drept én person er h*n ikke en seriemorder per definisjon, og således var det også feil av media og omtale personen du snakker om som en seriemorder.

http://no.wikipedia.org/wiki/Seriemord

Gjenger er stikkordet. Jeg tror ikke det er dokumentert en enslig ape av noe slag, som har sneket seg rundt alene og drept bare fordi den lurte på hvordan det føles.

Er de flest drapsmenn/damer som har klikket besatt av å drepe? Det er jo sært at det kan gå ut over helt tilfeldige mennesker.

Det avhenger jo helt av hvilken kategori du sikter til.

De fleste drap blir jo begått i familien/kjente. Drap på totalt ukjente (bortsett fra noen få ran) er meget meget sjeldent.

Det som derimot er langt mer foruroligende er drap i krig og lignende - spørsmålet om hvordan millioner av tilsynelatende helt normale tyskere/østerikere, osv., plutselig kunne jobbe i konsentrasjonsleire.

Og hvordan ting kunne gå så ille under Stalin og i Kambodsja. De fleste som ble massemordere der var jo relativt "normale mennesker" før de endte opp der de gjorde.

''Finnes det noe bedre ord for en som dreper bare for å drepe?''

Men en serimorder er jo en person som har drept to eller flere mennesker, derav ordet "serie." Hvis en person "kun" har drept én person er h*n ikke en seriemorder per definisjon, og således var det også feil av media og omtale personen du snakker om som en seriemorder.

http://no.wikipedia.org/wiki/Seriemord

jeg er enig i det. Media har derimot kalt han seriemorder.

Gjenger er stikkordet. Jeg tror ikke det er dokumentert en enslig ape av noe slag, som har sneket seg rundt alene og drept bare fordi den lurte på hvordan det føles.

Uten at jeg kan dokumentere det, er jeg rimelig sikker på at man har "gærne aper", også.

Du har nok rett i at de neppe gjorde det fordi de lurte på hvordan det føltes, men det er jo fordi de mangler den delen av hjernen hvor man kan lure på slikt.

Samtidig blir den samme delen av hjernen hos mennesker vanligvis brukt til "gode ting", så det er ikke slik at vi er slemmere. Vi kan flere ting, og derfor kan det også gå verre når det først går galt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...